Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bagge med fåren året runt?  (läst 5451 gånger)

09

  • Inlägg: 175
    • -
Bagge med fåren året runt?
« skrivet: 16 nov-15 kl 18:38 »
Jag har några tackor (blandraser) i lösdrift och funderar på att skaffa en bagge.
Men kan baggen gå med fåren året runt? Är det risk att de får lamm två gånger om året då?
Är det ok (djurskyddsmässigt) att låta tackor få lamm så ofta?
Hur gör andra som bara har en bagge och lösdrift? De är ju flockdjur så det känns ju inte ok att låta honom gå ensam halva året, samtidigt som jag inte vill slita ut tackorna om de far illa av att lamma så ofta.  ???

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Bagge med fåren året runt?
« Svar #1 skrivet: 16 nov-15 kl 20:35 »
Nej det är inte ok att låta honom gå ensam några månader om året. Det är inte tillåtet heller enligt lag.
Antingen får man slakta sin bagge efter han betäckt tackorna och köpa en ny nästa höst om man vill ha lamm, eller kan man använda en av sina egna bagglamm till att betäcka tackorna om man ändå bara ska slakta alla lammen gör ju inavel inget. Du kan ju även ha baggen med tackorna från betäckning i okt/nov och fram till juli/augusti året efter, eftersom de flesta raser ändå inte brunstar på sommaren, sen när du skiljer av bagglammen från tackorna i juli/aug så låter du baggen gå med bagglammen fram till lammen ska slaktas i okt/nov och då släpper du ihop baggen med tackor igen.
Man kan ju även hålla flera vuxna baggar vilket jag gör.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bagge med fåren året runt?
« Svar #2 skrivet: 16 nov-15 kl 20:45 »
Jag hade mina tillsammans hela året, och alla lamm föddes på våren - försommaren.  Men jag undrar om det inte är skillnad mellan raser i detta avseende?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Bagge med fåren året runt?
« Svar #3 skrivet: 16 nov-15 kl 21:16 »
Om man har gutar, eller som jag har för tillfället, blandras med mycket gute i, så kan baggen gå med tackorna hela tiden. De släpper inte till förrän det passar.

09

  • Inlägg: 175
    • -
SV: Bagge med fåren året runt?
« Svar #4 skrivet: 17 nov-15 kl 06:52 »
Jag vill ju helst inte slakta baggen och köpa ny varje år, utan helst vill jag behålla samma (om han är snäll).  :)

De flesta tackorna är nästan ren gute, men två är korsningar mellan texel och dorper.

Men då kan han alltså gå med tackorna fram tills det är dags att skilja av bagglammen och då får han gå med dem tills det är dags för betäckning igen?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Bagge med fåren året runt?
« Svar #5 skrivet: 17 nov-15 kl 09:05 »
Det är säkraste sättet och då får du ju ett garanterat startdatum på lammningen. Låter du baggen gå med tackorna hela tiden kanske du får två lamm i februari som en liten överraskning när du går ut på morgonen.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Bagge med fåren året runt?
« Svar #6 skrivet: 17 nov-15 kl 11:34 »
Men då kan han alltså gå med tackorna fram tills det är dags att skilja av bagglammen och då får han gå med dem tills det är dags för betäckning igen?

Ja, det är en bra idé. Då får ju bagglammen en barnvakt i form av sin egen pappa så då blir de mer trygga och stannar i hagen.Mina bagglamm rymde aldrig för storbaggen var barnvakt medans en annan som har samma ras som mig hade rymmande bagglamm pga att hon inte hade någon barnvakt åt dem.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Bagge med fåren året runt?
« Svar #7 skrivet: 17 nov-15 kl 12:04 »
Det låter ju som att det finns hopp även för oss som bara har en bagge och inte vill köpa en ny varje höst.

Dock uppstår det ju problem när man vill utöka sin flock under baggens andra år på gården...men första generationens inavelfyller åtminstone frysen om det nu skulle uppstå.
Det är aldrig för sent att ge upp.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Bagge med fåren året runt?
« Svar #8 skrivet: 21 nov-15 kl 17:28 »
Dock uppstår det ju problem när man vill utöka sin flock under baggens andra år på gården...men första generationens inavelfyller åtminstone frysen om det nu skulle uppstå.

Ja precis. Efter första lammningen ville jag spara alla tacklammen men ändå inte köpa ny bagge, så jag satte ihop baggen med de ursprungliga tackorna hösten och tacklammen fick gå i en egen hage hela vintern och betäcktes inte av någon.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

783 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, magtob, Fiaaa

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser