Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sondmatning - Hur länge?  (läst 2501 gånger)

asjoh108

  • Inlägg: 45
    • Uppland
Sondmatning - Hur länge?
« skrivet: 05 apr-13 kl 10:18 »
En av våra ungtackor fick tvillingar i går morse. Ett stort fint bagglamm och ett litet klent tacklamm. Tackan har fint juver och det kommer bra med mjölk. Det lilla lammet visade inga tecken på att vilja dia och när vi mjölkade ur och försökte mata med flaska så verkade hon inte ha några sug- och sväljreflexer. Som tur var hade vi införskaffat en sond och har nu sondmatat henne i ett drygt dygn. Hon står upp och verkar ganska OK, men är inte alls lika pigg som sin bror. Dessutom vill hon fortfarande inte äta. Hon går mot tackans juver och viftar på svansen, men gör inget försök att ta en spene i munnen. Flaskan fungerar inte heller eftersom hon fortfarande inte verkar vilja suga och svälja.

Är det någon som har liknande erfarenhet? Hur länge kan man behöva sondmata innan de kommer igång och när ska man "ge upp"? Det ser inte ut att vara något fysiskt fel på tacklammet och hon vägde ca 2.3kg när hon föddes, så det känns som att vi verkligen vill ge henne en chans att få leva.

stina j

  • Inlägg: 167
    • Södermanland
SV: Sondmatning - Hur länge?
« Svar #1 skrivet: 06 apr-13 kl 09:18 »
hur har det gått med lammen? äter dom? hoppas det!

asjoh108

  • Inlägg: 45
    • Uppland
SV: Sondmatning - Hur länge?
« Svar #2 skrivet: 06 apr-13 kl 09:27 »
Vi sondmatar fortfarande. Ingen bättring. Hon reser sig och går lite men står mest och vaggar med huvudet mot väggen. Andas lite tungt och verkar ansträngd. Men vi ger det ett par dagar till.

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Sondmatning - Hur länge?
« Svar #3 skrivet: 14 apr-13 kl 08:51 »
Jag sondmatar svaga lamm 1-3 dygn. Sen ger jag faktiskt upp. Om de inte visar riktig livsvilja tycker jag att det är bättre att låta "naturen ha sin gång". "I naturen" är barnadödligheten förskräckande hög och små lamm med usla slaktvikter gör ingen glad.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

moppe

  • Inlägg: 180
SV: Sondmatning - Hur länge?
« Svar #4 skrivet: 14 apr-13 kl 22:41 »
Prova gärna att ge henne en hut med selen, b,d och e-vitamin, det brukar göra stor skillnad. Se till att hon hålls varm.

asjoh108

  • Inlägg: 45
    • Uppland
SV: Sondmatning - Hur länge?
« Svar #5 skrivet: 16 apr-13 kl 12:04 »
Det gick tyvärr inte så bra för vårt lilla lamm. Hon dog efter 3 dygn med sondmatning. Misstänker att det kan ha varit de kalla nätterna som gjorde att hon inte kunde hålla temperaturen. Kanske satt värmelampan för högt upp. Vi ville helst att hon skulle få vara med med tackan så vi tog inte in henne.

Vi fick sen ytterligare ett lamm som såg svagt ut och han åkte in direkt för uppvärmning och ompyssling. Det gick mycket bättre! Han är ute i flocken igen. Även om han av och till går igenom stängslet och hänger vid ytterdörren och vill bli insläppt...

sarbe453

  • Inlägg: 369
    • Östergötland
SV: Sondmatning - Hur länge?
« Svar #6 skrivet: 16 apr-13 kl 12:39 »
Jag tror inte det var de kalla nätterna faktiskt.  Ett friskt lamm klarar att hålla tempen själv även om det är kallt. Jag tror det var något medfött problem som inte upptäcktes.  Vi människor vill gärna göra precis allt vi kan för våra djur, naturen skulle haft ett snabbare förlopp. En värmelampa hit eller dit har ingen avgörande betydelse även om det är positivt vid problem. Lycka till med de andra lammen!
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Sondmatning - Hur länge?
« Svar #7 skrivet: 17 apr-13 kl 17:06 »
Jag tror inte heller att kyla är det värsta problemet för lamm. Haft lamm som tvingats uthärda ner till minus 7-9 nu i slutet på mars. Det gick bra. Men sen har jag haft +5 med regnskurar. Då har jag råkat ut för att lamm som fötts under dagen och inte kommit in under tak frusit ihjäl på natten.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

507 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser