Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sälja hösilage.. bokföringsmässigt..?  (läst 4885 gånger)

T16_AeRo

  • Inlägg: 136
    • Närke
Sälja hösilage.. bokföringsmässigt..?
« skrivet: 19 nov-15 kl 10:21 »
Har tänkt försöka sälja lite hösilagebalar. Nu har jag lite funderingar ang. detta..

*Hur bokför jag rundbalarna på enklaste vis? Är en grannbonde som pressat och plastat åt oss. Ej fått fakturan än dock
*Blir det något slags "lager" där jag måste hålla kolla på varenda bal? Ibland får man ju tex kasta en bal om den skulle vara dålig m.m. Kommer även att ta några för eget bruk
*Hur tar ni andra betalt..? Faktura.. pengar i näven.. swish..? Känns som pengar i näven är det som blir jobbigast att bokföra

Hoppas någon här har lite erfarenhet av detta..?

Gilbert

  • Gäst
SV: Sälja hösilage.. bokföringsmässigt..?
« Svar #1 skrivet: 19 nov-15 kl 10:34 »
Om jag någonsin bokför dessa balar så skulle jag använt "foder". Finns inte kontot så gör ett sådant.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Sälja hösilage.. bokföringsmässigt..?
« Svar #2 skrivet: 23 nov-15 kl 16:52 »
Hur menar du att detta skulle vara svårt?
Du bokför kostnaderna+momsen på respektive utgiftskonton och sen bokför du inkomsterna+momsen på motsvarande intäktskonton. Att bokföra pengar på bankkonto respektive pengar i näven är inte varken svårare eller lättare. Bankpengar bokför du på "Bank" t ex och handpengar på "Eget kapital" eller "Kassa". Frågor på det ;) ?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

T16_AeRo

  • Inlägg: 136
    • Närke
SV: Sälja hösilage.. bokföringsmässigt..?
« Svar #3 skrivet: 23 nov-15 kl 21:16 »
Ja det kanske är lätt när man kan de  ;) Har endast haft intäkter på skogen tidigare så detta är lite nytt för mig.
Rörde väl till det lite när jag tänkte att man skulle bokföra hösilaget som något slags "lager"

Kontanthanteringen ärr jag fortfarande osäker på. Vad är innebär att bokföra på "Eget kapital"..?

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Sälja hösilage.. bokföringsmässigt..?
« Svar #4 skrivet: 23 nov-15 kl 21:47 »
Ohh, neej..blanda absolut inte in eget kapital i kontant försäljning!!!! Det blir riktigt illa. Eget kapital är skillnaden mellan redovisade tillgångar och skulder. Används endast vid bokslut. Vid kontantförsäljning skall man boka mot kassa. Men då måste man vara medveten om att man måste boka när pengarna lämnar kassan också. Lättast är nog att så fort som möjligt stoppa in dem på banken och göra en bokning från kassa till ditt bankkonto.......eller bara sälja på faktura.

Mvh
Magnus

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Sälja hösilage.. bokföringsmässigt..?
« Svar #5 skrivet: 28 nov-15 kl 17:55 »
Ja det kanske är lätt när man kan de  ;) Har endast haft intäkter på skogen tidigare så detta är lite nytt för mig.
Rörde väl till det lite när jag tänkte att man skulle bokföra hösilaget som något slags "lager"

Kontanthanteringen ärr jag fortfarande osäker på. Vad är innebär att bokföra på "Eget kapital"..?
Det är möjligt att jag gör fel, men i min bokföring har jag ett konto som jag kallar Eget kapital, och där bokför jag pengar som går till och från min privata plånbok och företaget, kan en säga. Om jag tar ut lön t ex, bokför jag debet på Bank och kredit på Eget kapital. En kanske kan kalla kontot för Kassa också, om en vill, men det antyder att det skulle vara företagets pengar då, och det är det ju inte. Jag vet att begreppet Eget kapital också finns när en gör årsbokslutet, ja, men jag kom inte på något bättre att döpa kontot till.
När du gör din bokföring ska du bara bokföra affärshändelser, alltså pengar in eller pengar ut.
Ditt lager går du igenom när du gör ditt årsbokslut, och då blir detta en post i bokslutet hur värdet på ditt lager har förändrats. I övrigt bokför en inte egenproducerat foder förrän det säljs, i ditt fall. Om ens egna djur äter upp det behöver en inte bokföra någonting.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Sälja hösilage.. bokföringsmässigt..?
« Svar #6 skrivet: 28 nov-15 kl 20:00 »
Skräptanten, du har rätt. Visst kan man skapa ett konto som heter eget kapital. Men det blir lätt förvirrande eftersom eget kapital också är en post i bokslutet. Ens egen lön skall dock ligga på ett kostnadskonto och minus på motsvarande tillgångskonto. Försäljningen av ensilage eller andra varor skall bokas som en intäkt mot ett tillgångskonto.

Man kan ha en sitt lager av färdiga produkter som en tillgång som man bokar produktion och försäljning mot, men jag tror att det blir onödigt komplicerat för detta fallet. Skräptantens förslag att endast inventera lagret vid årets slut tror jag nog räcker gott. Så slipper man jobba sig med avskrivningar om något blir förstört under förvaring.

Mvh
Magnus

T16_AeRo

  • Inlägg: 136
    • Närke
SV: Sälja hösilage.. bokföringsmässigt..?
« Svar #7 skrivet: 28 nov-15 kl 20:22 »
Om vi nu skulle jämföra försäljning av rundbalar med försäljning av ved eller virke..
Man inventerar ju inte "hur många träd" man har kvar vid årsslutet. Varför skulle man vilja göra detta med tex rundbalar då..?

FårEtt

  • Inlägg: 51
    • -
SV: Sälja hösilage.. bokföringsmässigt..?
« Svar #8 skrivet: 28 nov-15 kl 20:45 »
Om du jämför så ska både virke och ved lagerinventeras vid årsskiftet, liksom rundbalarna. (de är typ omsättningsbara produkter)

Medan ännu växande träd ses som en del av fastigheten, liksom de produktiva gräsrötterna som övervintrar ute på lägdan.
Ingår därför i annan post i bokslutet.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Sälja hösilage.. bokföringsmässigt..?
« Svar #9 skrivet: 28 nov-15 kl 21:58 »
Fåret....mycket bra jämförelse. Jag imponeras av den enkla men geniala förklaringen :)

Mvh
Magnus

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Sälja hösilage.. bokföringsmässigt..?
« Svar #10 skrivet: 30 nov-15 kl 00:25 »
Skräptanten, du har rätt. Visst kan man skapa ett konto som heter eget kapital. Men det blir lätt förvirrande eftersom eget kapital också är en post i bokslutet. Ens egen lön skall dock ligga på ett kostnadskonto och minus på motsvarande tillgångskonto.
Mvh
Magnus

Ja, det blir väldigt förvirrande om man döper ytterligare ett konto till 'eget kapital'. Bättre att kalla kassa för kassa.

När det gäller enskild firma finns det dock ingenting som heter egen lön, och ska följaktligen  inte bokas på nåt kostnadskonto.  Det man gör är att ta ut egna uttag, och det bokas på konto 2013, som enbart är ett balanskonto.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Sälja hösilage.. bokföringsmässigt..?
« Svar #11 skrivet: 30 nov-15 kl 06:56 »
Mycket riktigt ex. Min kommentar gäller AB, eftersom det är från ett sådana jag har min erfarenhet. Det kanske är vanligast med enskild firma inom lantbruk?

Mvh
Magnus

 

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Sälja hösilage.. bokföringsmässigt..?
« Svar #12 skrivet: 30 nov-15 kl 09:29 »
Ja, inom lantbruk är det nog fortfarande absolut vanligast med enskild firma. Förmodligen beroende på att ett AB inte får äga en jordbruksfastighet, och då tycker de flesta det blir onödigt krångligt att blanda in ett bolag som ska arrendera.

Vilket tyvärr då kan leda till såna situationer som visades på TV för ett tag sen, där en fd mjölkbonde sitter i en hyreslägenhet utan att äga nånting, och med 7 mille i personliga skulder.
Med ett AB finns åtminstone en lite större chans att komma undan med blotta förskräckelsen.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

T16_AeRo

  • Inlägg: 136
    • Närke
SV: Sälja hösilage.. bokföringsmässigt..?
« Svar #13 skrivet: 21 jan-16 kl 09:25 »
Om jag nu skulle bokföra kostnaden för slåtter+pressningen på ett 40xx konto och intäkterna från försäljningen på ett 30xx konto, vilket konto ska jag då bokföra höbalarnas "lagervärde" på..?

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Sälja hösilage.. bokföringsmässigt..?
« Svar #14 skrivet: 21 jan-16 kl 09:46 »
Ensilage borde räknas som en färdigvara hos en bonde. Då har du ditt lager på konto inom 1450 "lager av färdiga varor". Om du har flera varuslag så kan man kalla 1450 för ensilage, 1451 för mjölk, 1452 ägg osv.

MVH
Magnus

teinarsson

  • Inlägg: 65
    • Uppland
    • S.R. Häst- och Ryttarutbildning
SV: Sälja hösilage.. bokföringsmässigt..?
« Svar #15 skrivet: 21 jan-16 kl 13:59 »
Om du producerar och säljer ensilaget under ett och samma räkenskapsår så behöver du inte blanda in något lagerkonto. Då bokför du kostnaderna för produktionen som vanliga kostnader och intäkterna från försäljningen som vanlig försäljning.

Om du vid årsskiftet har kvar ensilage så värderar du det ensilaget till produktionskostnaden. Detta värde för du in på ett lagerkonto 14xx samtidigt som du minskar ett lagerförändringskostnadskonto 49xx med samma belopp (det blir alltså en "negativ" kostnad på det kontot som minskar dina totala kostnader för året).
När du under nästkommande årsskifte inventerar lagret och därmed ökar/minskar 14xx med 49xx som motkonto så kommer korrekta kostnader ligga även på det året (om lagret då blivit värt mer så har du återigen en "negativ" kostnad på 49xx och om lagret krympt under året så har du en vanlig kostnad på 49xx).

Det bör i och för sig också vara tillåtet att vid varje transaktion som berör lagret (produktion, inköp eller försäljning) bokföra det mot lagerkontot. Detta skulle ge mer löpande kontroll på hur resultatet ser ut under året utan att behöva inventera löpande men det blir också en hel del extra bokföringsarbete om man har många sådana transaktioner.

Nu får någon gärna rätta mig om jag har fel då jag själv inte har något lager av egenproducerade varor.

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Sälja hösilage.. bokföringsmässigt..?
« Svar #16 skrivet: 21 jan-16 kl 14:24 »
Nej, det var en korrekt sammanfattning.

Bokföra lager löpande är det många nyföretagare som får för sig att göra :), men man inser snart att det för med sig en väldig massa extraarbete som ingen kräver av en.  Det räcker gott att inventera lagret en gång per år vid bokslutet.

Stora affärer som har kassaapparater direktkopplade till lagret är ju en annan sak. ( dock är det ju inte ens där säkert att lagersaldot sen stämmer med verkligheten)
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Sälja hösilage.. bokföringsmässigt..?
« Svar #17 skrivet: 21 jan-16 kl 19:46 »
Tja, egentligen så håller jag med. Att administrera lagersaldo över året är mest av intresse när du kör behovsstyrning mot lager, tillverkning och inköp. Ensilage producerar man så mycket man kan och sen gör man åt/ säljer så mycket man kan. Tar det slut kan man ju knappast trigga nyproduktion.

MVH
Magnus

T16_AeRo

  • Inlägg: 136
    • Närke
SV: Sälja hösilage.. bokföringsmässigt..?
« Svar #18 skrivet: 21 jan-16 kl 20:31 »
Om du producerar och säljer ensilaget under ett och samma räkenskapsår så behöver du inte blanda in något lagerkonto. Då bokför du kostnaderna för produktionen som vanliga kostnader och intäkterna från försäljningen som vanlig försäljning.

Om du vid årsskiftet har kvar ensilage så värderar du det ensilaget till produktionskostnaden. Detta värde för du in på ett lagerkonto 14xx samtidigt som du minskar ett lagerförändringskostnadskonto 49xx med samma belopp (det blir alltså en "negativ" kostnad på det kontot som minskar dina totala kostnader för året).
När du under nästkommande årsskifte inventerar lagret och därmed ökar/minskar 14xx med 49xx som motkonto så kommer korrekta kostnader ligga även på det året (om lagret då blivit värt mer så har du återigen en "negativ" kostnad på 49xx och om lagret krympt under året så har du en vanlig kostnad på 49xx).

Det bör i och för sig också vara tillåtet att vid varje transaktion som berör lagret (produktion, inköp eller försäljning) bokföra det mot lagerkontot. Detta skulle ge mer löpande kontroll på hur resultatet ser ut under året utan att behöva inventera löpande men det blir också en hel del extra bokföringsarbete om man har många sådana transaktioner.

Nu får någon gärna rätta mig om jag har fel då jag själv inte har något lager av egenproducerade varor.

Tack nu börjar jag förstå  ;D

Fick denna förklaring från annat håll. Antar det är samma princip som ovan

Kostnad på debet 40XX. Intäkten kredit 30XX. Du bokför alla försäljningar av balar här. Förändringen av lagret bokas som en justeringspost vid bokslutet. Du inventerar lagret vid bokslutsdatum. Ökning av lager är en intäkt minskning av lagervärde en kostnad.

T16_AeRo

  • Inlägg: 136
    • Närke
SV: Sälja hösilage.. bokföringsmässigt..?
« Svar #19 skrivet: 14 dec-16 kl 21:07 »
Nu har en ny fundering kommit upp..

Då vi hade väldiga problem att fåglar hackade sönder balarna (trots nät  ::)) fick vi rätt så många balar som vi inte ville sälja. Jag fick skänka dom till farsan som inte var så kräsen med fodret till sina nötdjur. Hästfolk som vi säljer till är ju rätt så måna om bra foder..

Hur bokför jag denna "kassaktion" av balar..?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, skräptanten, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser