Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fräscha upp och restaurera näver?  (läst 9998 gånger)

Kålrabbi

  • Inlägg: 15
  • ...
    • -
Fräscha upp och restaurera näver?
« skrivet: 09 aug-15 kl 11:21 »
Hej på er.
Har hittat en helt underbar gammal näverkont. Nävret är torrt som fnöske och ena sidan av "locket" har gått upp. Har aldrig jobbat med näver så jag söker tips om hur jag skall gå till väga. Den är nog ganska gammal, funnen i Dalarna, kanske skulle man hellre lämna in den till kunnig slöjdare? Stor och bra ryggsäck, hur göra för att få den lite mer smidig och mindre frasig? Bivax?
Tacksam för tips och idéer.
Mvh fröken Kålrabbi
"Du skall aldrig hugga ned ett träd"  Pentti Linkolas elfte budord.

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
SV: Fräscha upp och restaurera näver?
« Svar #1 skrivet: 11 aug-15 kl 19:17 »
kolla med din hemslöjdskonsulent skulle jag göra. annars tror jag vatten kan mjuka upp en del om du lägger ner den i badkaret...
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

Kålrabbi

  • Inlägg: 15
  • ...
    • -
SV: Fräscha upp och restaurera näver?
« Svar #2 skrivet: 23 aug-15 kl 11:52 »
Tack för tipset :) Värt att prova
"Du skall aldrig hugga ned ett träd"  Pentti Linkolas elfte budord.

Quercus

  • Inlägg: 518
  • Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
SV: Fräscha upp och restaurera näver?
« Svar #3 skrivet: 24 aug-15 kl 12:51 »
jag tror också på vatten men är rädd att för mycket kan förstöra nävern - göra det "sunkigt". Vissa skinn gnider man in i fuktkräm eller lotion vid mjukgörning. Jag hade testat det och om det funkade skulle jag efterbehandla med bivax/olje blandning.
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Fräscha upp och restaurera näver?
« Svar #4 skrivet: 24 aug-15 kl 16:15 »
Anledningen till att nävern blir torr och spröd torde väl vara att de flyktiga kolväten (man må kalla dem tjära, sav, kåda, vax eller något annat) som fanns i nävern från början, har avdunstat allteftersom åren har gått. Och helst borde man väl försöka återställa dem genom att impregnera - kanske i vakuum - med något som är ur kemisk synpunkt så likt de avdunstade ämnena som möjligt. Får hoppas att någon av forumets kemister nappar på denna tråd!

 

Kålrabbi

  • Inlägg: 15
  • ...
    • -
SV: Fräscha upp och restaurera näver?
« Svar #5 skrivet: 29 nov-15 kl 22:13 »
Paraffinolja provades och gissa om det blev mjukt och fint  ;D
Alla mina näverkontar har fått sig en omgång
"Du skall aldrig hugga ned ett träd"  Pentti Linkolas elfte budord.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

412 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser