Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tacka som bara ligger och inte äter  (läst 18067 gånger)

tigeremma

  • Inlägg: 17
    • Närke
SV: Tacka som bara ligger och inte äter
« Svar #20 skrivet: 24 mar-17 kl 12:51 »
Jag har liknande problem och behöver hjälp.

Gammeltackan väntar lamm vilket vi inte trodde ens vara möjligt då hon gått tom senaste åren. Att hon var tunn visste vi men inte så mycket som det visade sig efter klippningen igår. En liten besättning på fem tackor. Fri tillgång på hö,ca 2 hg/tacka med tackafoder och havre. Mineralbalja, saltsten.

Kommer ut i dag i ligghallen och tackan är liggandes och kan inte ta sig upp. Försökte resa henne utan resultat. Liggandes åt hon 4 hg lammfor, tanken var att fordra upp henne.
Vad säger ni kunniga! Är det kalcium, extra selen som ska ges?

Baltzar

  • Inlägg: 7
    • Skåne
SV: Tacka som bara ligger och inte äter
« Svar #21 skrivet: 24 mar-17 kl 13:56 »
Det är garanterat kalkbrist, de vanligaste problemet på en del raser som finull mfl.

Selen får de via fodret, de har alltså redan fått.

Kalksprutan bör ges samma dag det inträffar, det är inget man skall låta gå långt om de skall upp på benen igen.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Tacka som bara ligger och inte äter
« Svar #22 skrivet: 24 mar-17 kl 17:55 »
Nu är inte jag någon fårexpert, men varken getter eller kor får killnings/kalvningsförlamning pga kalkbrist förrän efter de har fött.
En mager högdräktig tacka som inte kan resa sig ger oro för andra saker. Hur är parasitläget i besättningen? Hur ser tackans slemhinnor ut? Äter hon, dricker, idisslar? Hur ser bajset ut? Och hur mår de andra tackorna?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

tigeremma

  • Inlägg: 17
    • Närke
SV: Tacka som bara ligger och inte äter
« Svar #23 skrivet: 24 mar-17 kl 18:04 »
Veterinären är på väg hit just nu och trodde på telefonbeskrivningen att det var kalciumbrist.

De andra tackorna är bra i hullet. Denna tacka har tills i går ätit som de andra. Hon har bajsat nu när hon ligger och det var normala kulor.
Hur det varit med idisslandet och drickandet vet jag inte. Hon har betett sig normalt och jag har därför inte stannat upp någon längre stund och iaktagit.

PantaRei

  • Gäst
SV: Tacka som bara ligger och inte äter
« Svar #24 skrivet: 24 mar-17 kl 18:39 »
Nu är inte jag någon fårexpert, men varken getter eller kor får killnings/kalvningsförlamning pga kalkbrist förrän efter de har fött.

Får är annorlunda, de får oftast kalciumbrist innan lamning. Hos kor uppstår bristen oftast pga laktationen då stora mängder kalk går ut i mjölken, hos får beror bristen oftast på skelett-tillväxten hos fostren. Observera att jag skriver oftast, kor kan få kalciumbrist innan kalvning och får efter lamning, men det är inte det vanligaste.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Tacka som bara ligger och inte äter
« Svar #25 skrivet: 24 mar-17 kl 20:15 »
Fast är det verkligen någon skillnad på får och getter här? Får inte getter också kalkbrist innan killning precis som får?
Jag hittar inget om kalkbrist på getter på sva.se men om får finns ju detta: http://sva.se/djurhalsa/far/endemiska-sjukdomar-hos-far/bristsjukdomar-far/hypokalcemi-far
Nu vet jag att frågan gällde får, men blev förvånad att det står ovan att getter skulle få kalkbrist efter killingarna fötts.

Sen så är det väl så att har man kalkbrist är det ett akut tillstånd och kräver omedelbar och snabb behandling, och om man läser inläggen ovan har tackan legat i minst 6 timmar. Hur gick det?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Tacka som bara ligger och inte äter
« Svar #26 skrivet: 24 mar-17 kl 20:23 »
Då har man lärt sig något nytt :) !
De fall jag känner till av getter som blivit liggandes med kalkbrist har varit killningsförlamning, alltså efter de har fött. Själv har jag hittills inte haft något fall av kalkbrist i min besättning.

Men just den här tackan undrar jag om det inte är något parasitrelaterat (om det nu inte är kalkbrist, då). Det är ju säsong nu på vårkanten, och att hon är mager kan tyda på det.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

tigeremma

  • Inlägg: 17
    • Närke
SV: Tacka som bara ligger och inte äter
« Svar #27 skrivet: 26 mar-17 kl 11:45 »
Vet. kom ut i fredagskväll till den sjuka gamla  tackan som legat förlamad hela dagen. Bakdelen förlamad, kunde röra framdelen och vrida sig lite. Inte intresserad av mat.

Stor lammage (trodde vi och vet)!! Ingen undersökning. Tackan fick omgående en kortison spruta och 4-5 kalcium sprutor under huden.Vet. ställde diagnosen acetonemi och behandlade utifrån det. Hon blev lite piggare och åt lite pellets och lite hö.

Vi försökte få henne att stå, med hjälp, men bakbenen var totalt lealösa fortfarande. Fick rådet att ge henne energibalans. Lördag; Sprutade i henne 1 dl balans och 2 dl vtn.

Kontaktade vet. som nu väntade att hon skulle abortera och sedan få kraft att ställa sig upp! Hela lördagen var hon totalt ointresserad av mat. Vi pysslade om henne så gott det gick. Vände henne en gång i timman.

Tidig söndagmorgon när jag kom ut ligger hon i riktiga plågor. Magen groteskt stor, förstår nu att det är något annat problem. Går in och undersöker och det visar sig att hon är tom!

Åker snabbt till en viltjägare som gör pinan kort.

Har inte informerat vet. om utgångsläget och tänker nog inte göra det heller.

 


Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Tacka som bara ligger och inte äter
« Svar #28 skrivet: 26 mar-17 kl 12:05 »
Om vet är det minsta intresserad av sitt yrke, så vill hon nog göra en enkel obduktion.  Om hon inte vill det, så fundera på att byta vet!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

 

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Tacka som bara ligger och inte äter
« Svar #29 skrivet: 26 mar-17 kl 15:59 »
Tråkigt med din tacka.  :-\ Bra att du såg till att ta bort henne.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

528 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Tångräkan, Hardis, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser