Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga in dörrkarmen i regelverket för väggen för att spara höjd?  (läst 2732 gånger)

Nikenik

  • Inlägg: 113
    • -
Har ett litet problem. Om jag sätter in en dörrkarm på 200cm i väggen hamnar brädorna som håller uppe loftet under översta brädan på dörrkarmen. Ska ha 190cm från golv till loft i mitt tiny house. Detta är väl största "designmissen" på mitt hus, men skulle jag höja blir vagnen alldeles för hög, eller så får jag göra mig själv ett huvud kortare för att kunna sitta uppe på loftet. Den är 410cm från topp till mark nu och vill gärna inte fastna i varenda gren, telefonledning och tunnel jag ska köra igenom. =/

Kan jag "bygga in" dörrkarmen i sidoväggen, så jag alltså sänker dörren med 2tum?

Som jag gjort på bilderna här...

image hosting without registration

pic host

Torpfröken

  • Inlägg: 152
    • Uppland
Måste du då ha en fullhög dörr? De flesta av oss kan ju huka vid behov.

Pentti Linkola

  • Gäst
Måste du då ha en fullhög dörr? De flesta av oss kan ju huka vid behov.

Precis vad jag skulle fråga nu :)

Förr var det vanligt med rejält låga dörrar på småstugor. Hellre en riktigt för låg, än en sådan som man missar och slår skallen rätt i karmens kant.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
Jo, det går bra att göra så, jag fick själv göra något liknande på mitt uterum. Men jag satte överlappet längst ner istället, så det blir som en hög tröskel eller snarare ett extra trappsteg att gå över för att komma in. Jag tycker inte att det stör ett dugg.

Pentti Linkola

  • Gäst
Höga trösklar ställer inte heller till något, när man lärt sig att inte trampa på dem.

Nikenik

  • Inlägg: 113
    • -
Måste du då ha en fullhög dörr? De flesta av oss kan ju huka vid behov.

Mja... Egentligen inte, men vill gärna ha en "riktig" ny dörr med bra isolering. En ny enkel dörr kostar lite över 2000kr på Bauhaus. Ska jag ha en kortare dörr gissar jag att den kommer kosta 10 000kr. Har råd med 2k, inte 10k.

Begagnade dörrar säljs oftast, om inte alltid, utan dörrkarm och har fått tipset att inte snickra en dörrkarm själv.

Jo, det går bra att göra så, jag fick själv göra något liknande på mitt uterum. Men jag satte överlappet längst ner istället, så det blir som en hög tröskel eller snarare ett extra trappsteg att gå över för att komma in. Jag tycker inte att det stör ett dugg.

Tack, min vän. Jag gillar att höra att saker jag tänkt göra någon annan har gjort innan. :)
Visst vänjer man sig vid sådana "trösklar" ganska snabbt? En vanlig tröskel är ju rätt hög och har inte snubblat på en sådan på länge...

Torpfröken

  • Inlägg: 152
    • Uppland
Mja... Egentligen inte, men vill gärna ha en "riktig" ny dörr med bra isolering. En ny enkel dörr kostar lite över 2000kr på Bauhaus. Ska jag ha en kortare dörr gissar jag att den kommer kosta 10 000kr. Har råd med 2k, inte 10k.

För att korta ner en begagnad dörr krävs inte mer snickerikunskap än vad du lärde dig på träslöjden.  Tror nog du kan hålla dig under 200 kr om du bevakar blocket lite.

Nikenik

  • Inlägg: 113
    • -
För att korta ner en begagnad dörr krävs inte mer snickerikunskap än vad du lärde dig på träslöjden.  Tror nog du kan hålla dig under 200 kr om du bevakar blocket lite.

Och lambda-värdet och vikten på den billiga dörren är..? Gamla dörrar är oftast solida, väger bly och/eller har dålig isolering.
Vill ju lägga pengarna så jag får en bra isolering och även ser lite snyggt ut.
Plus att om jag ska ta fram fogsvansen på den billiga dörren behöver jag förmodligen bygga en ny karm... och jag litar inte på mina snickerikunskaper att jag kan gå både ut OCH in ur dörren vår, sommar, höst och vinter.

Rödskägg

  • Inlägg: 789
    • Småland
Men du ska snickra resten själv??? Gör en dörr som passar så kan du isolera den så mycket du vill.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Nikenik

  • Inlägg: 113
    • -
Men du ska snickra resten själv??? Gör en dörr som passar så kan du isolera den så mycket du vill.

Visst skulle jag kunna försöka. På samma sätt som jag skulle kunna yxa ut varje planka, smida mina egna spik, göra eget glas till fönstren, bryta min egen malm för att göra eget pigment till rödfärgen...

Rödskägg

  • Inlägg: 789
    • Småland
Nu snackar vi :-) Men känns det inte väldigt tillkrånglat med en dörr högre än takhöjden även om det går?
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Nikenik

  • Inlägg: 113
    • -
Tillkrånglat är väl kanske inte ordet. "Udda" skulle jag väl påstå. Var därför jag startade tråden.
För om jag kan göra som på bilden, vilket jag kunde, så blir dörren lika hög som loftet och det blir ett steg in på 60cm innan man stöter på första loftbalken som är på 190cm's höjd. Vilket inte borde se eller kännas alltför konstigt.

Själv är jag 180cm lång, så jag borde aldrig slå i huvudet... Och tror "känslan" i huset blir större om det är en normalstor dörr.

Har också lite tidspress på mig, så min lösning är nog den mest praktiska. Kanske bygger en egen riktigt tjock dörr till huset som är 190cm hög till sommaren när jag bott in mig.

Rödskägg

  • Inlägg: 789
    • Småland
Ok, så loftet har bara övergolv och ingen bärning vid dörren?
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

 

Nikenik

  • Inlägg: 113
    • -
Ok, så loftet har bara övergolv och ingen bärning vid dörren?


Mmm, tänkte fästa loftskivan vid sidorna om dörren, och kanske något beslag någonstans. Eller kanske bara dra en 45mm bräda vid dörrkarmen och måla den i samma färg som dörrkarmen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 3 användare (2 dolda)
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser