Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Forma äppelträd? (eller inte?)  (läst 5807 gånger)

Anders Plogen

  • Inlägg: 211
    • -
Forma äppelträd? (eller inte?)
« skrivet: 06 maj-08 kl 08:36 »

Jag har fått tag på några intressanta lokalsorter av äpplen som jag funderar på att plantera i en hage där det kommer gå höns och får. Träden är s.k. spön, d.v.s. inte toppade. Jag funderar på att helt enkelt låta dem växa fritt och bestämma sin form själva och bara beskära litegrann för att få in ljus på frukten.
Jag vill ha upp grenarna på lite högre höjd än på normala fruktträd för att inte djuren ska bryta av dem och gnaga bort barken. Stammen går ju att skydda lite lättare då.

Hur blir ett sådant träd? Hur hög blir stammen innan den grenar sig? Ger det några äpplen? Dröjer det längre innan det blommar första gången?


Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Forma äppelträd? (eller inte?)
« Svar #1 skrivet: 06 maj-08 kl 08:53 »
Låt spöt växa till det blir den höjd du vill ha det i. Sedan klipper du av det. Då kommer grenarna att växa ut. Vill du ha trädet ännu högre så böj upp en sidgren så blir det en ny topp.

Anders Plogen

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Forma äppelträd? (eller inte?)
« Svar #2 skrivet: 06 maj-08 kl 08:58 »
Ja, det låter ju vettigt förstås. Men vad händer om man inte toppar alls? Får trädet en genomgående stam? Hur växer en apel egentligen?

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Forma äppelträd? (eller inte?)
« Svar #3 skrivet: 06 maj-08 kl 09:45 »
Det här är hämtat från Masanobu Fukuoka, japanen bakom Natural Farming. Han hävdar att den naturliga formen för äpplen m fl fruktträd är att ha en rak centralstam. Kring denna utvecklas grenarna spiralformigt. Han hävdar att om träden får anta denna form så håller de sig friskare och kräver mindre beskärning än om man toppar dem.

Jag har gamla fruktträd som toppats på 1-2 m höjd för att få buteljform. Jag försöker återskapa en naturlig form genom att släppa fram ett kraftigt skott någorlund mitt i trädet somf år bli en ny fortsättning på stammen. Detta tar flera år och jag kan ännu inte utvärdera. (Mycket annat påverkar samtidigt.)

Min iakttagelse är att träden vill skjuta nya stammar uppåt. Har man tagit bort den gamla så kommer många kandidater som man får sålla bland. Men hos en del sorter kommer dessa kraftiga uppåtgående skott (som jag glömt facktermen för) mindre kraftigt. Bland mina sorter så är särskilt Gravensteiner mindre benägen att skjuta ny stam och mer benägen att skjuta grenar som böjer av i långa bågar. Där får man verkligen ta vara på de enstaka skott som vill gå rakt uppåt.

Enzo Nastati, italiensk biodynamiker, hävdar för övrigt att den ideala (eller naturliga) vinkeln för grenarna är ca 25-30 grader nedåt från stammen, jämfört med de bortemot 90 grader man brukar eftersträva. Alltså snett uppåt istället för rakt ut. De flesta grenar brukar ju vilja sticka iväg i ungefär den riktningen och vi jobbar med beskärning och nedbindning att få dem att stå rakt ut. Jag har dock ingen uppfattning om vilket som är bäst, utan meddelar detta bara som något att överväga.

Jag köpte spön en gång och planterade i tomtmark typ vildare. De dog. Någon sa till mig att de kräver mer omvårdnad i början. Man bör tydligen idka nån sorts plantskoleskötsel de första åren.

Om man ska följa Fukuoka ska man direktså träden istället. Men då tappar man troligen mer eller mindre allt förädlingsarbete. Jag ska dock troligen pröva framöver.

Anders

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Forma äppelträd? (eller inte?)
« Svar #4 skrivet: 06 maj-08 kl 10:14 »
Enzo Nastati, italiensk biodynamiker, hävdar för övrigt att den ideala (eller naturliga) vinkeln för grenarna är ca 25-30 grader nedåt från stammen, jämfört med de bortemot 90 grader man brukar eftersträva. Alltså snett uppåt istället för rakt ut. De flesta grenar brukar ju vilja sticka iväg i ungefär den riktningen och vi jobbar med beskärning och nedbindning att få dem att stå rakt ut. Jag har dock ingen uppfattning om vilket som är bäst, utan meddelar detta bara som något att överväga.

En sak jag kan tänka mig inverkar är att man vill ha sol på frukten, och solen står lägre på våra breddgrader. Får se här nu, var sätts den mesta frukten, på ovansidan eller undersidan av grenarna? Eller där det är mest sol?

Anders Plogen

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Forma äppelträd? (eller inte?)
« Svar #5 skrivet: 06 maj-08 kl 11:25 »
Enligt mannen som gjort trädens så ska etableringen bli bättre med yngre spön jämfört med stora plantskoleträd. Jag antar att det är för att de tidigare hamnar på sin plats och kan rota sig ordentligt där. Jag kan hålla med om att det är svårt att få krukodlade plantskoleträd att "fastna". De verkar behöva rejält stöd i flera år innan de är ordentligt rotade. Men det är klart, spöna är säkert känsligare också eftersom de är så klena. Jag tänkte så in gröngödsling runt dem på en gång och hålla det kortklippt.

Tror att jag ska prova att låta något av träden växa upp helt utan beskärning. Det verkar spännande!

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Forma äppelträd? (eller inte?)
« Svar #6 skrivet: 06 maj-08 kl 22:07 »
Dom spön som jag har släppt blev väldigt långa. Men det kom lite grenar här och var,

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Forma äppelträd? (eller inte?)
« Svar #7 skrivet: 06 maj-08 kl 22:15 »
Bland mina sorter så är särskilt Gravensteiner mindre benägen att skjuta ny stam och mer benägen att skjuta grenar som böjer av i långa bågar. Där får man verkligen ta vara på de enstaka skott som vill gå rakt uppåt.

Enzo Nastati, italiensk biodynamiker, hävdar för övrigt att den ideala (eller naturliga) vinkeln för grenarna är ca 25-30 grader nedåt från stammen, jämfört med de bortemot 90 grader man brukar eftersträva. Alltså snett uppåt istället för rakt ut. De flesta grenar brukar ju vilja sticka iväg i ungefär den riktningen och vi jobbar med beskärning och nedbindning att få dem att stå rakt ut. Jag har dock ingen uppfattning om vilket som är bäst, utan meddelar detta bara som något att överväga.

Vill inte trädet skjuta skott uppåt så får man binda upp en mjuk gren.

Finns det folk som eftersträvar 90 grader? Brukar inte 25-45 grader vara normalt?
Skall man eftersträva 90 grader så måste grenarna upp på 2 meters höjd. Annars går det inte att klippa under trädet på ett vettigt sätt.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Forma äppelträd? (eller inte?)
« Svar #8 skrivet: 06 maj-08 kl 22:45 »
Finns det folk som eftersträvar 90 grader? Brukar inte 25-45 grader vara normalt?
Skall man eftersträva 90 grader så måste grenarna upp på 2 meters höjd. Annars går det inte att klippa under trädet på ett vettigt sätt.

Fruktträd är inte mitt bästa ämne, men jag har uppfattat det så att man vill ha grenar som står mer eller mindre rakt ut eller kanske svagt uppåt. Hinner inte heller bläddra i mina få böcker i ämnet nu.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Forma äppelträd? (eller inte?)
« Svar #9 skrivet: 06 maj-08 kl 23:07 »
Fruktträd är inte mitt bästa ämne, men jag har uppfattat det så att man vill ha grenar som står mer eller mindre rakt ut eller kanske svagt uppåt. Hinner inte heller bläddra i mina få böcker i ämnet nu.
Fundera på hur du vill ha grenarna för att komma åt att klippa under trädet.
Ett träd skall formas till ditt speciella krav.

Har du barnfamilj så vill du ha låga grenar så att barnen kan klättra i trädet utan att du behöver lyfta upp dom.
Har du större barn så vill du ha en gren där du kan hänga gungan i.
Är du konstnär så vill du ha knotiga vindpinade träd som tilltalar ditt sinne.
Är du äldre så vill du kunna klippa under trädet utan att slå huvudet i grenarna. Eller få massa pinnar i ögonen.
Är du villaägare så vill du ha små träd.
Bor du vid en bondgård så vill du ha större träd. Som passa till gårdsbilden.
Är du fruktodlare så vill du ha små glesa träd som ger frukten mycket sol och är lätta att sköta.

Böckerna beskriver oftast det perfekta trädet som ingen vill ha. ;D
Perfekt formade träd gör att trädgården ser död ut. Precis som en planterad skog där träden står på rad.
« Senast ändrad: 06 maj-08 kl 23:09 av Rosten »

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Forma äppelträd? (eller inte?)
« Svar #10 skrivet: 24 maj-08 kl 21:00 »
Om jag inte är helt ute och cyklar så brukar de flesta spön och vattenskott förgrena sig år två. Om man inte stoppar tillväxten uppåt genom att toppa grenen så blir inte förgreningen lika kraftig eftersom trädet satsar på att skjuta i höjden istället. Allt för att fånga så mycket ljus som möjligt. Man kan titta på de "vilda" träden och hur de beter sig. Som jag ser det finns det två anledningar till att beskära träd. Att få mer avkastning eller ett specifikt utseende. Om man låter ett äppelträd vara helt friväxande kommer det sannolikt att vänta rätt länge med att sätta frukt. Det är på de grenar som växer utåt som fruktveden utvecklas. Huruvida du väljer att ha en genomgående stam eller inte har dock mindre betydelse.

Om du ska plantera träden på en åker (typ) så är det viktigt att hålla konkurrensen borta. Vore nog bra att låta trädet ha lite öppen jord runt stammen och gödsla på det lite extra. Lycka till.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Bovanägare

  • Gäst
SV: Forma äppelträd? (eller inte?)
« Svar #11 skrivet: 16 jun-08 kl 17:42 »
Kan man beskära äppelträd nu?

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Forma äppelträd? (eller inte?)
« Svar #12 skrivet: 17 jun-08 kl 22:45 »
Man brukar säga att det är bäst att beskära under JAS: Juli, aug. sept. Man kan oxå beskära i februari mars om det inte kommer bli under tio minus de närmaste dagarna efter jobbet.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

428 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser