Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förslag på äppelsorter?!  (läst 9187 gånger)

Acleja

  • Inlägg: 228
    • Blekinge
Förslag på äppelsorter?!
« skrivet: 28 mar-08 kl 17:44 »
Jag funderar på att plantera två äppelträd nu i vår. Önskemål är att träden inte blir så stora, att äpplena är smakrika och går att lagra hyfsat länge och så förstås att de är så resistenta mot så många sjukdomar som möjligt.  Jag bor i norra Skåne.
Här verkar finnas så mycket kunskap - Har ni några förslag?

Lotus

  • Inlägg: 822
    • Ångermanland
SV: Förslag på äppelsorter?!
« Svar #1 skrivet: 28 mar-08 kl 18:09 »
Jag älskar mina Åkeröäpplen! De är söta, saftiga och stora!

Kan varna för Cox`s Pomona- inte goda, enligt min familj iallafall!

hildegard

  • Inlägg: 555
    • Östergötland
SV: Förslag på äppelsorter?!
« Svar #2 skrivet: 28 mar-08 kl 20:15 »
Välj någon sommarsort t ex Säfstaholm, jättegoda och saftiga att äta och till mos och kakor.
Sedan någon sort som kan lagras länge som Cox Orange, Ingrid Marie eller Åkerö. Maglemer är också väldigt fina äpplen men inte lika länge hållbar som de andra sorter jag nämnt.
Cox Pomona är inte goda förrän de har lagrats ett bra tag. Sedan är de goda ffa i kakor.

leifhh

  • Gäst
SV: Förslag på äppelsorter?!
« Svar #3 skrivet: 28 mar-08 kl 21:05 »
Undvik Transparent Blanch, årtusendets mest meningslösa äpplesort. Är bara god 4 timmar före det är moget, sedan är det övermoget och mjöligt. Tyvärr är det enda sorten vi har som är stor nog att ge frukt....

mistel

  • Inlägg: 543
    • -
SV: Förslag på äppelsorter?!
« Svar #4 skrivet: 28 mar-08 kl 21:42 »
Olika sorter funkar olika bra i Sverige och de får olika smak beroende på vart de odlas, jag älskar åkerö som odlats här i Uppland men jag har bott i skåne och gjort studibesök på äppelodlingarna och jag tyckte åkerö odlade i skåne var ganska smaklösa och inte vidare goda.

Kim tyckte jag dock var en god sort när man gick runt och provsmakade, krispig, saftig med mycket smak och fin att titta på så jag säger Kim.

Naturen

  • Inlägg: 70
SV: Förslag på äppelsorter?!
« Svar #5 skrivet: 28 mar-08 kl 21:56 »
Jag föreslår att du lånar en bok på biblotecket, det finns så många goda sorter, där står även storeleken och annat nytigt att veta, ex vilka som polenerar varandra mm.
ps Åkerö blir stora och lång tid innan de bär frukt..men är en värdefull sort.

Lis
Är en trevlig tjej med katter, hund och hästar, bor i natursköna Orsa Norra Dalarna

Lotus

  • Inlägg: 822
    • Ångermanland
SV: Förslag på äppelsorter?!
« Svar #6 skrivet: 29 mar-08 kl 13:08 »
"..........
Cox Pomona är inte goda förrän de har lagrats ett bra tag. Sedan är de goda ffa i kakor.

 :)ÅH! Då kanske jag inte ska klaga så mycket på mina tre Cox Pomona! Jag har helt enkelt handskats fel med dem! Dvs använt dem direkt eller mustat dem istället för att lagra!

Får jag kapa tråden lite och fråga Hildegard, eller annan person om hur man bäst lagrar äpplen?

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Förslag på äppelsorter?!
« Svar #7 skrivet: 29 mar-08 kl 14:01 »
Undvik Transparent Blanch, årtusendets mest meningslösa äpplesort. Är bara god 4 timmar före det är moget, sedan är det övermoget och mjöligt. Tyvärr är det enda sorten vi har som är stor nog att ge frukt....

Jag som tycker Transparent Blanche är jättegoda!  :D Perfekta att plocka direkt från trädet och mumsa på. Vi har inget sådant äppelträd här men, jag funderar på att plantera ett. Gyllenkroks astrakan är ett av de äpple vi har i trädgården som jag tycker gott. Äpplen som jag skulle vilja ha i min trädgård är melonäpple och Blekinge glas. Melonäpple är Blekinges landskapsäpple så jag föreslår att trådstartaren kollar vilket landskapsäpple som är aktuellt där. Det kan kanske vara något att plantera? Den landskapsäpplet ska ju passa extra bra i det landskapet det tillhör om jag förstått det rätt!?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Förslag på äppelsorter?!
« Svar #8 skrivet: 29 mar-08 kl 15:38 »
Undvik Transparent Blanch, årtusendets mest meningslösa äpplesort. Är bara god 4 timmar före det är moget, sedan är det övermoget och mjöligt. Tyvärr är det enda sorten vi har som är stor nog att ge frukt....
Då är vi 2 om den åsikten. ;)
 

hildegard

  • Inlägg: 555
    • Östergötland
SV: Förslag på äppelsorter?!
« Svar #9 skrivet: 29 mar-08 kl 19:27 »

Får jag kapa tråden lite och fråga Hildegard, eller annan person om hur man bäst lagrar äpplen?
Jag brukar plocka de nästan mogna och lägga i trälådor eller banankartonger eller liknande. Lådorna staplas på varandra. Först blir det i flera lager med tidningspapper emellan, sedan när man använd en del och det finns mer utrymme så försöker jag ha bara ett lager per låda. Lådorna ställer jag i en matkällare där det är ca 5 grader. Sorterar äpplena med några veckors mellanrum för att se om någon frukt har blivit dålig. Så här håller sig vissa sorter som Cox, Ingrid Marie, Gravensteiner och Åkerö fram till mars/april.
En hel del av sommarfrukten brukar jag torka.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Förslag på äppelsorter?!
« Svar #10 skrivet: 29 mar-08 kl 21:29 »
Om du inte måste ha äpplen tidigt på i Augusti utan kan få äpplen av grannar och vänner som ändå skulle slängas på komposten så skulle jag föreslå Ringstad. Mognar i oktober och är en favorit hos mig.
Om du har möjligheter att förvara frukt länge så är Gul Richard ett tips. Mognar i december och kan förvaras till början av mars.
Båda dessa äppelsorter är ätäpplen av den finare sorten.

Vilse

  • Gäst
SV: Förslag på äppelsorter?!
« Svar #11 skrivet: 30 mar-08 kl 00:02 »
transparant blanche, ååh vilka minnen det väcker!

dom föll och splash som en vatenfylld ballong, platt som en koblaja på gräsmattan!
(gör ett plrrrrrr ljud med munnen)
hade hela gräsmattan full av dom!
plockade från gräsmattan varje dag annars så fanns det miljoner av getingar överallt!
När jag gav up så körde jag gräsklipparen på låg nivå över dom.
man var tvungen at plocka dom ur trädet och lägga dom varligt i en fruktskål och dom höll typ några dagar.
jag plockade dom i massor och körde i foodprocessorn och frös in som mos.

aldrig jag planterar en transparent blanche!

annars det med at ha äpplen.
hade en tomt med ca 12-14 stora gamla äppelträd och jag kunde absolut inte förbruka dom själv utan köpte korgar på ikea och satte ut utanför grinden med en varsågod skylt.
Nån kom och stjälpte ut äpplena på gatan och stal korgarna!
Jag talade om på jobbet att den som var hugad kunde komma hem till mej o plocka äpplen.
Fick til svar: kan du inte plocka och ta med till jobbet?
Folk var för lata för att köra hem från jobbet och stanmna och plocka gratis äpplen i mängd!
Jag var bara 5 minuter från jobbet!
Dom vile at jag skule fylla upp bilen och köra äpplena til jobbet!

Fritjoff

  • Inlägg: 368
SV: Förslag på äppelsorter?!
« Svar #12 skrivet: 30 mar-08 kl 01:31 »
:)ÅH! Då kanske jag inte ska klaga så mycket på mina tre Cox Pomona! Jag har helt enkelt handskats fel med dem! Dvs använt dem direkt eller mustat dem istället för att lagra!

Får jag kapa tråden lite och fråga Hildegard, eller annan person om hur man bäst lagrar äpplen?

Min farfar sålde äpplen på 60-talet. Han hade ett gäng egna, men sen köpte han rätten på rot eller vad det heter, på andra träd. Han virrade in varje äpple i tidningspaper, och la i trälådor. Sedan lagrades det i jordkällare och höll en lång tid.

Men jag vet inte.. det blir ju då svårt att sortera ut dåliga äpplen, och när ett har börjat så följer ju resten med. Men kanske tidningspappret runt äpplet förhindrar vad-det-nu-än-var att sprida sig?

Lotus

  • Inlägg: 822
    • Ångermanland
SV: Förslag på äppelsorter?!
« Svar #13 skrivet: 31 mar-08 kl 13:16 »
Tack Fritjoff!

Jag ska ha tidningspappret i åtanke inför hösten!

Sano

  • Inlägg: 851
    • Bohuslän
SV: Förslag på äppelsorter?!
« Svar #14 skrivet: 31 mar-08 kl 13:50 »
Japp, tidningspapper hindrar ruttna äpplen att "smitta" ett bra tag i alla fall.  :)
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Förslag på äppelsorter?!
« Svar #15 skrivet: 31 mar-08 kl 18:57 »
I mataffärer kan man tigga till sig lådor med sånt där... kupigt att lägga mellan äppellagren. Om ni fattar vad jag menar...  ::)
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Acleja

  • Inlägg: 228
    • Blekinge
SV: Förslag på äppelsorter?!
« Svar #16 skrivet: 01 apr-08 kl 22:35 »
Tack för alla tips! Skånes landskapsäpple är Aroma. Kanske det kan vara något. Kim verkar vara en sen sort. Jag gillar när det mognar sent så att det blir lite spridning på skörden. Älskar min hösthallon! De är stora och helt maskfria  :D och kan plockas oavbrutet från augusti till oktober/november. De röda kanske inte är lika söta som skogshallon men de gula hösthallonen är bland de sötaste bär jag smakat.

Rune F

  • Inlägg: 7
    • Skåne
SV: Förslag på äppelsorter?!
« Svar #17 skrivet: 06 apr-08 kl 09:44 »
Äpplen!

Som är så gott...att gå i trädgården och plocka ett å äta på en gång längtar nästan till hösten redan...
Jag hade tänkt såhär tidig senare senast på säsongen. Så att du får fina äpplen hela tiden. De flesta verkar nästan hata Transp Bl. men jag har ett för att den är den tidigaste sorten. Sen rekommenderar jag Elstar, Discovery, Aroma, Rubinola, Katja  och givetvis cox orange.

Lycka till!

Ior

  • Inlägg: 1807
  • I am a happy gal.
SV: Förslag på äppelsorter?!
« Svar #18 skrivet: 06 apr-08 kl 15:32 »

Smaken är som baken. Mjöliga äpplen är inte mitt fall, så jag rekommenderar t.ex. Elstar precis som Rune F.
Tänk på att skaffa ett kompisträd av annan sort så att de pollinerar varandra!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser