Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fläder i skåne nordost  (läst 3411 gånger)

12342345

  • Gäst
Fläder i skåne nordost
« skrivet: 01 feb-11 kl 15:41 »
Är ute tidigt, jag vet  :P men jag undrar om det är någon i nordöstra skåne som brukar ha ett överskott av fläder på sommrarna? Jag har ingen egen men skulle gärna vilja plocka och göra saft och andra saker. Om det finns någon vänlig själ som vill låta mig få lite så skulle jag bli superglad  ;D

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Fläder i skåne nordost
« Svar #1 skrivet: 03 feb-11 kl 11:33 »
Det brukar finnas gott om fläder, den frösår sig. Så vill du ha en egen planta kan du säkert få en ganska stor från någon med lite vildvuxen trädgård i närheten. Fläder är rätt vanlig på allmänningar och vid övergivna/rivna hus.

Har själv en del fläder, men bor i nv Skåne.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

12342345

  • Gäst
SV: Fläder i skåne nordost
« Svar #2 skrivet: 03 feb-11 kl 12:09 »
Det brukar finnas gott om fläder, den frösår sig. Så vill du ha en egen planta kan du säkert få en ganska stor från någon med lite vildvuxen trädgård i närheten. Fläder är rätt vanlig på allmänningar och vid övergivna/rivna hus.

Har själv en del fläder, men bor i nv Skåne.

Här omkring där jag bor verkar alla vara anti fläder, jag gick runt förra sommaren och spanade men jag såg ingen. Så att få från någon granne verkar ganska lönlöst. Hur ser man skillnad på äkta och falsk fläder?

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Fläder i skåne nordost
« Svar #3 skrivet: 03 feb-11 kl 12:13 »
Äkta fläder har blomställningar med flat översida, bären är svarta. Druvfläder har toppiga blomställningar och röda bär. Även blad och märg ser olika ut läs mer här:
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/caprifolia/sambu/sambnig.html
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/caprifolia/sambu/sambrac.html
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

hajens

  • Inlägg: 545
    • Skåne
SV: Fläder i skåne nordost
« Svar #4 skrivet: 05 mar-11 kl 11:34 »
på vår gård växer det fläder som ogräs lite varstans, vi har börjat avverka en del och mer kommer nog plockas bort. Du kan få gräva upp och ta med dig en planta om du har lust. Vi bor Strax norr om Eslöv.
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser