Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kalkoner och Gäss  (läst 4471 gånger)

Lyckans hönsgård

  • Inlägg: 21
  • Obotlig optimist
    • Skåne
    • Salong Peter Klippare
Kalkoner och Gäss
« skrivet: 17 dec-11 kl 11:49 »
Till sommaren flyttar vi ut till vårt drömhus med en rejäl tomt på 5000kvm. Jag har redan ett hönshus med fina pullor på tomten som förser mig med massor av fina ägg. Min tanke är dock att kläcka fram kalkoner och gäss till våren. Kalkonerna ska bli mat, även en del av gässen men tänkte spara tre gäss och ha gående på tomten som vaktfåglar och sällskap.

Mina frågor är nu som följer:
1. Vilken kalkonsort ska man välja som är snabbväxande och slaktfärdiga på sex månader ungefär?
2. Måste kalkoner/gäss ha ett "hus" att gå in i eller räcker det med ett väder och regnskydd?
3. Någon som har ägg till salu till våren och hur mycket kostar de?
4. Vilken gåsras ska man satsa på (vill ha en storvuxen) för mat och sällskap?
5. Någon som har ägg till salu till våren och vad kostar de?
6. Måste gäss ha tillgång till damm för bad och annat? (vi har ingen damm)

Övriga tips och ideér kring detta emottages gärna!  ;D
« Senast ändrad: 17 dec-11 kl 19:07 av Peter Cutter »
Allmänt djurintresserad med fyra hundar,och hönsgård. Flyttar till drömhuset på drömtomten sommaren 2012 tillsammans med sambon. Har planer på att kläcka fram skånegäss till våren 2012.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Kalkoner och Gäss
« Svar #1 skrivet: 17 dec-11 kl 11:56 »
1. Vilken sort som helst ;) En Bronstupp på 6 månader går inte in i ugnen om man inte har en XL ugn en höna på 6 månader funkar i en vanlig ugn. En BUT (den typ av hybrid som Ingelsta Kalkon har) är slaktfärdig redan från 3 månader. Mindre raser som Cröllwitzer kan du få in i ugnen vid 6 månaders ålder oavsett om det är tupp eller höna.
2. Av rovdjursskäl behöver båda djuren hus på natten.
3. Här kommer förmodligen att finnas ägg av kalkon och ev av gås. Pris har jag ännu inte bestämt.
4. Skånegås är stor och växer bra samt har lokal anknytning  ;)
5. se 3  :)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Lyckans hönsgård

  • Inlägg: 21
  • Obotlig optimist
    • Skåne
    • Salong Peter Klippare
SV: Kalkoner och Gäss
« Svar #2 skrivet: 17 dec-11 kl 18:52 »
Tackar för det utförliga svaret  ;D

Vilka sorter har du?

Får man kanske höra av sig till våren och köpa lite ägg av dig?

Mvh Mr P
Allmänt djurintresserad med fyra hundar,och hönsgård. Flyttar till drömhuset på drömtomten sommaren 2012 tillsammans med sambon. Har planer på att kläcka fram skånegäss till våren 2012.

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Kalkoner och Gäss
« Svar #3 skrivet: 17 dec-11 kl 21:24 »
Jag Komm
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Kalkoner och Gäss
« Svar #4 skrivet: 17 dec-11 kl 21:28 »
Oj...
Jag kommet att ha but kalkoner hela sommaren. Antingen köper du lite större kycklingar av mig, eller beställer daggamla från adelsåsens kläckeri. Helt underbart snälla och lugna djur!! De sista jag slaktade var 4 månader och vägde 4,5- 7 kg beroende på tupp eller höna. Då har de inte haft fri tillgång på mat, utan gått ute och betat gräs på dagen och fått mat på kvällen. Har inte haft några problem med ben eller fötter inte ens de som jag slaktade med en slaktvikt på 13 kg!
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Kalkoner och Gäss
« Svar #5 skrivet: 17 dec-11 kl 22:56 »
Oj...
Jag kommet att ha but kalkoner hela sommaren. Antingen köper du lite större kycklingar av mig, eller beställer daggamla från adelsåsens kläckeri. Helt underbart snälla och lugna djur!! De sista jag slaktade var 4 månader och vägde 4,5- 7 kg beroende på tupp eller höna. Då har de inte haft fri tillgång på mat, utan gått ute och betat gräs på dagen och fått mat på kvällen. Har inte haft några problem med ben eller fötter inte ens de som jag slaktade med en slaktvikt på 13 kg!
Hur många kalkoner på hur mycket mark, har du haft? Typ av mark?
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Kalkoner och Gäss
« Svar #6 skrivet: 18 dec-11 kl 19:17 »
Hur många kalkoner på hur mycket mark, har du haft? Typ av mark?

Nu har jag absolut ingen stor uppfödning!! Bara det jag kan bli av med till släkt och vänner plus lappar på ica ;D
I år har det väl blivit runt 50, och de har gått på en hektar betesmark... Ingen aning faktiskt hur många där skulle kunna gå!
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

nittonhundranittiosex

  • Inlägg: 525
  • Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
SV: Kalkoner och Gäss
« Svar #7 skrivet: 09 jan-12 kl 11:58 »
Nu har jag absolut ingen stor uppfödning!! Bara det jag kan bli av med till släkt och vänner plus lappar på ica ;D
I år har det väl blivit runt 50, och de har gått på en hektar betesmark... Ingen aning faktiskt hur många där skulle kunna gå!
 


Lönar det sig?? Jag är lite nyfiken på att sälja slaktade kalkoner till hösten.
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Kalkoner och Gäss
« Svar #8 skrivet: 09 jan-12 kl 23:28 »
 


Lönar det sig?? Jag är lite nyfiken på att sälja slaktade kalkoner till hösten.

Ja det får jag säga att det gör. Inga stora summor, men det går plus i kassan, plus eget gratis kött. Det som efterfrågas är 5-6 kilos, jag lät mina tuppar gå lite för länge så jag har några på 8-9 kg kvar i frysen. Men de som köpt har varit mycket nöjda!!
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

nittonhundranittiosex

  • Inlägg: 525
  • Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
SV: Kalkoner och Gäss
« Svar #9 skrivet: 10 jan-12 kl 06:53 »
Ja då är det något att fundera på :)
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

755 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser