Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blanda raser?  (läst 2733 gånger)

Dassblomman

  • Inlägg: 14
    • Södermanland
Blanda raser?
« skrivet: 06 dec-06 kl 14:24 »
Jag tänkte skaffa fyra hönor till våren/sommaren men skulle gärna vilja ha olika sorter. Hur mycket går det att blanda?  :)

curmbox

  • Inlägg: 537
  • Var sak har sin tid
Re:Blanda raser?
« Svar #1 skrivet: 06 dec-06 kl 15:25 »
Jag tror inte att det spelar någon roll vilka raser du har tillsammans, köp bara in dem samtidigt. Själv blandar jag inte gärna dvärgar med stora höns, och inte heller har jag en stortupp till dvärghöns.
Lycka till med höns:andet ;D
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Blanda raser?
« Svar #2 skrivet: 06 dec-06 kl 15:48 »
Jag är inte så bra på svenska raser.
Men generellt gällande höns så har jag märkt att så länge inte en ras är väldigt överrepresenterad så brukar det gå bra att blanda dem.
Vissa raser verkar dock onekligen mer aggresiva mot andra medans andra är mer tolleranta. Jag kan t.ex hålla "barred rocks" och "Orphingtons" tillsammans med Rhode Island Reds, men inte tillsammans med White Rocks.
White Rocks överlag är aggressiva i jämförelse med andra hönsraser.
Dom är väldigt stiliga fåglar som både lägger bra med ägg och blir bra matfåglar och dom är härdiga mot kyla och lägger ägg året runt.
En mycket bra gårdsfågel som är som damsugare efter insekter och mindre skadedjur där dom får gå fria, men dom är elaka mot andra raser.
Sedan finns det även raser som är "för snälla" och därför oftare utsätts för angrepp. Jag har under de senaste åren försökt kläcka upp Brahmas i samma kull som andra raser men dom har alltid utsatts för angrepp från sina "kullsyskon" när dom nått ett par månaders ålder.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
Re:Blanda raser?
« Svar #3 skrivet: 06 dec-06 kl 18:17 »
Det största problemet är väl tupparna, vissa tuppar trivs helt enkelt inte ihop, medans andra kan samsas bra och dela upp hönorna mellan sig.
Eller så håller man helt enkelt en tupp som får ta hand om alla hönorna oavsett ras.
Man kan ju välja vilka hönor man kläcker äggen efter  ;D
Vissa korsningar blir vackrare än andra, och om du ser skillnad på äggen så kan du ju även kläcka fram renrasiga kycklingar.
Om du bestämmer dig för att ha flera storlekar på hönsen, se till att inte skaffa en för stor tupp till små hönor, dom ska orka bära honom på ryggen  :)
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

_matte_

  • Inlägg: 100
Re:Blanda raser?
« Svar #4 skrivet: 06 dec-06 kl 22:11 »
för mej går det hur bra som helst att ha olika raser ihop :)...
vet knappt sj hur många raser det är, men bl.a orust, brahma,new hampshire, maran och dvärg-kochin  mm...
har  4 dvärgtuppar  o 3stortuppar   inga problem med bråk eller nått..

//matte
Jag har inget emot vegetarianer... bara dom inte betar på min mark.. ;)

Dassblomman

  • Inlägg: 14
    • Södermanland
Re:Blanda raser?
« Svar #5 skrivet: 07 dec-06 kl 13:34 »
Tack för alla svar. För grannarnas skull (även om de bor en bit bort) så skippar jag tupp för tillfället... så då kanske det går bra att blanda.  :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

757 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser