Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Glass på getmjölk - en marknad för det?  (läst 19707 gånger)

renee d

  • Inlägg: 408
SV: Glass på getmjölk - en marknad för det?
« Svar #20 skrivet: 25 apr-12 kl 16:18 »
Jag säljer glass på får mjölk i min café. Det är populär.

Fru Jansson

  • Gäst
SV: Glass på getmjölk - en marknad för det?
« Svar #21 skrivet: 25 apr-12 kl 17:10 »
;D ;D Jag börjar undra om min ovetenskapliga statistik från 1980-talet kan göras om idag, lite mer medvetet?  Fråga omkring 2000 slumpmässigt utvalda svenskar om dom gillar getost eller ej, fem valmöjligheter från Ja mycket till Nej inte alls.

Eller?

Eller kanske lägga till en fråga om dom tror att dom skulle gilla getglass eller ej?

Vad skulle det kosta, tro, om man gör jobbet själv, som en del i en marknadsundersökning?

Den getost jag smakat är allt för lik fetaost i smaken, och fetaost kan jag bara inte med.. Getmjölk däremot är ju helt gudomligt god! Finns faktiskt på coop här i staden, men... importerad från italien och högpastöriserad... :-\ Nä, jag får nog skaffa egna getter innan jag kan unna mig den njutningen.. Fanns svenskproducerad lågpastöriserad getmjölk i affärn så vore jag definitivt kund. Getglass skulle jag köpa av ren nyfikenhet om jag hittade. Men fick jag frågan om jag gillar getost, så skulle svaret bli "njaae... vet inte.."

Gettergod

  • Inlägg: 30
    • Bohuslän
    • Gettergod Gelato
SV: Glass på getmjölk - en marknad för det?
« Svar #22 skrivet: 25 apr-12 kl 17:23 »
Fru Jansson: Jätteintressant reflektion faktiskt! Likaså att många som INTE tycker om getsmaken automatiskt tror att ALLT som kommer från getmjölk smakar just get, vilket ju t ex glassen inte gör. :) Så den stora frågan är om man ska marknadsföra glassen som just Getmjölksglass eller bara som mycket Hälsosam glass eller nåt liknande. Att man mer fokuserar på att det bara är äkta råvaror och att sammansättningen i mjölken har många hälsosamma effekter....vad tror ni om det?

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Glass på getmjölk - en marknad för det?
« Svar #23 skrivet: 25 apr-12 kl 17:39 »
GetGlass........Mmm...Låter Mums! :-[
När du fått fixat GetGlass så måste du höra av dig!! :D :D :D

Jag kan inget om de djuren men desto mera om att äta glass ;D

Tror inte på någon mager bantarvariant annat än som sidoprodukt. Riktig glass väger ju som bekant mycket. Och det feta är ju en bra smakbärare.

OT: Gb grädd väger knappt ens ett halvkilo per liter. Glass med kvalité väger minst 0,8 kg per liter.



han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Glass på getmjölk - en marknad för det?
« Svar #24 skrivet: 25 apr-12 kl 17:57 »
Ja, Misse, hela den här tråden handlar ju om att äta glassen.  I stort sett. :D

För många - inklusive mig - är det tvärtom mot för fru Jansson:  Jag älskar osten men har svårt att svälja mjölken.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gettergod

  • Inlägg: 30
    • Bohuslän
    • Gettergod Gelato
SV: Glass på getmjölk - en marknad för det?
« Svar #25 skrivet: 25 apr-12 kl 18:12 »
Åter då till frågan om man ska marknadsföra som Getmjölksglass eller inte lägga fokus på det?! Jag är lite kluven där...å ena sidan är det ju det som gör den unik, å andra sidan vill jag inte att någon ska ha förutfattade meningar om smaken, varken åt det ena eller andra hållet.  :-\
En annan sak jag undrar över är hur hög fetthalt getmjölk har? Mina smakportioner gjorde jag ju på Dalsspiras mjölk som innehåller 2,9% fett men jag har för mig att jag läst här någonstans att den håller strax över 4%. Om det är så är det ju bättre att köpa direkt från getgårdar och pastörisera själv för att behålla den högre fetthalten. Vad tror ni?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Glass på getmjölk - en marknad för det?
« Svar #26 skrivet: 25 apr-12 kl 18:15 »
Fetthalten följer mig veterligt den övriga torrsubstanshalten i all mjölk:  "Fetast" i början av laktationen, allt "tunnare" allteftersom sommaren går och ungarna äter mer vuxenmat själva.
'
Givetvis även individuella variationer, som ofta är ärftliga.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Glass på getmjölk - en marknad för det?
« Svar #27 skrivet: 25 apr-12 kl 18:25 »
Jag tror det är värt att prova. Getmjölk i sig är en nischprodukt, och det kan man säkert göra  "getglass" till också.
Den mesta glass som säljs är "margaringlass".   Tror inte det är priskänsligt heller, speciellt , och om inget annat så måste man ju prova.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Gettergod

  • Inlägg: 30
    • Bohuslän
    • Gettergod Gelato
SV: Glass på getmjölk - en marknad för det?
« Svar #28 skrivet: 25 apr-12 kl 18:44 »
Trollmor: Hmmm....hur mäter man torrsubstanshalten och fettet i mjölken då? Ska man göra glass är det viktigt att ha koll på det så att man kan hålla bra kvalitet hela året liksom. Dessutom ska där ju skrivas innehållsdeklaration och då behöver man VERKLIGEN ha koll! Kanske man kan frysa mjölken och sen ta fram för tining när det är dags att koka smet och då ta från lite olika perioder för att få ett medelsnitt av torrhalt och fett?! Hmmm....mycket att fundera över.... ::)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Glass på getmjölk - en marknad för det?
« Svar #29 skrivet: 25 apr-12 kl 19:03 »
Ja, si det där med innehållsdeklaration är ju ett problem, då.  Räcker det inte att ange vilka (naturliga!!) råvaror som ingår, måste man ha analys också?

Ett sätt att bestämma TS-halten är om du har en labb-våg, och väger upp exakt 100,00 gram mjölk, och sen torkar försiktigt i ugn.  Det resulterande pulvret eller vad det blir ska föreställa torr-substansen ...  :)  Kräver en jättebra våg och stor noggrannhet, men inte så mycket mer.

Att fastställa exakta fetthalten är svårare, jag antar att bara en del av fettet kommer med när man separerar.

Om jag ska köpa och äta din glass, så vill jag nog mest veta att det bara är naturliga råvaror, och att getterna har haft det bra, och för allt i världen åldern på ingredienserna och på själva glassen!  Frihet från tillsatser väger för mig tyngre än analyssvar, men diverse myndigheter kan ju ha andra krav ...  ::)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Glass på getmjölk - en marknad för det?
« Svar #30 skrivet: 25 apr-12 kl 19:32 »
Kolla här:

Tror du att GetGlass kan funka att sälja?  (se tråd på högerspalten)


Det tror jag nog! Frågan är bara hur den ska packas och säljas...? Ska man köpa en strut med lösa kulor? Eller ska man köpa en ask/paket att snabbt som attan få in i sin egen frys? Kinkig produkt.

Förresten tror jag jag tar och frågar mina amerikanska vänner, de kanske har erfarenheter som kan användas.

http://thegoatspot.net/phpbb/viewtopic.php?f=2&t=31250
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gettergod

  • Inlägg: 30
    • Bohuslän
    • Gettergod Gelato
SV: Glass på getmjölk - en marknad för det?
« Svar #31 skrivet: 25 apr-12 kl 20:16 »
:) Intressant! Ang kulor i strut eller paket att ta med så hade jag nog i första hand tänkt paket att ta hem. Eller rättare sagt....i allra första hand har jag tänkt smila in mig hos köksmästarna på de fina restaurangerna!  ;D
Ska det va kulor i strut så blir jag begränsad för då måste jag ju ha ett glasstånd att sälja från också. Men inte helt omöjligt att det även blir det framöver. Alla distributionsvägar ner i glassälskarmagar är bra tycker jag! ;)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Glass på getmjölk - en marknad för det?
« Svar #32 skrivet: 26 apr-12 kl 09:02 »
Jaha, det där med restaurang är inte riktigt min grej, så ett glasstånd och/eller en låda i en frysdisk, då kan jag komma åt den.  Men självklart är den godast varma sommardagar, så kylkedjan lär bli jobbig att upprätthålla ...  För oss som bor långt ute i skogen och kanske inte ens har el ...  :P  ;D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gettergod

  • Inlägg: 30
    • Bohuslän
    • Gettergod Gelato
SV: Glass på getmjölk - en marknad för det?
« Svar #33 skrivet: 26 apr-12 kl 09:43 »
Oroa dig inte Trollmor, jag har tänkt mig flera kanaler som sagt. Tror att man kan väcka ett allmänt intresse genom restauranger men även genom någon form av smakprovardagar hos olika handlare som kan tänkas vara intresserade av denna exklusiva produkt! :) Kylkedjan är helt klart en MYCKET viktig pusselbit i det hela, speciellt då man inte har några tillsatser som håller nere smältbarheten i glassen. Gäller att hitta en bra förpackning bl a, som håller kvar kylan på bästa sätt. Åhhh va bra det här forumet är.....väcker en massa frågor för mig att ta hänsyn till! :D

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Glass på getmjölk - en marknad för det?
« Svar #34 skrivet: 26 apr-12 kl 09:51 »
Ja, va bra det här forumet är, som ger oss chansen att få tag på riktigt goda saker att äta!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Malines här igen

  • Gäst
SV: Glass på getmjölk - en marknad för det?
« Svar #35 skrivet: 26 apr-12 kl 10:27 »
Oroa dig inte Trollmor, jag har tänkt mig flera kanaler som sagt. Tror att man kan väcka ett allmänt intresse genom restauranger men även genom någon form av smakprovardagar hos olika handlare som kan tänkas vara intresserade av denna exklusiva produkt! :) Kylkedjan är helt klart en MYCKET viktig pusselbit i det hela, speciellt då man inte har några tillsatser som håller nere smältbarheten i glassen. Gäller att hitta en bra förpackning bl a, som håller kvar kylan på bästa sätt. Åhhh va bra det här forumet är.....väcker en massa frågor för mig att ta hänsyn till! :D

Man skulle kunna samarbeta med den där damen som konstruerat en matlåda med inbyggd kylklamp och göra någon slags "refill"variant.

Gettergod

  • Inlägg: 30
    • Bohuslän
    • Gettergod Gelato
SV: Glass på getmjölk - en marknad för det?
« Svar #36 skrivet: 26 apr-12 kl 11:08 »
Malines här igen: Vilken dam är det??? Har du någon länk eller nåt?

Malines här igen

  • Gäst
SV: Glass på getmjölk - en marknad för det?
« Svar #37 skrivet: 26 apr-12 kl 11:19 »
Malines här igen: Vilken dam är det??? Har du någon länk eller nåt?

Ska leta reda på en, eller i alla fall försöka.

Malines här igen

  • Gäst

Gettergod

  • Inlägg: 30
    • Bohuslän
    • Gettergod Gelato
SV: Glass på getmjölk - en marknad för det?
« Svar #39 skrivet: 26 apr-12 kl 11:31 »
Den var smart!  :D Fast det funkar ju inte som engångsartikel förstås. Men det skulle kunna vara en variant för refill som du skrev. Ungefär så som campingplatserna byter ut dina upptinade kylklampar mot nya nedfrysta.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

598 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser