Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Salta eller torka rådjurskött?  (läst 6443 gånger)

yggdrasil

  • Inlägg: 99
    • Småland
Salta eller torka rådjurskött?
« skrivet: 18 dec-09 kl 21:36 »
Har fått ett rådjur, jägarn har varit hygglig och gjort kotletter, färs en stek mm, fick även ett helt bakben. Har haft funderingar på att lämna iväg detta på rökning, men jag undrar om man kunde göra något av det själv?

Min undran är om man kan salta eller lufttorka det och hur man ska gå tillväga?
"Do, or do not. There is no 'try.'" -- Yoda

pidda99

  • Inlägg: 2
SV: Salta eller torka rådjurskött?
« Svar #1 skrivet: 18 dec-09 kl 22:13 »
Borde funka att antingen torrsalta eller läga i saltlake, 3-4 dagar per kg och sedan låta den lufttorka.

yggdrasil

  • Inlägg: 99
    • Småland
SV: Salta eller torka rådjurskött?
« Svar #2 skrivet: 19 dec-09 kl 08:23 »
om man lägger den i saltlake ett par dygn och sedan låter den hänga inomhus ex vid kakelugnen eller vid vedspisen i köket skulle det funka tror du?
"Do, or do not. There is no 'try.'" -- Yoda

klastorpet

  • Inlägg: 125
SV: Salta eller torka rådjurskött?
« Svar #3 skrivet: 29 dec-09 kl 10:40 »
grovsalt i en vecka, mängden salt är 'ointressant så länge det är tillräckligt ;)
Bädda in låret i grovsalt och lägg det på en rimlig saltbädd på ett fat/bricka kontrollera dagligen så att låret ej ligger i köttvätska.
Bädda in låret vid behov så att det alltid är osmält salt på ytan.
Man kan med fördel lägga en tyngd (1kg) på låret och vända på låret med någon dags mellanrum.

Jag skulle hänga låret öppet och 'svalt'.. mellan 10-15grader inomhus och hyfsat torrt (vilket det ändå är vinter/vår).

efter 1,5-2 månader börjar det nog bli klart.. Är det inte 'riktigt' klart, så skivas man den tunt och lägger ut skivorna inomhus, så är det fantastiska snacks efter ett dygn ;)
 
Jag skar bort så mycket av fett och ytligamuskelhinnor som jag kunde innan saltning, bortagning av muskelhinnorna påskyndar torkningen avsevärt, och fett har bara risken att bli härsket, men rent utseendemässigt, så kan det vara snyggare att behålla muskelhinnorna..

 

yggdrasil

  • Inlägg: 99
    • Småland
SV: Salta eller torka rådjurskött?
« Svar #4 skrivet: 30 dec-09 kl 22:30 »
Åh lysande! Ska testa detta, måste nog skaffa hem mer salt bara innan ja drar igång projektet.

Tackar o bockar
"Do, or do not. There is no 'try.'" -- Yoda


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

824 gäster, 4 användare
xaelanar, polyamorista, EncEnl, kloge74

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser