Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Självförsörjande på flis, orealistiskt?  (läst 9606 gånger)

Jimfix221

  • Gäst
Självförsörjande på flis, orealistiskt?
« skrivet: 28 nov-14 kl 08:34 »
Hej!

Jag står i begrepp att köpa en gård.
Jag har alltid planerat att den gård jag skaffar ska kunna vara självförsörjande på uppvärmning, i sverige innebär det klassiskt att det finns vedpanna + minst ca 10 hektar vedskog.

Nu har jag dock hittat en jättefin gård, bostadshus i två våningar på ca 150kvm.  Men den har ingen skog.

Däremot så har den en ny flispanna, flislager med lucka, samt 10 hektar åker.

Jag har ingen erfarenhet av flis alls, men fundering är: Vore det realistiskt att tänka sig att man för egen uppvärmning småskaligt odlade tex salix eller hybridasp på de 10 hektaren åker.

Och hur realistiskt är det att skörda med röjsåg/motorsåg, och flisa för husbehov med en flishugg?

Teorin är viktig då jag inte vill köpa in mig i en gård som inte kan producera sin egen värme.

Jag vill gärna höra tankar kring detta! Vilka nackdelar/fallgropar finns när det gäller fliseldning och småskalig engergiskogs produktion för husbehov?






kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Självförsörjande på flis, orealistiskt?
« Svar #1 skrivet: 28 nov-14 kl 08:38 »
Det är ju inget problem att få tag i flis från röjning annars, bönderna har inte tid att röja längs åkerkanterna och röjning i skogen är gravt eftersatt så om du hade utrustning för att göra det mot ersättning att du får materialet så kommer du inte lida brist på flis. Problemet är väl investering i utrustning

Jimfix221

  • Gäst
SV: Självförsörjande på flis, orealistiskt?
« Svar #2 skrivet: 28 nov-14 kl 08:49 »
Hej Kurt!
Tack för ditt svar. Det är intressant, helt klart en fördel med flis gentemot ved.

Men jag vill mer fokusera på det teoretiska argumentet med att gården odlar sin egen energigröda för flis, hur en småskalig förädlingsprocess utan industriella flismaskiner skulle kunna fungera.

Det kanske till och med skulle vara en mindre krävande produktionskedja än att fälla+dra stockar ur skogen och sen klyva?

Jag tänker att man skördar med röjsåg och manuellt samlar och buntar stammarna, sen får de torka och kan flisas rakt ner i luckan när det är dags att fylla på lagret.


Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Självförsörjande på flis, orealistiskt?
« Svar #3 skrivet: 28 nov-14 kl 11:00 »
Jag har hört om folk som odlar salix för sin egen värme.
Så det fungerar bra. Dock krävs det några års väntan innan första skörd. Men sedan rullar det på.
Dock kan jag tänka mig att skörden kan vara ganska jobbig men man lär ju sig efter hand man skall göra.
Jag tycker faktiskt att idéen med att du kan ta på dig skogsröjningar åt grannar är riktigt bra.
Kan du ta hand om veden och dessutom få betalt så kan du täcka upp dina investeringskostnader för att få till ett fungerande system.
Du skulle nog uppskatta en timmervagn med kran. På klon så kan man ha en sax vilket innebär att du kan skörda och lasta i samma svep.
Dessutom så är det lättare att mata flisaren  oxå.


E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Självförsörjande på flis, orealistiskt?
« Svar #4 skrivet: 28 nov-14 kl 11:38 »
Det blir nog billigare att köpa flisen än att börja om från början med att plantera in salix...
Har du kollat upp alternativa energikällor.
Jordvärme, bergvärme, solenergi, solceller, vindkraft, luft-värmepump, luft-vattenvärmepump, kombination av en del av dessa.
EON har gett ut en liten energifolder som visar på alla dessa exempel.
Den summa som du måste lägga ut på att få igång din egen flis tillverkning, kan du ju lägga på något annat alternativ.
Du ska köpa in utsäde. Du ska bearbeta - plöja och harva jorden och efter det plantera din energiskog.  När det har gått några år kan du skörda men det är ju inte klart med det. Du måste få hem det, flisa det och torka. Det ska förvaras och så ska det förflyttas från ditt lager ner till din panna.
'
Du får säkert mer glädje av din mark om du odlar mat på den istället. All åkermark försvinner ju till tomtmark  :'( och dessutom är det mycket svårt med energiskog för den förstör all dränering, då rötterna letar sig in i rören och täpper till.

Bara en tanke, lycka till!

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Självförsörjande på flis, orealistiskt?
« Svar #5 skrivet: 28 nov-14 kl 11:49 »
Att skörda salix med röjsåg är nog inte speciellt realistiskt, dessutom måste man ändå ha en kraftig flistugg för att processa det. De jag har sett som eldar med flis använder ofta grovt virke och flisar, eftersom det är torrare från början, men då måste de ju ha en flis som klarar grovt virke. De flesta hyr in en kraftig flismaskin som kommer och flisar upp årets behov på ett par timmar! Sedan är det en veckas aktiv torkning av flisen, med eller utan värme.

 

Jimfix221

  • Gäst
SV: Självförsörjande på flis, orealistiskt?
« Svar #6 skrivet: 28 nov-14 kl 12:54 »
Jag har hört om folk som odlar salix för sin egen värme.
Så det fungerar bra. Dock krävs det några års väntan innan första skörd. Men sedan rullar det på.
Dock kan jag tänka mig att skörden kan vara ganska jobbig men man lär ju sig efter hand man skall göra.
Jag tycker faktiskt att idéen med att du kan ta på dig skogsröjningar åt grannar är riktigt bra.
Kan du ta hand om veden och dessutom få betalt så kan du täcka upp dina investeringskostnader för att få till ett fungerande system.
Du skulle nog uppskatta en timmervagn med kran. På klon så kan man ha en sax vilket innebär att du kan skörda och lasta i samma svep.
Dessutom så är det lättare att mata flisaren  oxå.

Ja jag håller med dig, det är ett bra tips, flis har en del fördelar.
Timmervagn med kran - ja såklart! smart, man skulle säkert kunna bygga nån bra lösning för buntningen på vagnen också.

Znibban:
Japp jag inser det finns många andra sätt att lösa det på, det är en teoretisk frågeställning. =)

Skillnaden mellan energi man producerar själv och sådan man köper (tex el till värmepump) är ju att även om det är billigare att köpa enligt marknadsvärdet så kan du med egen-producerad energi växla tid och arbete mot energi och värme utan att ta omvägen att vara omsatt i pengar. Och det har ett värde om man tex planerar att minimera utgifter.

Kurt:
Varför vore det orealistiskt? Helt klart mer arbete än att röja i skogen men ändå en multipel av det i arbetsinsats tänker jag. Iofs kanske det blir jobbigt att samla ihop, men det är ju inte jättestor areal det handlar om egentligen. Jag har inte räknat på heller om jag ens behöver odla upp hela arealen för en årsförbrukning.
Men att köpa in en specifik skördare som buntar eller flisar direkt och dra efter traktorn är inte aktuellt.
En relativt ordentlig stationär flistugg kan jag få tag i, så på den punkten löser det sig bra.







sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Självförsörjande på flis, orealistiskt?
« Svar #7 skrivet: 28 nov-14 kl 14:07 »
Jag tror att du skall undersöka lite mer hur mycket jobb det faktiskt skulle innebära att skörda energiskog manuellt. Jag tror att Kurt har en mycket bra poäng... Det är naturligtvis inte omöjligt, bara väldigt ineffektivt i jämförelse med maskinell skördning.

En variant skulle kunna vara att kolla om det finns någon i närheten som har maskinell utrustning för att skörda energiskogen. Då skulle det förmodligen vara mycket mer effektivt att leja in jobbet och göra något annat under den tid du sparar in. Exempelvis avlönat röjningsarbete i skog.

Beroende på var du bor så skulle 10 ha energiskog förmodligen ge en hel del mer flis än du behöver för eget bruk. Det innebär att du skulle kunna sälja överskott för att bekosta den inlejda maskinella skördaren.

besk

  • Inlägg: 475
  • Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
SV: Självförsörjande på flis, orealistiskt?
« Svar #8 skrivet: 28 nov-14 kl 14:52 »
Tror du kommer ha flis upp över öronen med tio hektar sly. Sen så behöver du knappast 10 hektar skog för egen ved utom möjligen i de bistrare delarna av landet.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Självförsörjande på flis, orealistiskt?
« Svar #9 skrivet: 28 nov-14 kl 15:50 »
Det finns ett enormt överskott på sly och rötskadat virke som man kan få, eller köpa för en mycket billig peng att göra flis av. Kan man sedan engagera en professionell flisare så tar det bara några timmar att ordna årsbehovet:

http://www.bondbloggen.fi/2013/07/full-fart-pa-flisen/

Samma mängd tar kanske en vecka med en mindre flismaskin som dessutom bara kan ta klent virke, till det kommer mycket mera arbete med att fälla och samla ihop slyet:

http://aschyman.blogspot.fi/2011/10/arborister.html


skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Självförsörjande på flis, orealistiskt?
« Svar #10 skrivet: 29 nov-14 kl 07:07 »
Nu spekulerar jag, men en gård som endast har åkermark ligger förmodligen i slättbygd, och där är åkermarken dyr. Vi snackar troligtvis miljoner för de där 10 hektaren, och då vore det ekonomiskt förkastligt att endast låta dem ge avkastning i form av flis till den egna pannan. (Det blir dyr flis, det!) Odla något ätbart och säljbart på marken istället; exempelvis potatis, lök, eller kanske spannmål beroende på jordtyp. (Odlar du spannmål kan du elda upp halmen i en panna sen, dock inte i en flispanna :P . Det går iofs att elda spannmålen med, men det anser jag vara tveksamt i det läge där Sverige är ett överbefolkat u-land som inte kan försörja den egna befolkningen med mat. ) Vill du elda flis gör du nog bäst som kurt tycker.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Självförsörjande på flis, orealistiskt?
« Svar #11 skrivet: 29 nov-14 kl 07:27 »
Inne på samma sak eftersom det talas om åker,,,,

Anpassa eldningsanläggningen till den mark som du har, och inte tvärt om.
Spannmålseldning, halm, eller arrendera ut + stödrätter och köp det du behöver för pengarna.

Skogsola

  • Gäst
SV: Självförsörjande på flis, orealistiskt?
« Svar #12 skrivet: 29 nov-14 kl 20:29 »
 Det var populärt med flis ett tag. Men allteftersom folk fick bränder i flisanläggningarna och sjukdomar av möglig flis så tog det slut med småskalig flishantering. Vanlig ved har fördelen att den kan hanteras med småskaliga metoder och lätt lagras. Den kan man också få till skänks på rot om man inte är allt för kräsen.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Självförsörjande på flis, orealistiskt?
« Svar #13 skrivet: 30 nov-14 kl 06:29 »
Flis möglar ju inte mera än vad ved gör, tvärt om, men i båda fallen måste man naturligtvis torka den ordenligt och i båda fallen är det naturligtvis mycket bättre att inte elda inne i bostadshuset.

Jimfix221

  • Gäst
SV: Självförsörjande på flis, orealistiskt?
« Svar #14 skrivet: 30 nov-14 kl 08:08 »
Det verkar vara stor opinion mot flis, har läst lite mer om fliseldarsjuka också och lägger jag den idén på hyllan.

Det här handlar om mellersta norrland dock, skog är dyrt här om det inte är stormskadat eller kalhygge, men det är vanligt att man styckat av skogen sålt separat och lämnat ett par hekar åker i fastigheten kring bostadshuset. Så åker är billigt här - skog dyrt.



Skogsola

  • Gäst
SV: Självförsörjande på flis, orealistiskt?
« Svar #15 skrivet: 30 nov-14 kl 08:32 »
Slyskog är inte dyrt och igenslyade åkrar är det inte brist på. Låt någon annan odla eller beta dina åkrar och erbjud dig att rensa åkerkanter ifrån sly.

Jimfix221

  • Gäst
SV: Självförsörjande på flis, orealistiskt?
« Svar #16 skrivet: 30 nov-14 kl 09:12 »
Slyskog är inte dyrt och igenslyade åkrar är det inte brist på. Låt någon annan odla eller beta dina åkrar och erbjud dig att rensa åkerkanter ifrån sly.

Jo visserligen, men poängen för mig är att gården ska vara en enhet som i längsta möjliga utsträckning ska vara självförsörjande, dvs kunna producera mat och värme åt mig, inte minst ur miljösynpunkt. Mat är enkelt då jag är vegetarian, behövs inte stor odlings-yta för ett års förbrukning åt mig. Men värme måste också kunna produeras på egna gården, men jag kommer leta efter en fastighet som har vedskog kvar istället.

Jag ser liten poäng i att köpa gård som inte kan prodcuera sin egen värme och förlita sig på att man kan samla ihop bränsle här och där.
Det kan såklart vara ett jättebra komplement, men går man in i en husaffär med det som utgångspunkt kan man ju likagärna köpa en vanlig villa med 2-3000 kvm tomt. Om man inte vill hålla på med klassiskt jordbruk eller hästar och djur och sånt dvs.

Ska jag börja byta tjänster mot pengar och köpa värme så blir det en fråga om att hitta effektivast lönsamhet, då blir det lönsammaste utan tvekan att bo i stan och lönearbeta vid ett skrivbord, och det är ju tvärtom vad jag vill.
Det är väl därför vi är här på alternativ? =)
 

Skogsola

  • Gäst
SV: Självförsörjande på flis, orealistiskt?
« Svar #17 skrivet: 30 nov-14 kl 09:47 »
 Vi som är här på Alternativ vill också ofta värna om den odlingsmark som finns kvar i skogsbygderna. Utan att teoretisera för mycket om "självförsörjande enhet" för det finns bara i teorin. Småskalig fliseldning  kräver stora investeringar. Veden kan du i princip få till skänks, såga med bågsåg och bära hem.

Jimfix221

  • Gäst
SV: Självförsörjande på flis, orealistiskt?
« Svar #18 skrivet: 30 nov-14 kl 10:21 »
Vi som är här på Alternativ vill också ofta värna om den odlingsmark som finns kvar i skogsbygderna. Utan att teoretisera för mycket om "självförsörjande enhet" för det finns bara i teorin. Småskalig fliseldning  kräver stora investeringar. Veden kan du i princip få till skänks, såga med bågsåg och bära hem.


Jag förstår inte varför det skulle vara något konstigt att sträva efter en gård som fungerar självförsörjande enhet? Det finns många som menar att det är den väg vårt samhälle borde gå. Att vara självförsörjande på mat och bränsle bara skulle gå i teori är snickesnack, du får ursäkta =)

Och att få självplocks bränsle till skänks är knappast självklart..
Man kanske är enstöring, idiot, mörkhyad, öppet homosexuell, skåning/stockholmare eller medlem av resande folket tex.
Men visst är det en bra idé att som komplement göra så om man eldar flis, det håller jag med om.


Men att gå in i en hus affär med det som utgångspunkt tycker jag låter mycket märkligt. Med det resonemangen finns det väl ingen anledning att äga mark alls?

Och ska man odla nått för att sälja och sen köpa in tex ved, ja då kan man ju likagärna ha kvar sitt lönearbete på deltid tex, det är mkt mer lönsamt.

Men vi tycker väl alla olika.


mwson

  • Inlägg: 305
    • Dalsland
    • Storuddens Gård
SV: Självförsörjande på flis, orealistiskt?
« Svar #19 skrivet: 30 nov-14 kl 11:39 »
Om du ska köpa en gård antar jag att du behöver lån pengar, då kan du ju låna till en traktor, gripkärra och en flishugg samtidigt, det handlar om max 150000:- inga jätte pengar i samband med ett fastighetsköp, banken lär inte säga nej om de godkänt dig för det första lånet. Traktorn behöver du ändå för att sköta snöröjning och åkrar, 10 ha sköter man inte för hand.
Att plantera energiskog borde väl gå att göra som man planterar gran dvs för hand utan markbearbetning.
Skörda kan du göra med motorsåg och lägga i högar som du lastar med gripen och kör hem för torkning.
Uppvärmning innebär alltid en investering hur man än gör, ingen metod är billig och rationell, antingen får man dit med pengar eller svett ibland både och.
Jag ser inget problem med din ide om att bli självförsörjande och mögel blir ju inget problem om du flisar direkt i behållaren.
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

589 gäster, 3 användare
xaelanar, Själv är bäste dräng, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser