Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  att sälja kaniner  (läst 2180 gånger)

pikaräng

  • Inlägg: 22
    • Uppland
att sälja kaniner
« skrivet: 27 nov-14 kl 19:08 »
födde upp kaniner av dvärgras från 1970- 1972, hade 5 hanar, 45 honor. detta var i skåne, sålde så många jag kunde få fram till zoo-affärer, de t o m ringde och frågade om jag kunde leverera, då helst omgående, fick 50 kronor styck. det blev en hel del pengar för en 12 åring.sedan rasade priserna p g a att folk upptäckte detta och konkuransen ökade tills man endast 1972-1973 fick 5 kr styck, då lade jag av. då jag tillsammans med mina barn åter hade kaniner, dvärgvädur, på 80- talet, var dessa kaniner självförsörjande genom att jag bytte kaniner i zoo-affärer med kaninfoder plus en del pengar också, men då hade jag ingen avsikt att tjäna pengar på verksamheten, men vi fick trots allt inga kaniner osålda, hade i o f sig endast 4-5 honor och 1 hane, har numera kaniner sedan några år tillbaka för köttets skull, kaninerna är dock osäljbara, ingen köper kaniner för att slakta.......att binda sig med ett djur är allmänt sett kul, men efter ett tag-bara jobb, och föräldrarna får det på sig- vilket de egentligen hatar. ändå fanns stor efterfråga på kelkaniner.,,,,jag har bjudit ett stort antal människor på kaninkött, finns så vitt jag kan erinra mig ingen som inte tyckte att det var gott, ingen överhuvudtaget tyckte att det smakade annat än gott, många har uttryckt frasen--som kyckling, fast bättre..-- en hel del har blivit förtjusta. trots detta kan jag inte sälja en enda kanin. man tar vedermöderna mot sin vilja som vuxen att vårda en kanin,,,men man äter inte kanin trots att man tycker att det är välsmakande,      va fan gör man

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: att sälja kaniner
« Svar #1 skrivet: 27 nov-14 kl 22:46 »
Hyr ut kaniner, så folk kan lämna tillbaks dem när de tröttnat. Du säger givetvis att de skall hyras ut igen eller ingå i aveln, men i själva verket sätter du dem på en detox och slaktar dem. Lite mekigt, men du får betalt för att folk drar upp dina kaniner till matstorlek.

Hyr gärna ut med bur, och sätt hyrestiden till 3-6 månader. De som fastnar för kaninen låter du antingen hyran förnyas för eller så får de köpa fritt kanin och bur så du ändå går med vinst.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: att sälja kaniner
« Svar #2 skrivet: 28 nov-14 kl 05:27 »
Skall man sälja kött och få lönsamhet i det i mindre skala så måste det ske till restauranger, och då är ju marknaden mycket begränsad.

Jag tror också på att hyra ut kanin, ev på flera år! Det är många som vill ha kanin till barnen, men är rädda att bli sittande med den i flera år när barnen tröttnat!

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: att sälja kaniner
« Svar #3 skrivet: 28 nov-14 kl 07:54 »
Jag har Gotlandskaniner i genbank och tycker också det är svårt att få sålt levande djur.
Har så gott som slutat att anonsera utan jag slaktar själv och äter upp istället!
Störst vinst med minsta möjliga krångel ;)
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: att sälja kaniner
« Svar #4 skrivet: 28 nov-14 kl 08:28 »
Det krävs tillstånd för att få hyra ut kaniner.
Kaninuppfödare och pelargontant.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: att sälja kaniner
« Svar #5 skrivet: 28 nov-14 kl 11:21 »
Det krävs tillstånd för att få hyra ut kaniner.
Visst ja, vi bor i Sverige ::)

Sälj kaninerna med återköpsklausul ;D

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: att sälja kaniner
« Svar #6 skrivet: 28 nov-14 kl 15:00 »
Visst ja, vi bor i Sverige ::)

Sälj kaninerna med återköpsklausul ;D
Bättre :)
Kaninuppfödare och pelargontant.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

701 gäster, 2 användare
Sebastian Berggren, Pohja

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser