Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lysning eller ej?  (läst 3496 gånger)

GnoBB

  • Inlägg: 72
    • Västergötland
Lysning eller ej?
« skrivet: 27 nov-14 kl 19:00 »
Som glad amatör har jag införskaffat en kläckare och laddat den med 39 Sussex-ägg. Aldrig varit i närheten av kycklingar eller lysning av ägg.

Försökte läsa på forumet och visst finns det en massa men det hjälper inte mig. Jag har tittat på bilder av vad som skall vara friska befruktade ägg med liv i och sett hur de med död grodd och obefruktade ser ut. Men jag kan inte för mitt liv få mina egna att likna något av de bilderna eller beskrivningarna.

Så....frågan är, måste man lysa äggen? Är det skrämselpropaganda att ägg kan explodera och döda ägg smitta ner andra ägg?

Nu är jag inne på 15:e dygnet ikväll och börjar känna mig olustig....

Vad gör jag bäst så här i sista stund?

Mvh,
Anders aka GnoBB
"Good things should be carved in stone...bad things written in snow"

Blekslättens Gård

  • Inlägg: 486
  • Blekslatten gard.se
    • Dalsland
SV: Lysning eller ej?
« Svar #1 skrivet: 27 nov-14 kl 19:30 »
Vi brukar inte lysa vanliga hönsägg ,Mvh
Ekologisk pärlhöns uppfödning

GnoBB

  • Inlägg: 72
    • Västergötland
SV: Lysning eller ej?
« Svar #2 skrivet: 27 nov-14 kl 20:11 »
ok....det finns ju olika "skolor" av allt men efter vad jag läst så lyser väldigt många äggen.....fast är det av nyfikenhet eller?

 8)
"Good things should be carved in stone...bad things written in snow"

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Lysning eller ej?
« Svar #3 skrivet: 27 nov-14 kl 20:52 »
Jag lyser alltid. Dels för att man är nyfiken, dels för att jag vill sortera bort döda ägg. Som faktiskt kan "explodera" över de andra...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

karsan

  • Inlägg: 1903
    • Södermanland
SV: Lysning eller ej?
« Svar #4 skrivet: 27 nov-14 kl 21:58 »
Jag har bara haft ägg under ruvhöna, i 5-6 kullar, och gav mig bara på att lysa ägg vid den sista omgången, då det var osäker befruktning. Bra idé att lysa, men i mitt fall var det meningslöst för vi tyckte vi såg att det hade startat i alla äggen, på dag 7, men sen när det kläcktes var det uppenbart att vi bara hade inbillat oss detta i tre fall, av åtta 

De gånger jag inte har lyst har jag nöjt mig med att ta upp äggen ett i taget, när hönan är ute och tar rast, och lukta på dem. Dåliga ägg luktar väl illa innan de exploderar.  För mig har det oftast varit ett eller ett par ägg i kullen som inte utvecklats till kyckling, men inget har faktiskt luktat illa.  Och inga explosioner. Jag har av nyfikenhet alltid öppnat ägg som inte kläckts när hönan lämnat redet. Innehållet har sett äckligt ut, men inte luktat något särskilt.

GnoBB

  • Inlägg: 72
    • Västergötland
SV: Lysning eller ej?
« Svar #5 skrivet: 28 nov-14 kl 07:02 »
Lukta på dem kan jag ju så klart göra. Tack för tipset.

Jag provade lysa ett par igår och jag kan inte se något som ser annorlunda ut. Nu är det ju bruna ägg så lite svårare kan det väl bli då...

Kläckaren har en autofunktion där vändningen stängs ner på 18:e dygnet vilket väl ska stämma?
Nu fick jag naturligtvis ett kort strömavbrott igår och förbannade mig själv att jag inte satte dit batteriet (drivs med både 220 V och 12 V) för kläckaren "nollades" och började om från noll... :-\

 lägger man alltid ner äggen i kläckningsbacken på dag 18/19 eller väntar man ut att första kycklingen pickar första hålet?
"Good things should be carved in stone...bad things written in snow"

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Lysning eller ej?
« Svar #6 skrivet: 28 nov-14 kl 11:57 »
Jag slutar vända dag 18. Det gör jag för att kycklingen ska kunna stabilisera sig och hacka hål på rätt sida dvs. uppåt.
När jag stängt av vändningen och ska lägga ner äggen kan man försiktigt lägga dom på en plan yta, så rullar dom i rätt läge.
Och så får dom sen ligga tills de kläcks.
Jag lyser alltid. Kan inte låta bli att följa utvecklingen, det är så spännande.
Äggen kan ju utvecklas fint i början men sedan dö under utvecklingen. då är det bra att ta bot dom.
Med erfarenhet lär man sig hur det ska se ut i ägget. Men det finns lite teckningar på nätet som man kan ha som ledning i början.
Att slänga dom avstannade äggen är viktigt tycker jag. För ligger dom kvar i värmen kan dom döda dom levande äggen, även om dom inte exploderar.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

 

GnoBB

  • Inlägg: 72
    • Västergötland
SV: Lysning eller ej?
« Svar #7 skrivet: 28 nov-14 kl 12:20 »

Nog är man nyfiken alltid  :P
Fast som sagt det är inte lätt att se vad som är ok och inte....

Men om jag skulle lysa alla äggen innan dag 18 så tar det ju en del tid och kläckaren hinner tappa temp och fuktighet.
Det vill man väl inte de sista dagarna efter 18:e dygnet?
Då bör jag väl låta locket ligga på?
"Good things should be carved in stone...bad things written in snow"

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Lysning eller ej?
« Svar #8 skrivet: 01 dec-14 kl 07:18 »
Ja du har rätt.
Och på dag 18 ser man inte så mycket i ägget, det är nästan helt fullt. Bara det allra längst ner mot spetsen och luftblåsan som inte är upptaget av kycklingen.

Lyser man äggen så kan man även följa hur luftbubblan håller rätt storlek.
Den ändrar storlek beroende på fuktighet under ruvningstiden. Men den brukar vara helt ok när man har en automatisk kläckare.

Tänk på att vissa ägg kan ta lite mer tid på sig för att kläckas. Menar efter 21 dagar. Då kan det vara läge att lysa ägget. Då kan man se om kycklingen stuckit ut näbben i luftbubblan. Det är då man hör dom pipa. Och man kan se hur dom rör sig.
Har av misstag öppnat ägg som haft en levande kyckling i som inte är klar, när jag trott att det är dött.
Hoppas du får ett bra kläck och att dom kommer må bra o vara starka.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

GnoBB

  • Inlägg: 72
    • Västergötland
SV: Lysning eller ej?
« Svar #9 skrivet: 01 dec-14 kl 10:06 »
Tackar för svaren :D
Jag hoppas det blir bra och att merparten blir hönor  ::)

I vilket fall så luktar det inget alls inne i kläckaren. Kan ju vara ett bra tecken...

Ikväll är det 18:e dygnet fullbordat och då blir det till att stänga vändningen och lägga ner dem i "bottenbacken"

Spännande värre  :P
"Good things should be carved in stone...bad things written in snow"

GnoBB

  • Inlägg: 72
    • Västergötland
SV: Lysning eller ej?
« Svar #10 skrivet: 03 dec-14 kl 14:12 »
Nu är spänningen olidlig  ;D

20 dygnet ikväll och inga konstiga lukter i kläckaren. Det luktar faktiskt ingenting alls...
Imorgon blir det till att vaka  (:) eller övervaka och kanske filma lite av premiären.
"Good things should be carved in stone...bad things written in snow"

Kajzza

  • Inlägg: 15
    • Halland
SV: Lysning eller ej?
« Svar #11 skrivet: 04 dec-14 kl 23:40 »
Håller tummarna!
När våra var så nära kunde vi tydligt höra pip i två ägg. De tysta äggen blev det inget av.
Nybörjare här med så jag vet inte hur säkert det där är.
:)

regn

  • Inlägg: 63
    • Småland
SV: Lysning eller ej?
« Svar #12 skrivet: 05 dec-14 kl 09:45 »
Hur har det gått? Nyfiken  :-[

GnoBB

  • Inlägg: 72
    • Västergötland
SV: Lysning eller ej?
« Svar #13 skrivet: 05 dec-14 kl 12:29 »
det blir dag 22 ikväll klockan 21:00 och hittills är 6 ute, pigga, gula och torra under värmetaket :D
Ytterligare 8 ägg har hålslag och det piper inifrån

Vågar man hoppas på fler även dag 23?

De två första på bild  ....

Update: 16:10
Nu är 10 "klara" och 6-7 st vad man kan se genom "dimman" har hålslag. Attans vad spännande det är och vilka ljuvliga gulingar
« Senast ändrad: 05 dec-14 kl 16:21 av GnoBB »
"Good things should be carved in stone...bad things written in snow"

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Lysning eller ej?
« Svar #14 skrivet: 06 dec-14 kl 09:48 »
Så roligt att det går så bra  :)
Det jag såg på bilden var att du ger dom finkfrön?
Försök att krossa dom för dom små magarna kan inte riktigt bryta ner hela frön än.
Och lite mer protein behövs nog. Kyckling foder är enklast. Finns på svenska foder o granngården. Blir nog lagom med en säck till dina små. Den kan dom äta tills den är slut.

Eller annars kan du ge dom kokt mosat ägg, fil, youghurt, havregryn.
Havregryn är lätt för dom att bryta ner.

Lycka till med dom små  :)
Visa gärna fler bilder, är så roligt att se.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

regn

  • Inlägg: 63
    • Småland
SV: Lysning eller ej?
« Svar #15 skrivet: 06 dec-14 kl 14:37 »
Grattis!
Det är så roligt att se dem bryta sig ut. Mer spännande än värsta trillern.

GnoBB

  • Inlägg: 72
    • Västergötland
SV: Lysning eller ej?
« Svar #16 skrivet: 06 dec-14 kl 21:39 »
ska prova med lite krossat kycklingstart.
Har en säck men tyckte det var lite stora bitar.

Nu på dag 23 är det fortfarande pipljud i kläckbacken och runt 5 ägg med hålslag och 16 klara och uppvärmda kycklingar.


Ja .... det är födslo-våndor med särskrivning  (:)
Det är nästan som att bli pappa på nytt  o:)
"Good things should be carved in stone...bad things written in snow"

GnoBB

  • Inlägg: 72
    • Västergötland
SV: Lysning eller ej?
« Svar #17 skrivet: 06 dec-14 kl 21:55 »
Måste säga att det är fantastiskt att en kyckling som är 24 timmar gammal redan kan hoppa upp på värmetaket....fick ju sätta på gallret illa kvickt  :P

Det blir till att koka ett par ägg och mosa ner med havergryn imorgon bittida  ;D kanske skall man ta sin frukost tillsammans med alla gynnarna  ;D
"Good things should be carved in stone...bad things written in snow"

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Lysning eller ej?
« Svar #18 skrivet: 07 dec-14 kl 09:57 »
 :) Mysigt  :)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

GnoBB

  • Inlägg: 72
    • Västergötland
SV: Lysning eller ej?
« Svar #19 skrivet: 07 dec-14 kl 17:34 »
19 kycklingar varav 2 verkar mindre och tröttare än de andra.
För många ägg som var befruktade men tyvärr inte kläcktes.

Får hoppas på många hönor  o:)

Annars blir det ett nytt kläckförsök senare
"Good things should be carved in stone...bad things written in snow"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 1 användare
Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser