Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Earthship North  (läst 13649 gånger)

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Earthship North
« Svar #40 skrivet: 23 apr-15 kl 20:45 »
Hur tror ni väggar som dessa skulle klara sig i minusgrader? http://www.hurstwic.org/history/articles/daily_living/text/Turf_Houses.htm

Även jag är intresserad av jordskepp, och drömmer om någon lämplig liten övervuxen hobbit-håla ;) Den här typen av väggar måste sannorlikt klara sig ganska bra i både vind och väta eftersom det står sig på Island, men hur är det med rejäla minusgrader, och is och snö, som Island med sina +-0 inte behöver klara?


Fick det här tipset i en annan del av forumet.
http://tv.nrk.no/serie/der-ingen-skulle-tru-at-nokon-kunne-bu/PRMR70000105/sesong-4/episode-1
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Ensamma trädet

  • Inlägg: 58
  • We are all one
    • Värmland
SV: Earthship North
« Svar #41 skrivet: 23 apr-15 kl 20:48 »
Hur tror ni väggar som dessa skulle klara sig i minusgrader? http://www.hurstwic.org/history/articles/daily_living/text/Turf_Houses.htm

Även jag är intresserad av jordskepp, och drömmer om någon lämplig liten övervuxen hobbit-håla ;) Den här typen av väggar måste sannorlikt klara sig ganska bra i både vind och väta eftersom det står sig på Island, men hur är det med rejäla minusgrader, och is och snö, som Island med sina +-0 inte behöver klara?


Nu har jag inte kollat in din länk än, men här är en länk till ett jordskepp i Brittiska Kolumbia i Kanada. Där har de ett frostdjup på 180 cm och riktigt kalla vintrar... http://www.darfieldearthship.com

/Ensamma trädet
Orakad ensamvarg som ännu ej funnit sig till rätta i livet. Önskar bygga ett organiskt hus och leva självförsörjande med min (ännu inte funna) själsfrände. Äter mestadels veganskt men är konkrescent...

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
SV: Earthship North
« Svar #42 skrivet: 24 apr-15 kl 20:32 »
Fick det här tipset i en annan del av forumet.
http://tv.nrk.no/serie/der-ingen-skulle-tru-at-nokon-kunne-bu/PRMR70000105/sesong-4/episode-1


Vilken vacker dokumentär! (Och jag som älskar Nord-Norge!)
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

 

andtol

  • Gäst
SV: Earthship North
« Svar #43 skrivet: 25 apr-15 kl 18:29 »

Jonathan Seagull

  • Inlägg: 0
  • Ekosofi, ekologi, psykosofi, holosofi, holografi,
    • Uppland
I'm not lost. I'm just uncertain of my position
I'm still confused, but on a higher level
There is always a third way

ginkgoseed

  • Inlägg: 10
    • Småland
SV: Earthship North
« Svar #45 skrivet: 20 maj-15 kl 09:55 »
Det har diskuterats vattenkretslopp tidigare i tråden, och vikten av det. Där jag tycker den viktigaste poängen har missats. Precis som en redan har nämnt i tråden så är det snarast så i Sverige att fukt och vatten är problematiskt att hålla borta snarare än avsaknaden av det. Fördelen torde då bli att man inte låter vattnet rinna fritt genom marken runt huset utan att vi istället fångar upp regnvattnet och bestämmer själv över var det ska släppas ut. Dvs. inte i och runt huset. Så man kan se regnvattenfångare som en skyddsåtgärd mot eventuella fuktskador. Utöver det så finns det en rad andra fördelar som Maria redan nämnt.

I övrigt så har många jag pratat med om jordhus diskuterat det svåra i att enskilt värma ett hus i Sverige på grund av den bleka kalla solen vi ofta har. Ifall några i tråden har fastnat i samma frågeställning så vill jag då säga att det viktiga med jordhuset är ju inte att utesluta annan uppvärmning utan att maximera användandet av de soltimmar vi har genom termisk massa och söderliggande fönsterpanel. Att eventuellt behöva värma upp huset med annan teknik behöver alltså inte uteslutas, men den totala energiåtgången blir lägre då vi trots allt har en del sol.
Att ha ett behagligt inomhusklimat under sommaren är det många som avundas och någon har ifrågasatt jordhusets förmåga till detta. Den fina lösningen med en stor termisk massa i norrläge och ventilationsluckor i taket ovanför fönstren i söderläge ger huset perfekta förutsättningar att hålla nere temperaturen sommartid. Den senaste lösningen på detta som har installerats i alla nya hus i Taos (Reynolds forskningsstation) är en ventilationstrumma genom hela massan i norr som när luckan är öppen i princip suger in kalluft från den konstant skuggade massan, under vintertid stängs luckan och värmen lagras istället. Jag tror att om de är framgångsrika med att få ett svalt och skönt klimat i varma Texas så borde det inte vara några problem alls i Sverige.  Tom Duke är en av de nuvarande drivkrafterna i Taos och i denna video; https://www.youtube.com/watch?v=efI77fzBgvg; berättar han om detta och mer. En perfekt(?) fungerande AC med 0 i driftkostnad.

På tal om videon: Även om uppvärmningen, fukten och solkraften inte rakt av kan översättas till svenska förhållanden så är fördelarna många fler. Problemen bör kunna lösas med en eller ett par kaminer för uppvärmning och med vindkraft för laddning av batterier. Vindkraft som i övrigt också är solens energi, den har vi ju trots allt rätt gott om på många platser i Sverige.

Tack för tipset om JAK-banken, det är i allra högsta grad intressant och ska när intresset pockar på, titta närmare på det. Jag fick samma tips av Ralf som driver Växhuset, http://www.vaxhuset.se/. De har påbörjat byggnationen av ett jordhus som ska användas som kursgård och gemensamhetslokaler för sin ekoby när det står klart.
« Senast ändrad: 20 maj-15 kl 10:10 av ginkgoseed »

ginkgoseed

  • Inlägg: 10
    • Småland
SV: Earthship North
« Svar #46 skrivet: 20 maj-15 kl 10:04 »
En sak till; för er som är intresserade av batterier och hur man genom dessa kan optimera användandet av solkraft (vindkraft) genom att effektivt lagra den i huset istället för att sälja den nästan gratis tillbaka till elbolagen som verkar vara den populära lösningen idag (om miljardärerna på elbolagen får bestämma i alla fall).
Powerwall är Teslas nya hushållsbatteri; http://www.teslamotors.com/powerwall.
En artikel om batteriet; http://www.techtimes.com/articles/50379/20150504/teslas-new-battery-technology-powerwall-heres-why-its-a-big-deal.htm

Kan själv inte påstå att jag har satt mig in nämnvärt på området, men tycker att det låter spännande.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Earthship North
« Svar #47 skrivet: 21 maj-15 kl 15:21 »
Visst är det kul att Tesla driver på utvecklingen, men priset är för högt per lagrad kilowatt.

ginkgoseed

  • Inlägg: 10
    • Småland
SV: Earthship North
« Svar #48 skrivet: 22 maj-15 kl 10:45 »
Visst är det kul att Tesla driver på utvecklingen, men priset är för högt per lagrad kilowatt.
Har du lust att utveckla så är det uppskattat.

https://www.byggahus.se/forum/priser-kalkyler-fastighetsskatt-m-m/182636-verkligt-pris-1-kwh.html
I det här exemplet så är det faktiska priset på en kwh närmare två kronor (även om energiförbrukningen var exceptionellt låg). Vill man sälja solenergi så betalade eon i genomsnitt 25 öre / kwh under 2013 (då behöver man väl fortfarande betala moms på det?). 
Alla fasta avgifter på kwh-priset i exemplet är inräknade vilket gör att marginalen är någorlunda irrelevant, men kwh priset är trots allt runt ~80 öre när fasta avgifter är exkluderade. Det bör inte vara svårt att räkna hem en sådan affär över något decennium om vi dessutom har i åtanke att elpriserna bör gå upp vartefter avvecklingen av kärnkraften tar fart.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Earthship North
« Svar #49 skrivet: 22 maj-15 kl 14:49 »
Jo, om du sparar energi i ett Teslabatteri  så får du betala betydligt mer än om du använder en blybatteribank för strömlagringen. Eftersom den billigaste strömalstringen normalt är genom vindkraftverk, och vinden kan utebli ett antal dagar, behöver man rätt stor "tank". Hoppet står nog till flow-batterierna för att få en stationär, kostnadseffektiv energiproduktion/utjämning.

En annan väg att gå är att lagra energin som värme, och sedan omvandla den till el vid behov, t ex genom stirlingmotor.

pinussen

  • Inlägg: 5
    • Uppland
SV: Earthship North
« Svar #50 skrivet: 24 maj-15 kl 08:49 »
Teslabatteriet vad jag har förstått är inte gjort för kontinuerlig upp och urladdning utan bara som strömbackupp till huset. Har för mig jag läste något om runt 50 laddcykler om året, dvs inte speciellt andvändbart. Om det är sant eller inte vet jag inte, mycket osanningar på nätet...

Byracka

  • Inlägg: 1561
    • -
SV: Earthship North
« Svar #51 skrivet: 24 maj-15 kl 09:17 »
Tesla har två "små" batterier för hemmabruk, 10 kilowattaren är för backup (veckocykling) och 7.5 kilowattaren är för dygnsutjämning (dagscykling).

Ensamma trädet

  • Inlägg: 58
  • We are all one
    • Värmland
SV: Earthship North
« Svar #52 skrivet: 19 dec-15 kl 21:54 »
Är det någon som har kontakt med TS? Jag har försökt via PM och e-brev men utan att lyckas. Kanske men flyttat tillbaka till sitt moderland?

/Ensamma trädet
Orakad ensamvarg som ännu ej funnit sig till rätta i livet. Önskar bygga ett organiskt hus och leva självförsörjande med min (ännu inte funna) själsfrände. Äter mestadels veganskt men är konkrescent...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

775 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser