Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får ute på vintern!?  (läst 8836 gånger)

marran

  • Inlägg: 5
Får ute på vintern!?
« skrivet: 21 jan-06 kl 01:07 »
En undran hur ni har era får...
Jag har 4 tackor som är 3 år nu i vår, Som INTE ska ha lamm utan jag har dem för att hålla marken öppen och träna mina vallhundar.
Fåren är ute dyngnet runt i en rasthage. Med tillgång till en lada som jag ha en varmströ bädd i, men fåren väljer själva om å när dom ska gå in i den. Hagen är byggd i mot ladan.  Nu vill inte fåren ligga inne utan VÄLJER själva att hellre ligga ute.
Fåren har FRI tillgång till Ensilage och får en liten tuss Hö morgon å kväll. Kraftfoder M+K. Vatten bär jag till Fåren M + K  men får bara hälla bort det då dom inte dricker, förmodligen så det lilla dom är törstiga så äter dom Snö, kvaliten på vattnet är det samma som jag själv dricker då jag tar det inne i köks kranen. Så det är inge fel på det.  Saltsten å miniral balja har Fåren fri tillgång till. Dom ha lång å tjock ull, klippta i maj -05. Så dom är inte nyklipta å frusna.
Nu till min fråga/ undran kan jag sköta dem på nåt annat vis?
Har fått påtalat till en granne att det är så synd om fåren å att fåren förmodligen svälter.. (Fåren är i god kondition!) Den personen som tyckte att det va synd om Fåren, tyckte eftersom fåren bräcker hela tiden så måste dom va hungriga. Men så fort Fåren ser en person så bräker dom. Fast dom ha mat i mun. Jag bor så till att vägen går längst efter vår mark å fåren ser vägen å folket som är ute å går. Väldigt populär väg å va ute å gå efter då det är en liten grus väg med lite bilar.
 Åh detta kanske blev lite snurrit men det känns så hemskt att det ska pratas på detta vis och att man blir beskyld att misssköta sina djur.. När jag sköter Fåren enlig gällande regler från DJURSKYDS MYNDIGHETEN (å sunt bonn furnuft). Ha läst å kollat igenom deras skrifter om lagar som gäller. OCH skött fåren enligt detta. Men ändå så ha det klagats. Inte till mig som djur ägare utan till min granne. Hur beter sig era får och är det nåt som ni tycker är fel??   ???
Har Ankor, Höns,Får, Hund, Katt å Sambo..

Bo

  • Inlägg: 4238
Sätt upp en skylt:
« Svar #1 skrivet: 21 jan-06 kl 08:47 »
Utegångsfår. Fryser inte, svälter inte - trivs bäst ute.

Johan P

  • Inlägg: 724
    • Skåne
    • Bokeslundsgården
Re:Får ute på vintern!?
« Svar #2 skrivet: 21 jan-06 kl 08:57 »
Hej marran

Efter din mycket omfattande beskrivning av foder, kan man lugnt säga att det inte låter som att det är något som fattas dina får. Är djuren i bra hull, har tillgång till vatten och grovfoder och en torr liggplats så klarar de sig bra, speciellt om de inte skall ha lamm.
Ett litet tips får att få tystare får är att inte ge dem kraftfoder!
Det är min egna erfarenhet att får blir mer ljudliga när man startar med kraftfoder eller någon form av kross.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

marran

  • Inlägg: 5
Re:Får ute på vintern!?
« Svar #3 skrivet: 21 jan-06 kl 11:54 »
jag har gett fåren kross+ fårfoder  för å ge lite extra då dom är ute. Å jag bor så till att det kan va -20 ute ett par dagar.
Om jag sluta ge fåren kraftfodrer nu helt plötsligt så komma dom väl skricka ännu mer?
Nån som ha haft besök av vet för inspektion? nu är ju det inte aktuellt va jag vet...!
Jag kan ju inte göra nåt åt att fåren inte vill ligga inne..  ???  ja det är ju å stännga in dom, men det tycker jag är å bestämma över deras betende? Måste ju va bätre å låta dom själva välja.. ?
Ja i hjärnan så vet jag att jag skött fåren rätt men när det blir nått sånt här så känns det ihjärtat i ställe.. Känns jätte sorgligt. När jag är som person att djuren jag skaffa ska ha det bästa.. Kanske bli tjatit men  :'( :o :o
Har Ankor, Höns,Får, Hund, Katt å Sambo..

Lotta_och_Micke

  • Inlägg: 82
    • Skolan Forsaström
Re:Får ute på vintern!?
« Svar #4 skrivet: 21 jan-06 kl 12:04 »
Hade besök av djurskyddsinspektör för ett tag sedan och hon hade inget att invända emot att mina tre klövsjöfår går ute (med tillgång till torr bädd i ett uthus.)
Mina ligger också gärna ute trots att de kan välja att ligga på bädden under tak.
Tror att de är förståndiga nog att kunna välja det de mår bra av! ;)

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Får ute på vintern!?
« Svar #5 skrivet: 21 jan-06 kl 12:05 »
Skit i grannarna, du sköter dina får bra! Jag får ibland synpunkter om att ankorna är ute när det regnar!!!!
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

marran

  • Inlägg: 5
Re:Får ute på vintern!?
« Svar #6 skrivet: 21 jan-06 kl 13:59 »
Vart mer än på djurskyddsmyndigheten kan man läsa om vilka lagar å regler som gäller för FÅR? Hur mycke utrymme, vilken typ av ligghall dom ska ha å dylikt. ´Ska skriva ut å ge till grannen då personen inte kan komma direkt til mej. ???
Har Ankor, Höns,Får, Hund, Katt å Sambo..

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Får ute på vintern!?
« Svar #7 skrivet: 21 jan-06 kl 14:04 »
Snälla Marran är detta ett stort bekymmer för dej, vilket jag har förståelse för, så ta dit själv själva myndigheten, och begär ett utlåtande som du kan publicera på laduväggen.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

ratjacks

  • Inlägg: 73
    • Rat Jack's kennel
Re:Får ute på vintern!?
« Svar #8 skrivet: 21 jan-06 kl 19:04 »
Hej! verkar som dina får har det förträffligt, mina har ett vindskydd på cirka 10- 12 m2 som det finns halm som liggunderlag och nu i helgen har jag gjort en liten hage i drivhuset ( plast tunnel 100m2 ) så att dom även kan gå in där eftersom vinden den senaste tiden varit ostlig och då blåser det in snö i vindskyddet. Dom går tillsammans med ett par Ölandsgäss och det funkar bra gåskarlen nyper dom i häcken om dom blir för närgångna. Mina dricket också väldigt lite så dom äter väl snö också, samma problem här att dom bräker så fort dom ser en men egentligen inget problem eftersom vi bor längst med E 22 an och det är väl föga troligt att någon som kör i 100 hör dom och grannen har också får ( värmlands) våra är Gute))
Ha de  Göran   8)
Gutefår,ölandsgäss,linderödsgrisar  samt Nordsvensk och uppfödare av Parson Russell Terriers

Valma

  • Inlägg: 602
  • Och allt är början, mittoppi och slut..
Re:Får ute på vintern!?
« Svar #9 skrivet: 21 jan-06 kl 20:34 »
Ja, jösses, folk bryr sig om allt. Jag får ofta synpunkter om att jag håller min man inomhus när det är fotbollsmatch två kvarter bort. Trots att han har både öl och tv i vardagsrummet!

/Valma
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

marran

  • Inlägg: 5
Re:Får ute på vintern!?
« Svar #10 skrivet: 21 jan-06 kl 22:17 »
HAHA  :D Valma ditt inlägg va hur skoj som helst!!! SÅÅÅ skoj med humor mitt i allt elände..
Har Ankor, Höns,Får, Hund, Katt å Sambo..

turlar

  • Inlägg: 139
    • Skåne
Re:Får ute på vintern!?
« Svar #11 skrivet: 22 jan-06 kl 00:02 »
Vilken lycklig man du måste ha, slippa fotbollen.
Den man ligger med får bädda.
Det man inte vet, har man ingen aning om.
Den som bara kollar i backspegeln kör oftare i diket.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Får ute på vintern!?
« Svar #12 skrivet: 22 jan-06 kl 02:06 »
Ja, fotboll borde man sannerligen skriva om under tråden "Saker man inte behöver"!

Re:Får ute på vintern!?
« Svar #13 skrivet: 22 jan-06 kl 23:35 »
marran...

tyvärr finns det alltid de som rackar ned på det de inte förstår eller inte tycker är "rätt" så som de anser allt ska vara.

Vi blev anmälda av någon anonym "djurvän" för att våra djur går ute året om - bl.a. våra får. Denna person hade dragit slutsatsen att djuren måste må otroligt dåligt, och efterom vi har så "många" olika djurraser kan vi säkert inte ta hand om/mata dem alla och de tvingas gå ute, och bla bla bla

När miljö och hälsa kom ut oanmält och inspekterade fanns inget att anmärka på... för givetvis ger vi djuren (precis som du) mat och vatten flera gånger per dag, de har torra halmade utrymmen att gå in i (fast de inte vill :-) och vi älskar verkligen våra djur. Trots att inspektören ansåg att allt var hur bra och fint som helst, blev vi givetvis oerhört ledsna av att någon varit så illvillig att anmäla oss, utan att ens kontakta oss och kontrollera fakta. Man tvingas att inse att alla inte vill veta, och vi kan bara hoppas att anmälan grundade sig i äkta omsorg om djuren men ett stort okunnande... och inte ren elakhet.

Nu till något intressant inspektören sa... han "tipsade" oss om att flytta djuren från vägen så att folk inte såg att de gick ute för att vi skulle slippa fler anmälningar!!!!!!!!!! Och vi som är stolta över våra lantraser och utegångsdjur, stolta över vår djurhållning där djuren själva får välja och leva ett så naturligt liv som möjligt. Först blir man paff, sedan ledsen och vill bara sälja alla djur på stört... sedan blir man heligt förbannad.

Jag vet inte om du kan finna någon röd tråd i mitt svar... men pudelns kärna är nog ändå... gör det som känns rätt i ditt hjärta. Det går inte att göra alla människor till viljes/nöjda så viktigast måste ändå vara att göra/handla på ett sätt som man själv finner rätt och kan försvara - både inför sig själv och andra.

MVH
Maria
Är genbank för Blå And, Gotlandskanin, Ölandsgås samt Ölandshöna. Vi har även Abessiniermarsin, Bordercollie, Isländsk fårhund och minishettisar.

Anita G

  • Inlägg: 15
    • Uppland
Re:Får ute på vintern!?
« Svar #14 skrivet: 31 jan-06 kl 01:12 »
Vi har Gestrikefår, några går i hage med litet hus nära landsvägen. Här pratar folk som går förbi också om att våra får har det så eländigt att de är ute i kyla och snö. En anmälde oss tydligen och djur- och miljöinspektion kom hit, men vi fick förståss godkänt för vår fårhållning. De som bor i lägenhet eller villa och inte har bakgrund från landet och djurhållning, de vet inte bättre.

Efter detta placerar vi numera vedtravarna längs den lilla rastgården och fårhuset så folk som går förbi ser inte fåren. Det verkar fungera! Får blir mindre bräkiga om de får sin mat på bestämda tider varje dag. De lär sig snart vilka tider som gäller och väntar med att bräka till dess. Lycka till!  Anita G
Ulltovan

Kopia

  • Inlägg: 8
    • Västergötland
    • Björnasäter
Re:Får ute på vintern!?
« Svar #15 skrivet: 12 feb-06 kl 21:38 »
Här började "folk" prata bakom ryggen på oss om våra stackars får som gick ute, inte klipptes (gutefår som fäller/klipps sent) och jag vet inte allt. Vi pratade då med byns skvallergubbe nr 1 och nämnde i förbifarten hur fåren aldrig gick in fast de kunde, och lite till om får. Vi har sedan föstått att detta spritt sig  ;) ;D
Vi har också många som går förbi och funderar på att sätta upp skyltar som berättar lite om fåren.
//Kopia

andreana

  • Gäst
Re:Får ute på vintern!?
« Svar #16 skrivet: 12 feb-06 kl 22:35 »
Det kanske vore en bra idé Kopia, sätt upp en skylt där det står lite information om gutefåren & en där det står om djurskydds bestämmelserna gällande utegångs djur... ;D
Då kan man ju förhoppningsvis undervisa pappskallarna i djurhållning =)

Lena A

  • Inlägg: 1598
Re:Får ute på vintern!?
« Svar #17 skrivet: 14 feb-06 kl 19:31 »
Marran, som du märker här på alla inlägg - strunta i grannarna!

Jag har 2 får som jag har enbart till sällskap och för att beta av litet gräs. På vintern bor de i ett uthus där de har möjlighet att gå ut i en ett inhägnat område ca 5x5 m. De ligger nästan alltid ute och är bara inne i sin bostad för att äta. De verkar trivas att ligga i snön. De enda gångerna de är inne är när det är riktigt ruskväder med regn och blåst. Köld verkar de inte bry sig om alls.  :)

Ja visst har vi djur för att de ska trivas!  :)

Lycka till Marran! Jag tror man kan se eller beställa Jordbruksverkets bestämmelsers på nätet under www.sjv.se
« Senast ändrad: 14 feb-06 kl 19:47 av Lena A »

Totto

  • Gäst
Re:Får ute på vintern!?
« Svar #18 skrivet: 08 mar-06 kl 17:10 »
Här i bygden skulle man nog bli förvånad om vi tog in våra får över vintern och tanken har inte slagit oss. Gutefår på Gotland väcker ingen uppmärksamhet vintertid men sommartid stannar en och annan turist och gullar med dem när de är i hagarna.

Imorse låg den nyss hemflyttade flocken, den som går i väntans tider, så lungt och vilade i morgonsolens första strålar. Det var femton grader kallt. Bara i  ruskväder går de in i skjulet för att få skydd mot vinden.

Det är inte utan att jag undrar på vad för slags konstiga platser ni andra bor, som har skaffat er såna grannar...

marran

  • Inlägg: 5
Re:Får ute på vintern!?
« Svar #19 skrivet: 09 mar-06 kl 00:10 »
Tack för alla positiva inlägg av alla.!!!
Har Ankor, Höns,Får, Hund, Katt å Sambo..


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser