Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Efektivaste vedeldade värmekällan  (läst 3561 gånger)

Gorrgel

  • Inlägg: 68
    • Hälsingland
Efektivaste vedeldade värmekällan
« skrivet: 18 mar-17 kl 22:20 »
Jag har funderat lite på vad jag ska ha för värme stugan. Vedspis med värmevägg och bakugn kommer det att bli. Men dom kommer inte att bli de huvudsakliga värmekällan.

Vill ha en som har bra och ren förbränning och som kan lagra värmen i ett fast material. Har endast kommit på 3st alternativ
rocket mass heater, Rörspis/kakelugn & Massugn

rocket mass heater har jag uppfattningen av att den har effektivare förbränning "Underförbränning" än en Rörspis/kakelugn som har "Överförbränning" vad jag kan förstå, om den har nå sekundär luftintag vet jag inte.

Någon som har mer förslag på eldad värmekälla, eller exakt vet hur förbränningen i en Rörspis/kakelugn fungerar?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Efektivaste vedeldade värmekällan
« Svar #1 skrivet: 18 mar-17 kl 23:22 »
Du kommer med en ganska svår frågeställning.

Min gjutjärnskamin är grymt effektiv när man kommer ner och det är 12 grader i vardagsrummet och man tänder den så börjar man känna go strålningsvärme efter 10-15 minuter. Och den höjer temperaturen snabbt.

Sedan har man då de lagrande mediumen.  Dom är ruskigt oeffektiva till att värma snabbt men lagrar värmen under lång tid. Men till en stor insats för att man måste elda lång tid för att bygga upp ett bra värmekapital.


För att sedan förvirra ännu mer så har vi olika slags veds egenskaper när den brinner.
Vill man ha en snabb förbränning med hög temperatur eller långsam med en lägre förbränningstemperatur..

En lösning som jag funderat en hel del på och som jag tror kan fungera är en variant på rocket mass med en horesontiell pipa ut ur huset som sedan blir en stående pipa.
Då kommer man att tillgodogöra sig all värmen i rökgaserna och värma upp en stensoffa eller säng på köpet.


Dock kan man aldrig förutsätta att man kommer ha en jämn temperatur inomhus med något av dessa system. Det kommer vara varmt när man eldar och så när man kliver upp på morron så är det kallt i huset igen.
Därför är det en nödvändighet med en kombination av värmekällor med olika egenskaper.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Efektivaste vedeldade värmekällan
« Svar #2 skrivet: 19 mar-17 kl 08:11 »
Modeller med sekundär förbränning av rökgasen är väl de effektivaste på att utvinna maximal mängd energi ur veden. Vissa kakelugnar har visst detta, enligt konstruktören har vår uunisepät det. Det kommer avsevärt mindre rök ur vår skorsten än grannen har jag noterat, fast inte så lite som när man ser vissa som demonstrerar sina rocket heaters, då ser man bara ett skimmer.

Att bygga en sådan kamin är inte svårt om man kan svetsa, sett en massa enkla mindre designer. Och så har jag sett en större anläggning till ett växthus där den värmde upp jorden under växthuset.


Själv tror jag en vedpanna med rocket heater design, kopplat till ett normalt vattenburet system med värmelement, alltså det väldigt traditionella uppvärmningsmetoden, vore en bra väg att gå.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Efektivaste vedeldade värmekällan
« Svar #3 skrivet: 19 mar-17 kl 09:56 »
Underförbränning där temperaturen kan komma upp i rätt temperatur för fullständig förbränning är den effektivaste varianten. Du bör kunna justera luftflödet så att blandningsförhållandet blir rätt. Sedan om man vill ha det enkelt och bygger en rocket stove eller använder militärens kaminer, eller om man kör med en vanlig vattenmantlad värmepanna med underförbränning hänger mer på hur man vill anpassa sin arbetsinsats i det dagliga eldandet. Styrning av sekundärluften med hjälp av lambdasond optimerar förbränningen.

Gorrgel

  • Inlägg: 68
    • Hälsingland
SV: Efektivaste vedeldade värmekällan
« Svar #4 skrivet: 19 mar-17 kl 11:17 »
Lite skiftande temperaturer inne det är jag redan van vid. Det har varit 9 grader inne ibland när jag har vaknat, har en tillfällig lösning med dålig värmelagring.

vattenburen värme undviker jag helt, undviker helt att ha nå vatten inne förutom i någon kastrull eller hink. Vattenskador verkar vara en ganska så vanlig skada folk har i hus, håller själv på att hjälper till med en sådan skada nu. Skulle jag vara borta och elen försvinner så är det en vattenskada direkt.

Skulle kanske kunna göra en kakelugn med underförbränning. Bygger helst själv istället för att köpa någon färdig kamin eller kakelugn, förutom en vedspis då, tycker dom gamla modelerna är så vackra, har en Husqvarna nr 27.


Någon som har en ritning på en kakelugn, eller vet en bra bok om det?

den enda nackdelen med en Rocket Mass Heater är att ved magasinet är begränsat, måste mata den med vet kontinuerligt, en 30 minuter skuele då vara bra mellan ved inläggen utan att det har slocknat helt. Att ha en någon kamin kopplat till den borde väll göra att det blir fel sorts förbränning? någon som vet hur en sådan lösning ser ut? Ska nog ta och beställa någon bok om Rocket Mass Heater

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Efektivaste vedeldade värmekällan
« Svar #5 skrivet: 19 mar-17 kl 12:52 »
Det borde inte vara något problem (bortsett från sotarn då) att mura upp en kakelugnsliknande pjäs med underförbränning, men risken för inrykning är större än när du använder överförbränning.

Finnarna har en del intressanta skapelser men det finns även de som bygger nytt enligt eget huvud/samlade intryck. Jag hittar inte nu, men det finns en forummedlem som byggde en kakelugn med horisontella kanaler. Titta här så får du kanske några idéer   http://www.mha-net.org/

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Efektivaste vedeldade värmekällan
« Svar #6 skrivet: 19 mar-17 kl 15:48 »
Eftersom du inte vill ha vattenburen värme, tycker jag att en pelletskamin som grundvärme ställd på kanske 15 grader är ett bra alternativ. Dom är inte så dyra och sprider värmen bra. Jag har haft pelletskamin och har nu pelletsbrännare i panna. Den håller värmen även om det är kallt ute.
kretslopp

 

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Efektivaste vedeldade värmekällan
« Svar #7 skrivet: 27 mar-17 kl 18:44 »
För att få vedeldning effektivt så krävs det nästan någon sorts värmelager. ...och det har du med i alla tre alternativen. :)

Lagringen gör att man inte behöver elda hela tiden utan laddar ett värmelager som sedan i lugnare tempo ger ifrån sig värmen till rummet. Men en del av värmen kanske behöver komma ut i rummet snabbare? För matlagning eller bara för att snabbt få drägligt inomhus? Hur balansen mellan snabb och långsam värme ser ut vet man bara själv.

Förresten har jag själv föreslagit en raketkamin med stående värmelager ā la kakelugn här på forumet. En annan variant är den fristående köksbänken som jag postat i en annan tråd idag. Skulle jag bygga själv idag så skulle nog köksbänken bli mitt val. Rökröret behöver bara formas till ett S och blir därmed mycket enklare att bygga (och hålla rent) än kakelugnsvarianten.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

594 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, polyamorista, Schnurrbart

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser