Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  släppa ut kycklingar och mamma när?  (läst 2905 gånger)

Nina_enn

  • Inlägg: 76
    • Skåne
    • Kärra gård
släppa ut kycklingar och mamma när?
« skrivet: 30 mar-14 kl 13:58 »
Jag har en höna med sina två 2,5 veckorskycklingar. När kan hag låta dem gå ut med de andra? mamman verkar mycket rastlös av att vara i den lilla inhängnaden som de har.
Bor på liten gård. Föder upp hopphästar  och har ett stort djurintresse. Andra djur på gården är hundar, katter, höns och myskankor.

http://lifeatafarm.wordpress.com/

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: släppa ut kycklingar och mamma när?
« Svar #1 skrivet: 30 mar-14 kl 21:53 »
Jag låter mina hönsmammor vara i hönsgården med de andra när kycklingarna är en vecka eller så. Fast kollar i början att det funkar med de andra hönsen. Låter hönsmamman gå helt fritt endast när jag har tid att övervaka tills kycklingarna är en månad eller så.

sunnemarkus

  • Inlägg: 27
    • Värmland
SV: släppa ut kycklingar och mamma när?
« Svar #2 skrivet: 17 apr-14 kl 06:45 »
Har man inte möjlighet att övervaka varje sekund bör man med andra ord vänta till de är en månad ungefär innan man släpper ihop dem med övriga?

Marie.san

  • Inlägg: 88
    • Västergötland
SV: släppa ut kycklingar och mamma när?
« Svar #3 skrivet: 17 apr-14 kl 12:52 »
Ja detta tycker jag är svårt så jag hakar på tråden. Har försökt släppa tillbaks min hönsmamma m kycklingar (som nu är 3,5 v) flera gånger men det blir bara slagsmål mellan mamma o de övriga. Då har jag avbrutit försöket. Vet inte om jag istället borde låta dem hållas o "bråka klart"? Eller om är det bäst att vänta tills kycklingarna är större? Min höna är också rastlös o har blivit väldigt lättkränkt, pickar mej numera argt i benen när jag kommer med mat. Ett bedrövligt tråkigt beteende som jag hoppas beror på tristess..?

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: släppa ut kycklingar och mamma när?
« Svar #4 skrivet: 17 apr-14 kl 21:25 »
Det  var visst oklart i mitt inlägg ovan. 'Låta hönsmamman gå helt fritt' betyder för mig att de går utanför hönsgården.  Då är det inte de andra hönsen jag är rädd för utan skator m.m. när det gäller kycklingarna. Därför övervakning. I hönsgården låter jag hönsmamman gå med de övriga när kycklingarna är en vecka gamla.  Har dock inte haft slagsmål mellan mammahönan och övriga.
Om det var så skulle jag nog välja en dag när jag har mycket tid och låta hönsen göra upp om hur de ska ha det, medans jag bara ser på - såvida det inte blir allvarliga skador förstås.  En höna som verkligen skadar kycklingar med flit skulle bli hönsgryta hos mig.

 

annepanna

  • Inlägg: 166
    • Västergötland
SV: släppa ut kycklingar och mamma när?
« Svar #5 skrivet: 19 apr-14 kl 18:36 »
Så här gjorde jag: när kycklingarna var ca 1 vecka gamla släppte jag dem (och mamma höna) med de övriga hönorna. Det gick alldeles utmärkt. Lite revirmarkering mot en annan höna med kycklingar löste sig genom att de tog varsitt hörn i hönshuset.
Mina kycklingar hade lite svårt att hitta in igen när de hade varit ute i hönsgården första gångerna så jag fick hjälpa dem in.
En eftermiddag gjorde jag misstaget att släppa ut hela gänget i trädgården och då fick vår katt rovdjursögon. Hon är en "natural born killer"! Dessutom började korparna cirkulera över vinbärsslänten där hönorna höll till. Så nu får de hålla sig i hönsgården som vi har katt- och korpsäkrat tills kycklingarna har blivit så stora att de inte längre är intressanta som munsbitar. De gamla hönorna är skitsura och förstår inte orsaken till arresten.
I brist på kunskap och erfarenhet får man improvisera.

sunnemarkus

  • Inlägg: 27
    • Värmland
SV: släppa ut kycklingar och mamma när?
« Svar #6 skrivet: 28 apr-14 kl 12:21 »
Mina är nu en månad gamla och en ny kull är på gång. Dags för förflyttning med andra ord.
Vid vilken ålder brukar det att gå att könsbestämma dem?

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: släppa ut kycklingar och mamma när?
« Svar #7 skrivet: 28 apr-14 kl 17:47 »
Om det är en 1:a gångs-höna så kanske jag har någon avgränsning som jag öppnar så fort hon ruvat klart. Oftast ligger ruvhönorna fritt bland de andra eller ute under någon trappa, eller var de nu behagar.
För ibland tror man räven tagit dem och så kommer de fram livs levande för att sträcka på benen.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

756 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser