Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bränslefilter MF35  (läst 4827 gånger)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Bränslefilter MF35
« skrivet: 04 maj-16 kl 16:04 »
Min MF35 (fyracylinders diesel) har stått länge, och den startar inte, röker vitt.  Hur är det med bränslefiltren, de där stora aluminiumburkarna på vänster sida, kan det komma vatten i dem?  Måste man i så fall köpa någon reserv- eller slitdel?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Bränslefilter MF35
« Svar #1 skrivet: 04 maj-16 kl 16:41 »
Ja, det finns väl en avtappningskran eller plugg längst ner på varje filterburk.
Om det har stått mycket vatten i filtret länge kan burken ha korroderat på insidan och filterpapperet börjat ruttna eller lösa upp sig, och i så fall är det ju dags för storsanering och reservdelsanskaffning.  Men måttliga vattenmängder ska kunna samla sig under insatsen och ställer inte till med någon större skada.

Om den har stått länge finns det ju risk att det inte är riktigt full fart på startmotorn pga beläggningar på kollektorn mm. Det kan vara idé att ta isär, rengöra den och smörja lagren. Se också till att alla elanslutningar hela vägen mellan startmotor och batteri är i bra skick så det inte blir onödigt spänningsfall någonstans.

Ett knep för att få igång en svårstartad diesel är att lossa slangen mellan luftfilter och insugningsrör, och blåsa med varmluftpistol eller gasollampa in i insugningsröret under startförsöket.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bränslefilter MF35
« Svar #2 skrivet: 04 maj-16 kl 19:34 »
Tackar!  Ska försöka redan i morgon!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bränslefilter MF35
« Svar #3 skrivet: 06 maj-16 kl 16:52 »
Det visade sig att bränslepumpen var full av något som närmast liknade lera.  Den lilla glaskoppen under pumpen var också svårt smutsad.  Packningen i pumpen var alldeles hård, så nu tänker jag köpa en ny sån där liten gummiring!  Troligen passar jag på att byta bränslefilter också, när nu ändå hela tanken är tömd (det stänkte ganska bra ...   :P ).

  Nytt startförsök någon gång i nästa vecka, alltså!  Tack, torbjorn, för hjälp hittills!  :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Bränslefilter MF35
« Svar #4 skrivet: 06 maj-16 kl 21:17 »
Jag hoppas det var förpumpen och inte insprutningspumpen som var full med lera?

Tänk på att bränslesystemet på äldre dieselmotorer måste luftas sedan man har haft isär förpump, filter mm.  Det borde stå i traktorns instruktionsbok hur det ska göras.

Ofta ska luftningen göras i två steg - först pumpa för hand med förpumpen medan man har en luftnippel på insprutningspumpen öppen, tills det kommer bränsle utan skum och luftbubblor i nippeln. Eventuellt finns det också luftnipplar på bränslefilterhållarna. Sedan lossar man spridarrörens anslutningar till spridarna (skruva inte bort dem helt utan lossa bara överfallsmuttrarna ett halvt varv) och kör på startmotorn tills det kommer ut bränsle vid allihop. Dra därefter fast spridarrören och starta.
Men om det beskrivs en annan metod i instruktionsboken, så följ den istället!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bränslefilter MF35
« Svar #5 skrivet: 07 jul-16 kl 15:47 »
Jag hoppas det var förpumpen och inte insprutningspumpen som var full med lera?
Båda, verkar det som. :o :o  Nästa problem:  Hur tar man loss och monterar dit insprutningspumpen?  Vad bör man tänka på innan man börjar?  Vilka verktyg kan man förvänta sig att behöva under arbetets gång?

  Att sedan göra ren den, är det något man pysslar med själv, eller är det bäst att lämna in den?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Bränslefilter MF35
« Svar #6 skrivet: 07 jul-16 kl 17:44 »
Insprutningspumpen skall man inte ge sig på hemma om man inte råkar vara insprutningspumpsmekaniker till yrket. Ta loss den och lämna in den till en seriös renoveringsverkstad. Sannilikt måste hela bränslesystemet rensas ut. Både insprutarpump och spridare är nämligen extremt känsliga för föroreninger som kan ligga kvar i rören.

Bränslefiltren skall bytas varje år om man kör mycket annars vartannat år. Det låter som om du har slarvat med filterbytena och fått lida för det.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bränslefilter MF35
« Svar #7 skrivet: 07 jul-16 kl 18:09 »
Är du säker på att du har gegga i insprutningspumpen?
Jag startad nyligen en Mercedes, som stått sen 80-talet.
Jag gjorde rent filterhållaren och satte dit nytt filter, sedan handpumpade jag med borttagen luftskruv på pumpen ett tag till efter att det bara kom ren diesel.
Sen startade jag och den gick fint efter en stund.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bränslefilter MF35
« Svar #8 skrivet: 09 jul-16 kl 19:39 »
Insprutningspumpen fungerar iaf inte.  Den akuta frågan gäller vad vi kan vänta oss när vi börjar skruva loss den.  Vilka verktyg vi kan komma att behöva, vad som kan ramla loss eller gå av ...

  Att lämna in den hel blir det!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Bränslefilter MF35
« Svar #9 skrivet: 09 jul-16 kl 22:03 »
Börja med att kolla i verkstadshandbok för motorn. Det är bra om man kan lossa pumpen på ett sådant sätt att man inte rubbar grundinställningen (alternativt kan sätta tillbaks både pump och axelkoppling i exakt samma läge).

Är det en radpump eller fördelarpump? Vilket fabrikat på pumpen?

Normalt sett så borde det inte vara särskilt märkligt att ta loss den. Man behöver nog diverse fasta nycklar och andra standardverktyg, eventuellt öppna ringnycklar för överfallsmuttrarna på spridarrören.  Skaffa i förväg passande plastpluggar/huvar för att sätta igen rörändar och motsvarande nipplar på pumpen, så det inte kommer in skräp där. Det duger INTE att bara tejpa igen.

Följande saker ska rimligtvis göras, men se verkstadshandbok också:
1) Dra runt motorn så att den står i ett referensläge (vanligtvis antingen insprutningsögonblick eller övre dödpunkt i cylinder 1, se verkstadshandbok). Oftast ska ett par körnslag eller streck på pumphuset och ev synlig axelkoppling stå mitt för varandra då, och det bör finnas någon markering på svänghjulet eller vevaxelremskivan som samtidigt ska stå mitt för ett fast märke. Se sedan till att ingen drar runt motorn innan det är dags att sätta tillbaks pumpen. Det är t ex inte lämpligt att lämna traktorn med en växel ilagd.
2) Lossa reglage (wires, stag mm) för gasreglage, stoppknapp etc från pumpen.
3) Lossa inkommande bränsleledning och returledning från pumpen, plugga anslutningarna..
4) Kolla hur axelkopplingen ser ut - om den bara är att dra isär eller om det ska lossas några skruvar på den. Om det finns en justermöjlighet på axelkopplingen, t ex avlånga skruvhål, så kolla om det finns uppmärkt hur den sitter, annars gör en rits eller liknande.
5) Lossa spridarrören från pumpen och plugga igen dem och anslutningarna. Var försiktig med dem och böj dem inte i onödan. Om de sitter i nipplar med sexkant som i sin tur är ingängade i pumpen, så håll emot nippeln med en fast nyckel medan överfallsmuttern lossas, så att den inte lossnar från pumpen.
6) Skruva loss pumpen från motorn. I synnerhet om det är en fördelarpump så kan den vara vridbart monterad i avlånga hål, och i så fall bör man kolla om det finns en markering för hur den har suttit, och annars göra en rits eller liknande.

Om du ändå kostar på att lämna in pumpen till en dieselverkstad så skadar det inte att lämna in även spridarna och få dem provade. Märk då upp spridarna och ev också spridarrören så du vet vilken som hör hemma i vilken cylinder. Tänk på att det vanligtvis behövs nya kopparpackningar under spridarna när de sätts tillbaks.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bränslefilter MF35
« Svar #10 skrivet: 10 jul-16 kl 08:17 »
Tack! :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Bränslefilter MF35
« Svar #11 skrivet: 10 jul-16 kl 08:36 »
Men hur vet du att insprutningspumpen inte fungerar? Traktorn rök ju vitt så det kommer finfördelad diesel genom motorn.

Nu har du ju börjat att plocka isär grejerna, så du kanske ändå vill fullfölja servicen av pumpen, men jag skulle lossat en av spridarna och kört runt innan jag gav mig på en så dyr sak som att lämna in pumpen. Även kollat kompet för de där motorerna har inte mycket till att börja med och nu när den stått ett tag så kanske den kommit under vad som krävs för att få igång en kall motor.

Dieselfirmorna brukar inte nöja sig med några hundra...

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bränslefilter MF35
« Svar #12 skrivet: 10 jul-16 kl 22:21 »
Tack du också, drängen!  Vi har inte ännu börjat plocka isär något, utan funderar och söker information.

  Först röker den vitt, sen färglöst, men den tänder inte, inte ens på startgas.  (Det enda vi lyckades tända var luftintaget, som brann som en fin fackla en bra stund!  :o )  (Nejdå, vi kommer aldrig mer att använda så mycket startgas!!!)

  En granne tror att det är den nya sortens diesel, med rapsolja.  Blir tydligen som lera eller kitt när den får stå.  Och stått har min MF gjort.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Bränslefilter MF35
« Svar #13 skrivet: 10 jul-16 kl 23:55 »
Jag har ju också en sådan fyrcylindrig motor (fast den sitter på en grålle) och ålder, dålig service och ibland lite för mycket startgas har inte gjort sommartraktorn mer lättstartad. Men jag har aldrig varit med om en motor som inte tänder på startgas.

Grållen har jag ibland kört på ren rapsolja från CityGross, även 100% RME. Men den startar bäst på ren fossildiesel. Och en mycket liten dutt startgas. Och den står långa stunder utan att någon bryr sig om den :'(

Man kan ju faktiskt köra en dieselmotor med tom tank genom att spruta in startgas i lagom takt i insugsröret. Undrar om inte stoppspaken har hängt sig?

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Bränslefilter MF35
« Svar #14 skrivet: 11 jul-16 kl 08:15 »
  En granne tror att det är den nya sortens diesel, med rapsolja.  Blir tydligen som lera eller kitt när den får stå.  Och stått har min MF gjort.

Sådana problem finns inte med den lilla rapsolje- (eller snarare RME-) tillsats som finns i den dieselolja som säljs på mackarna idag, däremot har det ibland varit stora bekymmer med olika slags "hemkokt" biodiesel. I marinsammanhang, där det ständigt är mycket fuktig luft i dieseltanken, händer det att det börjar växa alger och bakterier i modern diesel men det brukar aldrig vara något bekymmer på landbacken.

Den här fyrcylindriga dieselmotorn (Leyland?) är tydligen ganska ökänd för att vara svår att kallstarta, jag har dock aldrig själv haft med någon sådan att göra. En del självutnämnda förståsigpåare påstår att grundproblemet skulle vara en feldimensionerad startmotor, så att varvtalet blir för lågt för att motorn ska kunna komma igång om inte både startmotor och batteri är i absolut perfekt skick.
Om det är det som är problemet så hjälper det inte mycket med startgas, däremot kan det hjälpa att se över batterikablar, ställa dit ett helt nytt och välladdat batteri (startbatteri, INTE fritidsbatteri), och gärna också renovera startmotorn.
En annan lösning är förstås att bogsera igång traktorn.

En klassisk metod för att få igång svårstartade dieslar, som är mer skonsam mot motorn än startgas, är att lossa slangen eller röret mellan luftrenare och insugningsrör, och blåsa på med varmluftpistol eller gasolbrännare in i insugningsröret under startförsöken.

Har motorn bra kompression på alla cylindrar eller verkar någon sämre än de andra? Det brukar höras tydligt på ljudet från startmotorn.

En annan vanlig orsak till att det inte kommer in något bränsle, är om bränslefiltret är igensatt och slangen mellan filter och insprutningspump otät. Då är det lättare för pumpen att suga i sig luft genom den otäta slangen än bränsle genom det igensatta filtret.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bränslefilter MF35
« Svar #15 skrivet: 11 jul-16 kl 09:03 »
Nyansering:  Den tänder till, även utan startgas, men sen tystnar den.

  Men nu har vi fått så många nya infallsvinklar, så vi kan diskutera i flera dagar!  ;) Jag återkommer när vi har gjort något.  Får låna en traktor till de mest akuta körslorna.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Bränslefilter MF35
« Svar #16 skrivet: 11 jul-16 kl 12:12 »
Nej Torbjörn. De här motorerna har ingenting med Nuffield/Leyland att göra. De är av Standard Companys egen konstruktion och tillverkning från Coventry. Standard Company tillverkade Fergusons traktorer som legotillverkning men sedan blev de uppköpta av Massey Ferguson.

Det är topplocket och i synnerhet förkamrarna som är felkonstruerade enligt alla experter som jag har talat med. I viss mån kan man kanske lindra problemet med mer startmotorkraft men grundproblemet sitter i topplocket.
Hur som helst så blev den nya ledningen i Massey-Ferguson snabbt trötta på de här svårstartade motorerna som gjorde att det blev svårt att konkurrera. Därför köpte Massey-Ferguson hela Perkins så de skulle få tillgång till ordentliga motorer. Perkins hade nämligen satsat mycket pengar under lång tid för att utväckla vad som på den tiden kallades lättviktdieslar som de tillverkade för olika maskintillverkares räkning. P3.152 motorn som finns i nyare MF35 var ursprungligen utvecklad av Perkins för Fordson Dexta.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

663 gäster, 6 användare (1 dolda)
fri, Gröfre Slissing, ärt, Clara Palmcrantz, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser