Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Andrikar med lust...  (läst 2281 gånger)

katta

  • Gäst
Andrikar med lust...
« skrivet: 15 aug-05 kl 09:11 »
Hur länge är det normala för Andrikar att ”hoppa på” honorna?
…mina verkar aldrig vilja sluta. Honorna springer i panik och andrikarna efter.

Snart stänger jag in dem i vedboden :c/ (..nejdå..)

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:Andrikar med lust...
« Svar #1 skrivet: 15 aug-05 kl 11:12 »
Mina andrikar har jagat honorna tills de kommit in i ruggningsperioden. Det är först då som hormonerna dalar och de börjar lugna ned sig så sakteliga. Sedan kan intresset vakna en kort stund på hösten när de får tillbaka praktdräkten (och det för de vilda gräsänderna är dags att bilda nya par igen), men inte alls med samma iver som när vårkänslorna tränger sig på.

Har inte dina pojkar ruggat än, eller fattar de inte att säsongen lider mot sitt slut?  ;) ;D

katta

  • Gäst
Re:Andrikar med lust...
« Svar #2 skrivet: 15 aug-05 kl 12:20 »
jag har funderat på det där med ruggningen, för honorna har helt klart ruggat, gräsmattan har sett ut som ett slagfält den senaste månaden. Och det ser ut som om ngn klippt av dem halva vingarna för att de ryckt av sig de långa fjädrarna.

Men har inte sett ngn större skillnad på hanarna, förutom att hanen som ser ut som svensk gul (men inte är det mer än möjligen delvis) inte har mörkt huvud längre.

Den jag däremot har mest "problem" med är halv cayuga och jag ser ingen som helst skillnad på honom, har heller inte sett några fjädrar eller dun som verkar komma från honom.

...jag får nog ha en allvarlig lektion med honom om det här med blommor och bin, och vad som går för sig och inte

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:Andrikar med lust...
« Svar #3 skrivet: 16 aug-05 kl 11:29 »
Din svensk gul som inte är en svensk gul  ;) har defenitivt ruggat om huvudet inte längre är brunt. Snart kommer han rugga igen, men inte lika kraftigt, och klä sig i praktdräkt igen.

Sen är det en annan femma om de fattar att parningssäsongen faktiskt är över. Mina andrikar har jagat brudar en bit in på ruggningen, men allteftersom ruggningen fortlöpt så har intresset för "lekar" dalat. Andrikarna har dessutom alltid ruggat lite tidigare än honorna. Honor som får ällingar brukar skjuta på sin ruggning, precis som de vilda gräsänderna! De ruggar några veckor innan ällingarna är flygfärdiga, fast ankor kommer inte så långt upp i luften förståss...  ;) ;D

Honor som inte får ällingar brukar däremot rugga samtidigt som hanarna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

822 gäster, 3 användare
xaelanar, von tratt, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser