Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Planer på att skaffa myskankor... Funderingar...  (läst 2253 gånger)

niklin

  • Inlägg: 9
    • Södermanland
    • Niklas Hönsblogg
Planer på att skaffa myskankor... Funderingar...
« skrivet: 03 maj-05 kl 21:30 »
Hej!

Jag planerar att inom kort skaffa mig några myskankor (en hane och två honor).

Anledningen att jag vill ha just myskankor är flera, men framförallt för att de är tysta och inte lika vattenkrävande som andra ankor.
Att dom käkar mördarsniglar är heller ingen nackdel, men inget avgörande  ;)

Bor på "landet" men har ändå grannar som tyvärr inte gillar djur lika mycket som jag själv och bland annat därför håller jag på att stängsla in tomten med elstängsel (7 trådar upp till ca 150 cm).

Nu har jag dock förstått att just myskankor flyger runt lite som dom vill och jag funderar därför på om jag måste vingklippa dem för att hålla dem kvar på tomten (ca 6000 kvm)?

Jag planerar att göra en "damm" av ett stort cementrör (ca 1 meter i diameter) så att ankorna kan åtminstone doppa sig plaska lite i....  Är det tillräckligt?

Jag funderar på om det är smartast att skaffa små ällingar eller om jag ska skaffa vuxna djur i början? Tanken är väl att jag ska kunna kläcka fram egna ällingar så småningom och hoppas att de djuren känner sig lite mer "hemma" om de är födda på platsen?

Till ankhus hade jag tänkt mig en typ av "hundkoja" som de kan gå in på natten och när de vill värpa osv... Vintertid vet jag inte om det kanske är bäst att låta dem bo i ett hörn i hönshuset?

Ni som vet lite mer om myskankor kanske kan ge mig lite tips och kommentera mina planer?

mvh Niklas
Min hönsblogg! - http://pullorna.blogspot.se
Gillar du gamla Belos? - http://belos.plingeling.net

Västgöten

  • Gäst
Re:Planer på att skaffa myskankor... Funderingar...
« Svar #1 skrivet: 04 maj-05 kl 07:25 »
HEJ Niklas

vad qul att du ska skaffa myskor !!

jag tycker att de är mkt trevliga jag har en trio hemma och det jag kan säga är att honorna flyger men inte några längre bitar 100 m kanske annars promenerar dem mest på gräsmattan och letar efter saker som går attt äta. jag har haft dem i 2 år nu och de har aldrig flygit eller gått över till grannen som bor 150 m bort.

Hanen kan vara håd på honorna när det är dax för parning annars är de lugna, vad det gäller vuxna eller ällingar så kan jag inte svara tyvärr då jag köpte mina som vuxna så jag vet inte...

hoppas att det hjälpte lite iaf.


  Mvh  dennis

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
Re:Planer på att skaffa myskankor... Funderingar...
« Svar #2 skrivet: 04 maj-05 kl 09:32 »
Hej!
Jag blir avundsjuk. Skulle också vilja ha myskankor, men har lite för liten tomt anser jag själv. När jag växte upp hade vi myskankor. Jag minns inte att de nånsin flög, och de var renrasiga myskisar. Sen minns jag att trots att vi hade en stor damm (75m lång) så brukade hannen hellre bada i regntunnan uppe vid huset. Han stod och balanserade på kanten och doppade huvudet och "viftade på stjärten". Våra andra ankor bodde mest nere vid dammen, men myskankorna badade sällan. De gick mer och åt gräs mm. De borde alltså klara sej med ett mindre "vattenhål". Honorna valde själva vart de ville ruva fram sina ungar. En hona kom fram med en kull ungar mitt i vintern som hon ruvat fram under huset. Dem fick vi såklart ta in. De valde alltså själva sina gömställen för äggen.
Lycka till med ankorna!
Anna
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

734 gäster, 1 användare
Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser