Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stopp i avloppet  (läst 3738 gånger)

Superkissekatten

  • Inlägg: 36
    • Västergötland
Stopp i avloppet
« skrivet: 16 aug-17 kl 23:12 »
Nu är det kris!  Kom hem till huset och hela badrummet står under vatten. Detta har hänt en gång för många år sedan,  då var det bara köra med sugproppen på golvbrunnen sen släppte allt och rann undan. Nu gjorde de inte det och fick tömma ut allt vatten för hand, när allt var borta testa jag dom klassiska knepen,  hälla hinkar med vatten i toan och även propplösare osv. Efter ett tag trycktes vatten upp genom golvbrunnen igen.. Därefter har det varit under kontroll, dvs vattnet trycks inte upp utan kunnat fylla på några hinkar vatten, de rinner inte undan självt men häller man i toan och kör med sugproppen får man undan vattnet sakta men säkert..  Vafan ska man göra?  Inget verkar fungera  ???
« Senast ändrad: 07 dec-17 kl 11:12 av Alexn72 »

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Akut
« Svar #1 skrivet: 16 aug-17 kl 23:19 »
Rensband http://www.clasohlson.com/se/Rensband/40-6851


Gäller att hitta var man kan gå in i röret så man inte måste gå genom vattenlåset för det funkar inte, inte för mig i alla fall. Finns även nån variant av rensband med en vev och en borste i änden. Har inte provat det. Annars får man ta ut en rörmokare eller en spolbil.


Jag vet inte om det är klokt eller ej men jag häller då och då kokande vatten i mina avlopp och jag inbillar mig att det hjälper att hålla undan stopp.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Akut
« Svar #2 skrivet: 16 aug-17 kl 23:57 »
Frågan är vad som satt sig fast.
Om det kommer upp vatten i i golvbrunnen så är det där du skall börja.
Det som funkat bäst för mig är en spiral som man skruvar sig fram med.

Postat med Alternativ.nu´s app

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Superkissekatten

  • Inlägg: 36
    • Västergötland
SV: Akut
« Svar #3 skrivet: 17 aug-17 kl 00:19 »
Frågan är vad som satt sig fast.
Om det kommer upp vatten i i golvbrunnen så är det där du skall börja.
Det som funkat bäst för mig är en spiral som man skruvar sig fram med.

Postat med Alternativ.nu´s app

Hur menar du med spiral?  Och ska man ta loss golvbrunnen då eller?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Akut.
« Svar #4 skrivet: 17 aug-17 kl 01:00 »
Det brukar väldigt ofta gå att komme ner i golvbrunnen.
Dom i plast går det oftast att sticka ner handen och lyfta på vattenlåset och på så sätt frilägger man röret.
Är det äldre av gjutjärn så sitter det plugg som man skruvar bort.

Rensbandet fungerar hjälpligt och det gör oftast mest effekt att man får hål på stoppet och sedan dyker det upp igen.
Den varianten jag tänker på skruvar man sig ner till stoppet och då hakar man fast den i stoppet och kan dra det tillbaka och få bort det helt.
Här har du en variant som jag använt med framgång. 
http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/rengoring-och-underhall-vvs/avloppsrensningsverktyg/rensspiral-434204?gclid=CjwKCAjw2s_MBRA5EiwAmWIacyzQAI87iYzo4QVUNCLcm3jNmacSJ6y54PEommrIHy1HRVXxN7pCWhoCxPgQAvD_BwE
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Akut
« Svar #5 skrivet: 17 aug-17 kl 01:29 »
Om man använder sugprupp är det bra att ha mycket vatten. Även i nära anslutna andra avlopp t.ex handfat. Då blir det mer effektivt. Man kan fylla nån hink hälla på och ha kranarna på.

Spiral finns som man sätter på skruvdragare. 

Slang med bakåtvänd spolning finns som man monterar på vanlig kran.

Och halvvarmt vatten och propplösare så klart om man är sån.

Postat med Alternativ.nu´s app


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Akut
« Svar #6 skrivet: 17 aug-17 kl 10:06 »
Du skall nog kolla vart vattnet tar vägen. Har du trekammarbrunn? Eller är det bara en stenkista som satt igen? Det kan finnas alla möjliga (och omöjliga) lösningar på avloppsfrågan från torpen.

Jag skulle inte köra med propplösare, främst med tanke på att det är frätande och du kan få det på dig. I värsta fall så kan du ju stå med ett proppat rör med propplösare som du måste ta tag i.

Som Visionaryrealist skriver finns det munstycken man sätter på trädgårdsslangen och matar in utifrån trekammarbrunnen eller om du har en inspektionsbrunn. Då äter den sig in och du får ut skiten åt rätt håll.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Akut
« Svar #7 skrivet: 17 aug-17 kl 12:17 »
De gånger jag varit med om stopp, så har jag tagit lös toan och stoppat ner trädgårdsslangen så långt det gott och spolat tills det släppt. Ofta går det röret så rakt som möjligt till brunnen och det har gått lätt att få ner slangen.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Akut
« Svar #8 skrivet: 17 aug-17 kl 18:31 »
Får du någon ordning på problemet?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Akut
« Svar #9 skrivet: 17 aug-17 kl 18:56 »
Om det är eget avlopp så bör det ju gå att lyfta på locket till någon trekammarbrunn eller liknande och kolla om vattennivån står onormalt högt där eller inte. På så sätt kan man ta reda på vilken sida av den brunnen stoppet är.

Ska man rensa utgående avloppsrör från huset så brukar en avloppsrenstillsats till högtryckstvätt (20 meter lång slang med ett specialmunstycke i änden, som drar sig fram självt genom avloppsröret) vara effektiv. Studera hur avloppet är kopplat och spola från den punkt som ligger så att säga längst ut och som går att komma åt. Helst ett ställe på en grov (110 mm) avloppsledning,  tex en toalett, renslucka eller vakuumventil för luftning. Det underlättar om man först lyfter bort toastolen så man inte behöver krångla rensslangen genom vattenlåset.

Om det är gamla cement- eller keramikavloppsrör så är det inte ovanligt att det har vuxit in trädrötter i någon skarv. Man kan spola rent tillfälligt, men det blir snart stopp igen på samma ställe. Då brukar bästa lösningen vara att gräva upp röret och lägga oskarvade plaströr på den sträcka som är utsatt för rötter (om man inte vill avverka de skyldiga träden).

 

Camaro1969

  • Inlägg: 33
    • Hälsingland
SV: Akut
« Svar #10 skrivet: 18 aug-17 kl 09:55 »
Håller med torbjörn. Kolla brunnen först, kanske vattennivån är hög just nu så infiltratione eller liknande ligger under vatten


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Superkissekatten

  • Inlägg: 36
    • Västergötland
SV: Akut
« Svar #11 skrivet: 28 aug-17 kl 23:18 »
Det gick väl sådär. Denna gång så fick vi ringa en slamsugare. Han spolade brunnen. Visade sig att röret har riktningen åt fel håll.

Renssatsar till högtryckstvätt eller vattenslang. Några ställen ni kan rekommendera.

Toan och golvbrunnen är mitt imot varandra så att säga. Nu gissar jag. Men jag tror att rören är formade som ett T. Där den långa änden går direkt till golvbrunnen. Så kanske svårt att komma åt inifrån. Kanske enklare utifrån ? Jag kanske har en rensficka utanför till och med.

Postat med Alternativ.nu´s app


kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Akut
« Svar #12 skrivet: 29 aug-17 kl 08:59 »
Dom flesta som säljer högtryckstvättar, säljer bakåtspolande rensmunstycke. Jag skulle nog inte köpa, utan gå till en hyrfirma och hyra utrustning. Då skulle jag hyra hela kittet med högtryckstvätt och allt. Men annars är det rörfirmorna som är duktiga på sådana här problem. Själv skulle jag ringa en rörfirma.
kretslopp

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Akut
« Svar #13 skrivet: 29 aug-17 kl 18:01 »
Avloppsrenstillsatsen som jag har, köpte jag på Coop Bygg för omkring 20 år sedan, tror den kostade ca 300 kr på den tiden. Passar till dåtida KEW (numera heter märket Altos) högtryckstvättar.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Akut
« Svar #14 skrivet: 31 aug-17 kl 11:24 »
Hur har det gått ? Får du någon ordning på dina avloppsproblem?
kretslopp

Superkissekatten

  • Inlägg: 36
    • Västergötland
SV: Akut
« Svar #15 skrivet: 16 nov-17 kl 01:31 »
Slamsugaren var här och spolade brunnen. Problemet är tillfälligt löst. Men det märks ju att det är nära att sätta sig hela tiden. Det ända att göra är att gräva om röret och antagligen gräva en djupare brunn.
Det ligger på attgöralistan. Det är dyrt tyvärr att bo i ett torp och ha en gård så det får vänta.

En tröst är att det utanför finns ett rör som antagligen är menat till att spola i till avloppet. Hittade ett tillbehör till min biltema hpc-110b högtryckstvätt som kanske skulle fungera.
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tvatt-och-Rengoring/Hogtryckstvatt-och-tillbehor/Rorrensare-75-m-2000032923/
Vad tror ni om det? Skulle det fungera?

Postat med Alternativ.nu´s app


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Akut
« Svar #16 skrivet: 16 nov-17 kl 08:20 »
Såna där avloppsrensare brukar vara effektiva när det är i rörsystemet stoppet sitter. Men det gäller att få tag i rätt utförande för den högtryckstvätt man har, slanganslutningarna är ju inte precis standardiserade.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Akut
« Svar #17 skrivet: 16 nov-17 kl 16:26 »
Det där ser ut att vara precis vad du behöver. När du använder den ska du göra det från slambrunnen först, så att vattnet och skiten kan rinna ut. Om du börjar inifrån får du översvämning. Vad gäller att det är dyrt att bo på landet, så tänk det som om du lägger undan vad du annars skulle betalt i vattenräkning i stan.
kretslopp

x-lab

  • Gäst
SV: Akut
« Svar #18 skrivet: 05 dec-17 kl 21:46 »
Nu är det kris!  Kom hem till huset och hela badrummet står under vatten. Detta har hänt en gång för många år sedan,  då var det bara köra med sugproppen på golvbrunnen sen släppte allt och rann undan. Nu gjorde de inte det och fick tömma ut allt vatten för hand, när allt var borta testa jag dom klassiska knepen,  hälla hinkar med vatten i toan och även propplösare osv. Efter ett tag trycktes vatten upp genom golvbrunnen igen.. Därefter har det varit under kontroll, dvs vattnet trycks inte upp utan kunnat fylla på några hinkar vatten, de rinner inte undan självt men häller man i toan och kör med sugproppen får man undan vattnet sakta men säkert..  Vafan ska man göra?  Inget verkar fungera  ???

Inte så att ni har fått in en rot eller liknande? kan vara värt att filma avloppet


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 4 användare
xaelanar, reimersro, ärt, Ulmusglabra

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser