Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Olika fodergivor till häst.  (läst 13522 gånger)

  • Gäst
SV: Olika fodergivor till häst.
« Svar #60 skrivet: 21 aug-17 kl 22:53 »
Nej, inte dum i huvudet alls.
Och inte heller smart.
Tror inte han har mask av många orsaker.
Dels, en jättestor hage som aldrig betats förr.
Anledningen han är smal är att det är för liten mängd bete och han är ung och tunnhudad.
Mask är smittsamt, och det är helt omöjligt att han blivit smittad av en annan häst.
En annan anledning är att han har toalett som han bajsar på, och går inte och skiter på olika ställen.
Därmed finns ingen spridning av parasiter.
Har han mask har han fått det av djävulen.

« Senast ändrad: 21 aug-17 kl 23:04 av köttkyckling »

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Olika fodergivor till häst.
« Svar #61 skrivet: 21 aug-17 kl 23:04 »
Nä smart vore att lyssna på andras råd. Människor så ägnar en massa tid att försöka hjälpa dig. Och inte vara en så inbiten självgod rättshaverist. Enligt vad många tror och vad det verkar på bekostnad av din hästs välmående. Det är både sorgligt och mycket tröttsamt.  Önskar dig allt väl i livet men tyvärr verkar du fast besluten att ta en väg kanske inte alls leder dit.

Postat med Alternativ.nu´s app


skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Olika fodergivor till häst.
« Svar #62 skrivet: 21 aug-17 kl 23:08 »
Vitlök är giftigt för hästar.

Det finns heller ingen folktro om att vitlök skulle fungera mot parasiter.

Ta av foliehatten nu, och se till din hästs hälsa.

Parasiter är ingen påhitt av någon "Big Pharma" utan verklighet.
För oss som läst om djurhållning i ett historiskt perspektiv, så har problemen med parasiter varit kända i århundraden. Skillnaden är att numera finns det effektiva medel för att behandla djuren.

Ta nu träckprov (man köper ett kit i en låda på lantbruksbutik eller apotek som kallas "Kolla masken"), och be veterinär om råd när svaret kommit.
Olika sorters parasiter kräver olika sorters avmaskningsmedel. Veterinären skriver ett recept på det medel som behövs för just din häst, om nu något behövs.

Yngre hästar har rent generellt ett större behov av avmaskning än äldre. De har liksom inte hunnit överleva allt möjligt än ...


köttkyckling

  • Gäst
SV: Olika fodergivor till häst.
« Svar #63 skrivet: 21 aug-17 kl 23:10 »
Vi ska åt samma håll allihop i alla fall, så det har ingen som helst betydelse vilken väg jag väljer.
Jag väljer den väg som ger mig lycka, och som jag skulle ha valt för 20 år sedan, om jag inte blivit så hjärntvättad och blind.
Man far väl.

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Olika fodergivor till häst.
« Svar #64 skrivet: 21 aug-17 kl 23:14 »
Mask är smittsamt, och det är helt omöjligt att han blivit smittad av en annan häst.
Så han gick inte tillsammans med sin mor då han var föl?
Genbank för Gotlandshöns

köttkyckling

  • Gäst
SV: Olika fodergivor till häst.
« Svar #65 skrivet: 21 aug-17 kl 23:22 »
Vitlök är giftigt för hästar.

Det finns heller ingen folktro om att vitlök skulle fungera mot parasiter.

Ta av foliehatten nu, och se till din hästs hälsa.

Parasiter är ingen påhitt av någon "Big Pharma" utan verklighet.
För oss som läst om djurhållning i ett historiskt perspektiv, så har problemen med parasiter varit kända i århundraden. Skillnaden är att numera finns det effektiva medel för att behandla djuren.

Ta nu träckprov (man köper ett kit i en låda på lantbruksbutik eller apotek som kallas "Kolla masken"), och be veterinär om råd när svaret kommit.
Olika sorters parasiter kräver olika sorters avmaskningsmedel. Veterinären skriver ett recept på det medel som behövs för just din häst, om nu något behövs.

Yngre hästar har rent generellt ett större behov av avmaskning än äldre. De har liksom inte hunnit överleva allt möjligt än ...

Det finns säkert medel som har ett medicinskt namn.
Och då ska man använda det namnet och den mängden som är avsedd.
Det företag gör är att ta detta medel, och blanda ut det med.....olivolja eller annat svål och allt vad som finns i skafferiet plus lite till, och hittar på ett eget namn på smeten.
Hur ska man vågalita på att ett företag säger sanningen om en häst har mask eller inte?

köttkyckling

  • Gäst
SV: Olika fodergivor till häst.
« Svar #66 skrivet: 21 aug-17 kl 23:25 »
Hur behandlade man parasiter förr?
Jag litar inte på företag helt enkelt.
Då måste man vara dum i huvudet, och det är jag inte.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Olika fodergivor till häst.
« Svar #67 skrivet: 21 aug-17 kl 23:37 »
Jag trodde du hade gott om TROLLkonster på lut, du borde väl kunna TROLLatill något?  ;)

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Olika fodergivor till häst.
« Svar #68 skrivet: 21 aug-17 kl 23:47 »
Hur behandlade man parasiter förr?
Jag litar inte på företag helt enkelt.
Då måste man vara dum i huvudet, och det är jag inte.

Det finns böcker från både 1700, 1800, och 1900-talet att läsa.

Även om metoderna för att behandla parasiter är överlägsna idag, så står det en hel del om hästhantering i de gamla böckerna som stämmer än.

köttkyckling

  • Gäst
SV: Olika fodergivor till häst.
« Svar #69 skrivet: 21 aug-17 kl 23:48 »
Inte alla maskar är parasiter.
Går han inte upp i vikt efter han fått tillräckligt med grönbete.
Då, kan man fundera på parasiter och avmaskning, men inte innan dess.
Utan regn växer inget gräs, så många hästar har nog tappat i vikt nu i sommar.
Och sådan torka överlever inte heller parasiter.

 

köttkyckling

  • Gäst
SV: Olika fodergivor till häst.
« Svar #70 skrivet: 21 aug-17 kl 23:58 »
Så han gick inte tillsammans med sin mor då han var föl?

Jo men det var ett år sen han gick med andra.
Här har masken ingen cirkulationsplats.
Dom maskar han skitit ut, kan lägga hur många ägg dom vill, dom ligger på ett ställe.
Spilta måste ju vara bäst, synd att hästar inte längre får övernatta i nybyggda spiltor.
Mulen är på ena sidan, skithålet på andra.
All skit plockas bort, och i hö finns ingen mask.
Enda problemet när man släpper en sån häst på bete går han runt och skiter över allt.

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Olika fodergivor till häst.
« Svar #71 skrivet: 22 aug-17 kl 11:32 »
Jo men det var ett år sen han gick med andra.
Här har masken ingen cirkulationsplats.
Dom maskar han skitit ut, kan lägga hur många ägg dom vill, dom ligger på ett ställe.
Spilta måste ju vara bäst, synd att hästar inte längre får övernatta i nybyggda spiltor.
Mulen är på ena sidan, skithålet på andra.
All skit plockas bort, och i hö finns ingen mask.
Enda problemet när man släpper en sån häst på bete går han runt och skiter över allt.
Jag inser att parasitlära även det är något du behöver inhämta kunskap om. Nej en häst blir inte parasitfri av sig själv på ett år. Eftersom det är en unghäst är inte risken försumbar att den har spolmask. Som någon tidigare föreslagit köp ett kollamasken kit (och en papplåda med en plastpåse i kan inte ge din häst mask oavsett om du tror på dumheterna du skrev tidgare) så får du veta status. Den mängd mat du trycker i din häst tyder på att något inte är som det ska.
Genbank för Gotlandshöns

köttkyckling

  • Gäst
SV: Olika fodergivor till häst.
« Svar #72 skrivet: 22 aug-17 kl 18:12 »
Det jag säger, företag är vidrigt fula i sitt sätt att arbeta.
På vidilabs sida står att det inte är nödvändigt att rutinmässigt kolla bandmask.
Sen när man har köpt kollamasken så står i bruksanvisningen att det är lämpligt att beställa extra kryssa i rutan bandmaskkoll om hästen har svårt att få hull.
Kostar extra så klart.

Bara kolla och se då, i fall det är bandmask som är orsaken till dåligt hull eller brist på grönbete.
Då måste jag ju kryssa i även för bandmask.

  • Gäst
SV: Olika fodergivor till häst.
« Svar #73 skrivet: 22 aug-17 kl 20:53 »
Vad duktig han var lilla hästen, som sket ut största masken när jag stod bredvid och skulle ta provbajs.
Jag som inte hittat mask i bajset innan.
Väldigt passande, då åkte masken med i bajspåsen för analys.
Här är bild.
""
Typiska symtom på spolmaskinfektion är minskad aptit och dålig tillväxt,
""

Var det inte bandmasken som orsaka dåligt hull enligt företaget?

Kan vara enförklaring att han knappt äter av det nyslagna timotejhöet.
Skönt, då hinner han lägga på sig lite hull innan vintern om det är maskens fel.

Fenbendazol ska man tydligen ha mot spolmask.

« Senast ändrad: 22 aug-17 kl 21:38 av köttkyckling »

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Olika fodergivor till häst.
« Svar #74 skrivet: 22 aug-17 kl 22:44 »
Stackars häst. Har du numret till djurinspektören?

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


  • Gäst
SV: Olika fodergivor till häst.
« Svar #75 skrivet: 22 aug-17 kl 23:15 »
Ja hurså?
Vad har inspektören med avmaskning att göra?
Det var någon i tråden som skrev att "du kommer inte hitta någon mask i skiten"

Nu hittade jag en mask, tyvärr efter jag slängt ut 350 spänn plus bandmaskanalys.
Hade jag hittat mask tidigare hade jag fixat fenbendazol för länge sedan.
Nu visar det sig att man måste ha recept, så då måste man gå till vetrinären och tigga om ett sådant tydligen.

Tycker också synd om hästen, och förstår inte vad han fått mask ifrån, här har inte gått häst på minst 50 år.
Och hästen var avmaskad när jag tog han.
Klart att man inte misstänker mask i första taget.
Samtidigt känns det bra att veta vad som var fel.
För övrigt har hästen det bra.
Det jävliga är att alla hagar han gått och ätit ur är nu smittade.
Så nu blir jag aldrig av med maskarna.

Förklarar även varför långryttarnas hästar kan vara i bättre kondition än vid avfärd.
Brist på parasiter efter vägen.
Men det beror ju på vilken väg dom tar så klart.
Bästa försvaret mot parasiter är att fly från dom.



« Senast ändrad: 22 aug-17 kl 23:43 av köttkyckling »

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Olika fodergivor till häst.
« Svar #76 skrivet: 22 aug-17 kl 23:44 »
När man avmaskar så dödar man av ett till två stadier av maskar. Man dödar de vuxna fertila maskarna och med vissa medel även de de äldre larverna. Problemet är att det finns ett stort antal unga 'larver' (jag kommer inte ihåg vad stadiet heter) som ligger inkapslade i tarmslemhinnan. När dessa blir aktiva så växer de till och så är cirkeln igång igen. Det här gör att man i princip aldrig kan få en häst fri från mask.
Masktestet är inte bortkastat. Du har nu sett att han har spolmask (jag tror iallafall det är en spolmask och inte en springmask) men du vet fortfarande inte om han har blodmask eller i hur stor mängd han har sådana. Tyvärr ser man bara att det är blodmask om du inte beställt odling. Det finns flera sorter där man skiljer på stora och små. Det man gör när man gör ett träckprov är att räkna antalet ägg i träcken. Problemet är att äggen från blodmaskarna ser likadana ut. De vanligaste blodmaskarna är de små och de är relativt ofarliga. Tyvärr kan de stora ställa till rejäla problem för hästen men de är som sagt ovanligare.

Här kan du läsa lite om de olika typerna av mask hos häst
http://www.sva.se/djurhalsa/hast/parasiter-hos-hast/invartes-parasiter-endoparasiter-hast
Genbank för Gotlandshöns

  • Gäst
SV: Olika fodergivor till häst.
« Svar #77 skrivet: 23 aug-17 kl 00:31 »
Om en häst hela tiden får "rent" foder, borde man till slut bli av med all mask, eftersom maskarna förökar sig inte i hästen, utan av det (äggen) hästen äter.
Och så länge han inte får i sig nya ägg, är det lugnt.
Men med tanka på vilka ytor han har att röra sig på är det helt otroligt.
Han måste ha haft en massa mask med sig från början, och kanske han bara blivit avmaskad från bandmask.
Jo, det är en spolmask han skitit ur sig.
Inte tänker jag vänta 3 dagar på svar, det blir att försöka få tag på fenbendazol så fort som möjligt, han ska inte behöva gå tre dagar extra och vara sjuk.
Kanske kan åka förbi någon ridskola och fråga, eller finns någonstans man kan köpa utan att behöva krångla med recept och sånt.
Parasiterna måste bort så fort som möjligt.


« Senast ändrad: 23 aug-17 kl 00:38 av köttkyckling »

köttkyckling

  • Gäst
SV: Olika fodergivor till häst.
« Svar #78 skrivet: 23 aug-17 kl 05:58 »
Och här är orsaken till receptbeläggningen 2007.

Det man främst eftersträvar är färre restsubstanser i livsmedel av animaliskt ursprung


Svinen, planerar redan nu att äta upp min häst.

köttkyckling

  • Gäst
SV: Olika fodergivor till häst.
« Svar #79 skrivet: 23 aug-17 kl 07:48 »
Här hitta jag en bild på en uråldrig spilta.
Ingen risk att hästen får i sig parasiter om den får mat på det här viset.
Kan det vara något att bygga till hästen som utfodringsställe och vindskydd?
Smittad blir den ju på betet, eller om den äter hö som hamnat på marken.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

591 gäster, 2 användare
xaelanar, ktulo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser