Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elak myskanka!!  (läst 2830 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Elak myskanka!!
« skrivet: 14 sep-03 kl 01:45 »
Ulrika (Ullis)
 Ti 18 Mars, 2003 - 15:05
--------------------------------------------------------------------------------
Hej. Hoppas ni kan hjälpa mej med detta problem också...
Min myskanka (hanen) har plötsligt blivit elak, riktigt elak.
I förra veckan såg jag att han fällde ut vingarna och väste samtidigt mot mej.
Han brukar alltid komma och hälsa på mej, men inte så... När jag hämtade hem honom följde han mej som en hund. Även när Bea sedan kom...
I förrgår attackerade han min sambo!!! Min sambo hälsar alltid på ankorna innan han åker till jobbet, då dessa oftast står utanför huset... Min sambo böjde sej ner och kliade honom på huvudet(som vanligt). Sen när min sambo skulle gå därifrån bet "Baltazar" tag i byxbenet. Min sambo tänkte att dom inte ville att han skulle vara där så han vände sej om och gick. Då flög Baltazar upp och anföll honom. Som tur var kom han inte högre än handen och i knähöjd. jag såg allt från huset och sprang ut och då gjorde han likadant mot mej!!
samma sak gjorde han i dag(fast jag inte brydde mej om honom) jag gick som vanligt ute på tomten och då började han att väsa och fälla ut vingarna (jag tänkte om jag bara gör det jag brukar göra så gör han inget) men så fort jag vände ryggen till så flög han på!!

Är det någon som vet om han bara är i någon "fas"? han är född hösten -02 så han kanske håller på att bli könsmogen!? Kommer han att fortsätta att vara så, så kan vi inte ha honom kvar då jag brukar ha flera barn som har sitt sommarlov här ute!!
Vill verkligen inte göra mej av med honom...

Hoppas på svar!!/Ullis
 
Ronny
 To 20 Mars, 2003 - 00:56
--------------------------------------------------------------------------------
Hej!

Myskankhanar brukar inte bli folkilskna. Det kan ha flera förklaringar:
1. Parningssäsongen närmar sig och då blir hanarnas beteende annorlunda. gåskarlar kan oftast uppfattas som aggressiva vid denna tid. Bäst att låta dem ha sina honor ifred och inte försöka vara allt för kärvänliga mot dem.
2. Om man kelar för mycket med handjur, kan de få för sig att de bestämmer och plötsligt bli folkilskna. Myskankor är förmodligen inget undantag. Har det väl gått så långt, kan det bli svårt att rätta till det igen. Lagom är nog bäst i det långa loppet.
« Senast ändrad: 03 jul-04 kl 23:22 av admin »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

485 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser