Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fotbölder eller ?  (läst 2934 gånger)

melker01

  • Inlägg: 9
    • Västergötland
Fotbölder eller ?
« skrivet: 18 aug-14 kl 09:37 »
I en flyttbar bur som jag drar runt på gräsmattan har jag en grupp vaktlar som trivs och mår jättebra. Men de har fått små prickar på sina trampdynor som verkar bli större. Dessa har kommit nu sedan det började regna, buren har tak så det regnar inte direkt på dem men marken blir ju ändå fuktig. De har ett rejält hus där det är snustorrt men de går ogärna in. Har förstått att det finns vaktlar som går ute året om, har ni också bekymmer med deras fötter? Vad har ni för underlag utomhus? Jag trodde gräs var bra men.......?

Önskar att jag kunde ha dem utomhus ett tag till. Om jag gör ett vattentätt golv i uteburen försvinner fördelarna med mobil bur. Då kan jag väl likagärna ha dem inomhus eller vad tycker ni?

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Fotbölder eller ?
« Svar #1 skrivet: 21 aug-14 kl 19:05 »
Hej!
Här har jag bara problemet på vintern. När dom är inne hela tiden.
Vaktlar verkar inte putsa sina fötter.
Det är när dom trampar runt i skit som det fastnar som bollar både under och runt tårna.
Tror det kan bli riktigt illa om man inte tar bort det.
Det kan byggas på runt tårna så att de skrumpnar.
Jag blöter upp dom o petar loss dom. Kan sitta som berget.
Var försiktig för dom blöder lätt från fötterna.
Det går att få bort. Men det kommer tillbaka.Så kolla fötterna varje vecka.

Men det känns som om dina har rent gräs. Men det är kanske bra om du flyttar buren lite oftare så bajset inte finns kvar att trampa i.
Lycka till!
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

melker01

  • Inlägg: 9
    • Västergötland
SV: Fotbölder eller ?
« Svar #2 skrivet: 21 aug-14 kl 21:34 »
Jag flyttar dem morgon och kväll så det är inte så mycket bajs men det är vått nu när det regnar. Vad har ni för underlag ute om ni inte har gräs?

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Fotbölder eller ?
« Svar #3 skrivet: 22 aug-14 kl 20:49 »
Vi har gräs. Och om du flyttar buren så ofta vet jag inte vad det kan vara.
Du kan prova att göra ett fotbad o se om det lossnar.
Hoppas det är smuts så det inte är fotbölder. Men det verkar lite konstigt om alla skulle få det samtidigt.
Hoppas det löser sig. Någon annan som vet vad det är kanske svarar.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

tiefkuhlhuhn

  • Inlägg: 105
    • Norrbotten
SV: Fotbölder eller ?
« Svar #4 skrivet: 25 aug-14 kl 23:46 »
Köttvaktlar, om den blir jättestor kan det förekommer eller när den har blivit för fat. Vad väger djuren?

melker01

  • Inlägg: 9
    • Västergötland
SV: Fotbölder eller ?
« Svar #5 skrivet: 26 aug-14 kl 09:38 »
De väger ca 400g, har fri tillgång till fodret som har 18% protein och gräs kan de äta hur mycket de känner. De känns inte för feta och inte är de gamla heller (födda i april). Gör ett experiment just nu, har satt fast ett mjukt spaljenät på tunn läkt så de går 1-2cm över gräset. De blir alltså inte blöta om fötterna längre men kan plocka gräs mellan maskorna. Hjälper inte detta får de flytta in.

melker01

  • Inlägg: 9
    • Västergötland
SV: Fotbölder eller ?
« Svar #6 skrivet: 27 aug-14 kl 20:41 »
Har kollat deras vikt nu och att vikten har betydelse verkar trolig. Stor vaktel =prick, liten vaktel ingen prick. Frågan är nu ska de få en magrare kost så de blir lättare? De är köpta som jättevaktlar, kan man få dem lättare genom kosten eller är de "programmerade" att bli stora. Någon som har märkt om en stor yta att röra sig på kan påverka dem de rör sig gärna och mycket, ligger sällan still. Kanske skulle prova att sätta några av de med prick i en liten bur så de inte kan springa så mycket?

SofiaB

  • Inlägg: 44
    • Västergötland
SV: Fotbölder eller ?
« Svar #7 skrivet: 03 apr-15 kl 18:49 »
De väger ca 400g, har fri tillgång till fodret som har 18% protein och gräs kan de äta hur mycket de känner. De känns inte för feta och inte är de gamla heller (födda i april). Gör ett experiment just nu, har satt fast ett mjukt spaljenät på tunn läkt så de går 1-2cm över gräset. De blir alltså inte blöta om fötterna längre men kan plocka gräs mellan maskorna. Hjälper inte detta får de flytta in.

Varför ha dem på nät ovanför gräset? Otrevligt att gå på nät och ha gräset så nära... Är det inte olagigt att ha djuren på nätbotten?

BokGuden

  • Inlägg: 20
  • Peace, love and understanding
    • Västerbotten
SV: Fotbölder eller ?
« Svar #8 skrivet: 04 apr-15 kl 00:08 »
Varför ha dem på nät ovanför gräset? Otrevligt att gå på nät och ha gräset så nära... Är det inte olagigt att ha djuren på nätbotten?

Det är olagligt. Det är bara okej om näten liggerdirekt på marken som skydd mot rovdjur och så att exempelvis inte kaniner ska kunna gräva sig ut.
Norrlänning som jobbar för att komma närmare självhushåll och bättre livskvalité. Min blogg där man kan följa mina framsteg: http://risbackhomesteader.bloggo.nu/

melker01

  • Inlägg: 9
    • Västergötland
SV: Fotbölder eller ?
« Svar #9 skrivet: 08 apr-15 kl 22:31 »
Det var ett försök att få veta varför de fick dessa prickar som kanske var början till fotbölder som jag satte ett plastnät med 1x1cm maskor så att de längs kanterna där de låg mest fick lite luft under sig. Under de tre veckor som jag provade detta blev alla utom en av med sina prickar vilket enligt mig bekräftar att fukten från gräset hade betydelse. Säkerligen hade den regniga sommaren och deras vikt också viss betydelse. Under vintern har de gått inomhus och de har då inte haft några problem alls.

Denar

  • Inlägg: 26
    • Småland
SV: Fotbölder eller ?
« Svar #10 skrivet: 20 apr-15 kl 11:28 »
Det var ett försök att få veta varför de fick dessa prickar som kanske var början till fotbölder som jag satte ett plastnät med 1x1cm maskor så att de längs kanterna där de låg mest fick lite luft under sig. Under de tre veckor som jag provade detta blev alla utom en av med sina prickar vilket enligt mig bekräftar att fukten från gräset hade betydelse. Säkerligen hade den regniga sommaren och deras vikt också viss betydelse. Under vintern har de gått inomhus och de har då inte haft några problem alls.

Klumparna beror mycket riktigt på att de går i sin egen avföring. Det går att ta bort klumparna med fingrarna. Förr höll jag också på med vattenbad, numera pillar jag bara bort dem med fingrarna. Om de får stora hårda klumar längst ut på klon, brukar jag använda en liten tång som jag använder för att trycka sönder smutsklumpen. Man måste dock vara försiktig så att man inte klämmer klon!

Precis som någon påpekar får man inte låta vaktlarna gå på nätbotten. Min erfarenhet är dock också att det hjälper mot klumparna om de har nät att gå på. Då skrapas klumparna bort. Min lösning är att lägga in en liten träram t.ex. 20X20 cm som man spänner ett finmaskigt nät ovanpå. Placera den någonstans där de ofta springer, t.ex. i ett dörrhål eller under vattenautmaten. Det räcker för att hålla klumparna borta.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

712 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser