Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dölja horisontell bjälke  (läst 1380 gånger)

annikarecycle

  • Inlägg: 14
  • Lev livet!
    • Västerbotten
Dölja horisontell bjälke
« skrivet: 24 aug-15 kl 15:37 »
Jag bygger ett litet hus med ett sovloft, för att ta vara på höjden i taket så har jag valt att sätta panelen förbi den horisontella bjälken.
 Den horisontella bjälken är inte snygg så jag skulle vilja dölja dessa med trästammar som är urholkade och barken borttagen.
Jag har fällt björkar på min tomt och undrar om björk är ett bra material? Hur går man tillväga för att gra detta på ett bra sätt? ::)
Mycket tacksam för svar
annikarecycle.blogspot.se

Sjaunja

  • Inlägg: 5547
    • -
SV: Dölja horisontell bjälke
« Svar #1 skrivet: 24 aug-15 kl 15:44 »
Hej! Kul med en till västerbottniska som gillar att bygga eget hem. Björk är finemang men det är bra att snickra med torrt virke. Vore jättebra med en bild så man ser hur det ser ut. Lättare att ge råd då.

annikarecycle

  • Inlägg: 14
  • Lev livet!
    • Västerbotten
SV: Dölja horisontell bjälke
« Svar #2 skrivet: 25 aug-15 kl 14:25 »
Jag har inga bilder just nu men ska ut dit imorgon så jag lägger in en bild här sedan :) En till västerbottniska som bygger? Finns det fler här? Jag har hållt på i många år nu men sakta skrider jag framåt.
annikarecycle.blogspot.se

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Dölja horisontell bjälke
« Svar #3 skrivet: 26 aug-15 kl 13:18 »
Jag holkade ur stolpar till mitt skiftesverk, fast mina är fyrkantsågade så de sligger still när jag jobbar med dem.

En idé: Såga en björkstock plan på ena sidan (blir uppåt sen).
Lägg den på två bockar och se till att den ligger någorlunda still med plana ytan uppåt.
Såga två parallella spår på längden i den plana ytan med cirkelsåg, brett nog att takbjälken du vill dölja ryms mellan sågspåren.
Urholka mellan dem med motorsåg eller klubba och stämjärn. Har du gjort cirkelsågspåren lagom djupa kan du använda dem som djupmarkering så hela rännan blir lika djup.

Men det är ett styvt jobb i torr björk om du bara använder stämjärn. Behåller du barken blir det snyggt (tycker jag). Jag har äntligen rest alla mina stolpar, 10 stycken i gran med två långsgående spår i varje stolpe.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

annikarecycle

  • Inlägg: 14
  • Lev livet!
    • Västerbotten
SV: Dölja horisontell bjälke
« Svar #4 skrivet: 27 aug-15 kl 13:00 »
Oj så pedagogiskt!! Förstod precis! Hur mycket krymper björk när det torkar?
Jag har fått kommentarer att björk är tungt och svårjobbat, är det lättare med gran eller tall?
annikarecycle.blogspot.se

Sjaunja

  • Inlägg: 5547
    • -
SV: Dölja horisontell bjälke
« Svar #5 skrivet: 27 aug-15 kl 18:29 »
Björk är fint att jobba i. Det är mitt förstahandsval alltid då jag gör möbler m.m. Det är lätt att hyvla och sinka. Flisar inte ur så lätt. Bordsskivor i flammbjörk blir rena konstverken om man är noga och hyvlar i fiberriktningen, linoljar och våtslipar.

annikarecycle

  • Inlägg: 14
  • Lev livet!
    • Västerbotten
SV: Dölja horisontell bjälke
« Svar #6 skrivet: 30 aug-15 kl 19:11 »
Kan ännu inte bifoga bild på bjälkarna, måste kunna göra filen mindre först. ??? Tack för all positiv "pepp" jag har nu lagt björkstammarna under pressening i väntan på att ta in dem för att torka över vintern.
annikarecycle.blogspot.se

 

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Dölja horisontell bjälke
« Svar #7 skrivet: 30 aug-15 kl 21:01 »
Två goda råd angående att torka virke, lägg aldrig under en presenning om det det inte redan är torrt, ibland kanske man vill lägga det ovanpå en presenning för att hindra markfukten från att förstöra trät. Förvara aldrig otorkat virke inomhus såvida du inte har någon fläkt som kan sköta till och från luft.

I nästan alla lägen är det bäst för hemmapularen att förvara sitt virke utomhus där det drar och blöser mycket, en bra bit ovanför marken och med ett tak över. Har man de förutsättningarna torkar virket vansinnigt snabbt.

Mvh

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Dölja horisontell bjälke
« Svar #8 skrivet: 07 sep-15 kl 16:23 »
Gran och tall är mjukare än ek, men det blir inte lika härligt när det är klart. Björk är väl generellt mjukare än ek... Men har du björk så bygg med den det går säkert bra.

Ska du ha barken kvar? Färsk vårhuggen björk kan släppa barken enkelt och då behöver du inte göra så mkt med träts yta, kanske är ditt virke lite åt samma håll och fortfarande lättbarkat. När barken har torkat sitter den betydligt hårdare fast. Jag fick tips att barka med slö bandkniv, vass vill hugga tag i trät.

Torka under plåt. Presenning är som sagt inte så bra, all fukt stannar kvar och det möglar och har sig. Gott om luft, glest staplat och mellanlägg ska det vara. Kanske kan du lägga virket under ett utstickande tak vid en husvägg om du saknar plåt?

Mitt sågade virke ville spricka i ändarna när det torkade (ändträ torkar snabbare än resten av stocken) så jag målade ett tjockt lager med oljefärg som jag sen sågade bort när jag byggde med virket. Torkar det för fort spricker det, men barken håller emot en del om den är kvar.
Kanske är det samma med rundvirke? Det är tråkigt hur som helst och kan kosta lite längd på virket om du måste såga bort långa sprickor. Det står en del om torkning här i handboken.

Ibland får du välja storlek på en bild när du mailar den. Jag brukar skicka till mig själv och dra ner storleken så den ryms här.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

817 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser