Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Schaktblad till veterantraktor grålle  (läst 4070 gånger)

dataguru

  • Inlägg: 39
    • Västerbotten
Schaktblad till veterantraktor grålle
« skrivet: 13 okt-15 kl 14:44 »
Hej! Är 250 cm schaktblad för stort att ha bakom en grålle ferguson 20?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Schaktblad till veterantraktor grålle
« Svar #1 skrivet: 13 okt-15 kl 15:22 »
Inte då, men du kommer inte kunna åka på 4:an ;)

dataguru

  • Inlägg: 39
    • Västerbotten
SV: Schaktblad till veterantraktor grålle
« Svar #2 skrivet: 13 okt-15 kl 15:26 »
4an blir knappast aktuell på gårdsplanen ändå. 😊

Har möjlighet att köpa begagnat 250 cm blad, eller svetsa eget mindre av ett blad jag har stående som jag kan kapa av också

Helst köper jag det begagnade så vet jag vad jag får... men är lite orolig att det blir för stort o tungt för lilla grållen....

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Schaktblad till veterantraktor grålle
« Svar #3 skrivet: 13 okt-15 kl 15:41 »
Grållen lyfter ju inte så många hundra kilo, tror min tar uppemot 400kg, så det får ju inte vara ett extraförstärkt schaktmaskinsblad. Men bredden är ju skönt att ha.

Jag har skogskedjor på min grålle och då åker det med. Barfota är redan ett 2 metersblad för mycket i många fall.

Har funderingar på att försöka få till frontblad istället den här vintern eftersom det blir så mycket backande när man röjer gårdsplanerna.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Schaktblad till veterantraktor grålle
« Svar #4 skrivet: 13 okt-15 kl 20:17 »
Jag tror att 1,80 är en lämplig bredd på bladet till en grålle. Det kan hända att 2 meter skulle gå men jag tror att det är litet väl stort.

2,50 brukar vara i största laget för Massey Ferguson 165 och det är ju en betydligt större traktor än din grålle.

Annars så är det en fördel om bladet är någorlunda tungt för sin storlek då man skall ha det på en bakhjulsdriven traktor. Somliga brukar hänga på 50 kg järnskrot framme vid trepunktsfästet för att få mera vikt på drivhjulen. Vintertid måste man hur som helst ha bra piggkedjor av tillräckligt grov kvalitet om det skall bli till någonting alls med schaktblad på en bakhjulsdriven traktor.
Runtomsväng och olika snedställningslägen på bladet är också ett krav om du skall arbeta effektivt.

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

  • Gäst
SV: Schaktblad till veterantraktor grålle
« Svar #5 skrivet: 13 okt-15 kl 21:28 »
Beror på hur mycket du ska snedställa. Snedställning äter ganska mycket bredd. Ska mäta hur brett bladet på Minin är när hemma igen. Har ett minne av att jag kapade det på bredden eller tänkte göra. Att svänga tar också på bredden. Snöplogen till traktorn är för smal.
EDIT: Bild på vårt blad som är ganska lagom till Minin som är ungefär i Grållestorlek:
http://rubensgarden.blogg.se/2015/april/schaktbladet-fixat-och-vagen-skrapad.html
« Senast ändrad: 13 okt-15 kl 21:34 av Rubensgården »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Schaktblad till veterantraktor grålle
« Svar #6 skrivet: 13 okt-15 kl 22:38 »
Mitt blad är 2m och det blir endast några centimeter utanför traktorn när det är snedställt. Optimalt för min del skulle nog vara 2,2m och fronthängt.

Eftersom grållen inte går så fort så att man får den att kasta snön när man röjer väg så tycker jag inte det spelar någon roll att man inte kan använda fyran.

dataguru

  • Inlägg: 39
    • Västerbotten
SV: Schaktblad till veterantraktor grålle
« Svar #7 skrivet: 29 jan-16 kl 18:55 »
Jag får svara på min egen fråga, nu efter att ha fått lite erfarenhet.... 250 cm blad är okej för att skotta snö med i alla fall för mig hemma på gården.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Schaktblad till veterantraktor grålle
« Svar #8 skrivet: 30 jan-16 kl 17:35 »
Det hade jag inte väntat mig...... tack för informationen.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

791 gäster, 3 användare
xaelanar, ärt, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser