Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur gör man ett enkelt dörrhandtag?  (läst 4683 gånger)

Stefan555

  • Inlägg: 31
    • Västergötland
Hur gör man ett enkelt dörrhandtag?
« skrivet: 22 apr-14 kl 20:56 »
Vill göra mig ett enkelt handtag till en dörr. Alltså inget man trycker ner, utan bara ett man tar tag i och drar. Ska man leta efter en naturligt böjd gren/stam/rot, eller ska man snida till böjen på något vis? Vilket virke är bäst? Ene, gran?

 

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Hur gör man ett enkelt dörrhandtag?
« Svar #1 skrivet: 23 apr-14 kl 10:06 »
Det är väl främst en fråga om tycke och smak.

Starkast blir garanterat en naturligt böjd bit, en gren t.ex., där fibrena är intakta. Sågar man ut handtaget ur en planka kapar man ju fibrena och försvagar materialet.

Men, hur mycket har du egentligen tänkt att dra i det stackars handtaget? Båda varianterna kommer att hålla så det är en utseendefråga och en fråga om vad för material och verktyg du har tillgång till. Tror inte träslaget är så viktigt, du kommer aldrig att kunna knäcka en så kort pinne med handkraft.

Monterade ett handtag i helgen på min stalldörr. Det sitter ledat i ovandelen och kopplat till en regel på insida i nederkant så det är både "lås" och handtag.

Gjort av en vanlig planka med sticksåg, kniv och sandpapper.

Edit: Ja, dörren skaaaa målas....



sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Hur gör man ett enkelt dörrhandtag?
« Svar #2 skrivet: 23 apr-14 kl 13:49 »
Jag har tagit ut handtag ur en 2x4" regel. Fogsvans, kniv och grov rasp. Och en liten skvätt olja ibland.

Skulle jag snubbla över en naturligt böjd gren så kanske jag skulle ta till vara och göra handtag av den, men dessa handtagen har fungerat 5-6 år nu.

Che Guevara

  • Gäst
SV: Hur gör man ett enkelt dörrhandtag?
« Svar #3 skrivet: 23 apr-14 kl 15:30 »
Man kan göra fina  handtag  av rötter  som är rätt böjda  .

Lucky luke

  • Inlägg: 245
  • The man...the myth.....the legend
    • Södermanland
    • Träpedagogik i Stockholm
SV: Hur gör man ett enkelt dörrhandtag?
« Svar #4 skrivet: 23 apr-14 kl 21:22 »
Det här är väl en klassiker.

Hälsningar från Michael

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Hur gör man ett enkelt dörrhandtag?
« Svar #5 skrivet: 24 apr-14 kl 07:06 »
Ett handtag jag gjort till kylskåpsdörren av en krokvuxen björk :). Den hade torkat några år inomhus med barken på. Sparade den krokvuxna biten med tanken att en dag få användning för den och till sist kom jag på var den skulle passa. Var lite pyssel att passa in hålen exakt för jag ville inte ta nya hål i kylskåpet. De två skruvarna syns ej på bilden.

Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Sjaunja

  • Inlägg: 5531
    • -
SV: Hur gör man ett enkelt dörrhandtag?
« Svar #6 skrivet: 24 apr-14 kl 07:29 »
Läckert Humle!

hajbo

  • Inlägg: 22
    • Västerbotten
SV: Hur gör man ett enkelt dörrhandtag?
« Svar #7 skrivet: 25 apr-14 kl 19:24 »

Monterade ett handtag i helgen på min stalldörr. Det sitter ledat i ovandelen och kopplat till en regel på insida i nederkant så det är både "lås" och handtag.
<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Vitis,
Du har inte en bild på insidan av dörren som du kan visa. Är nyfiken på konstruktionen.  /Lasse
Lasse

PantaRei

  • Gäst
SV: Hur gör man ett enkelt dörrhandtag?
« Svar #8 skrivet: 28 jun-14 kl 15:48 »
Variant av handtag och klinka i krokvuxen martall.

Rubensgården

  • Gäst
SV: Hur gör man ett enkelt dörrhandtag?
« Svar #9 skrivet: 28 jun-14 kl 17:53 »
Så länge man spikar i yttre delen av handtaget tar man ingen hållfasthet. Inte heller om man fasar 45 grader efter spiken. Emballagevirke är ofta tätvuxet eller till och med extremt tätt. Dessutom gratis. :) /Jan


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

577 gäster, 7 användare (3 dolda)
xaelanar, Caroline Carlsson, reimersro, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser