Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp med igenkännande av några äppelsorter?  (läst 1793 gånger)

Helt Normal

  • Inlägg: 29
Hjälp med igenkännande av några äppelsorter?
« skrivet: 26 sep-08 kl 09:55 »
Råkar någon ha boken Äpplen i Sverige, eller är det någon här som har kunskaper i pomologi?

Jag har några svenska äppelsorter här i Finland och våra böcker känner inte igen dom. Dessutom är några av träden döda, och jag är inte säker vilka av dom är fortfarande kvar... Jag skaffade plantorna tio år sen av en person här i Finland som var inte heller alldeles säker om sorterna.

1) Den ljuvaste av alla är Gunvor, eller så tror jag att sortet heter. Äpplena är vackra, glansiga och mycket kraftigt rödstrimmiga, även fruktköttet har röda strimmor. Även juice får ett vackert rosafärg! Fruktets form är platt (alltså "kort och bred", lite liksom en rova). Äpplet är moget just nu och smakar syrligt och sött och läckert  :-* Känner någon till Gunvor?

2) Ett annat mycket intressant sort har (det tror jag) varken namnet Bosenbos ätäpple eller Backatorp. Moget just nu. Gult. Formet och färget liknar Transparente Blanche eller Storklar Astrakan, men äpplet är syrligt, inte alls sött - jag brukar koka mos av detta och det blir härligt, mycket ljust och smakligt. Några äpplen har lite rött på solsidan, men inte mycket. Vilket sort kunde detta vara, Bosenbo eller Backatorp? (Personligen skulle jag nog inte kalla det ett ätäpple, eftersom det är inte sött, men...)

3) Då har jag ett träd med namnet "Finne", fruktet liknar ganska mycket "Gunvor" men är lite mindre, och har inte lika mycket rött färg i fruktköttet. Ett ätäpple i alla fall, smakar gott.

Om någon känner till dessa, det skulle vara jättekul att veta om jag har rätta namn för mina äpplen!

Jag har också Ökna lökäpple (lätt att identifiera  ;)), Bäckmans favorit och många finska sorter. Det är fint att ha många olika, så är skördesäsongen lång och det blir mindre stress med moskokandet osv.  :D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

473 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser