Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Genetik - korsa könsvisade gen  (läst 1004 gånger)

jerker_s

  • Inlägg: 472
    • Södermanland
Genetik - korsa könsvisade gen
« skrivet: 30 jan-15 kl 11:17 »
Jag funderar på om det finns raser som jag kan korsa utan att könsvisande gen försvinner? Alltså i fler generationer...


jerker_s

  • Inlägg: 472
    • Södermanland
SV: Genetik - korsa könsvisade gen
« Svar #1 skrivet: 30 jan-15 kl 11:26 »
Förtydligande: jag är ute efter höns som är fodereffektiva, är könsvisande som kyckling och lägger många och relativt stora ägg. Men vill gärna ha variation i äggfärg och färg på djur..

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Genetik - korsa könsvisade gen
« Svar #2 skrivet: 30 jan-15 kl 13:29 »
Norska järhöns ?

jerker_s

  • Inlägg: 472
    • Södermanland
SV: Genetik - korsa könsvisade gen
« Svar #3 skrivet: 30 jan-15 kl 14:08 »
Lägger inte de rätt små ägg?

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Genetik - korsa könsvisade gen
« Svar #4 skrivet: 06 feb-15 kl 20:31 »
Jerker det finns rätt många färger som är könsvisande vid kläck eller inom 7-10 dagar. Det finns flera gener som ger könsvisande kycklingar i olika kombinationer. Är det så att du vill ha alla dina höns blandade och ändå får könsvisande kycklingar i flera generationer så gäller det att hitta flera olika raser med samma färg. Tvärrandig finns på några raser och har man en eller flera korrekt homozygota tuppar till hönorna så kommer du att kunna könssortera dina kycklingar även i blandisgeneration 2, 3 osv.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

727 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser