Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad skall man ha för tupp till lohman höns  (läst 7439 gånger)

sussex74

  • Inlägg: 15
  • Föder upp höns och kycklingar
    • Skåne
Vad skall man ha för tupp till lohman höns
« skrivet: 25 dec-12 kl 18:32 »
Vad skall man ha för tupp till lohman höns.Måste ha någon ras med humör i,har provat med new hampshire men hönorna mobbar ut tupparna trots att jag haft 4st tuppar till 30st hönor
Föder upp höns och kycklingar av raserna dvärg kochin i färgen pärlgrå och moderna engelska stridshöns i färgen svart silver bröstad har även australorpington dvärg i färgen svart och dvärg new  hampshire och lohman,säljer kycklingar och avelsägg i mån av tillgång.OBS skickar ing

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Vad skall man ha för tupp till lohman höns
« Svar #1 skrivet: 25 dec-12 kl 19:06 »
Marantuppar brukar vara rätt tuffa.

Men viktigast av allt är nog att man skaffar tuppar som är könsmogna och inte ungtuppar som inte har fått pondus ännu.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

nigella

  • Inlägg: 20
    • Ångermanland
    • Nigellas Marsvinsuppfödning
SV: Vad skall man ha för tupp till lohman höns
« Svar #2 skrivet: 25 dec-12 kl 19:17 »
Jag har en gul orpingtontupp till mina, det funkar finfint.
(Det är dock bara 5 lohman + 6 orpington han har hand om).
« Senast ändrad: 25 dec-12 kl 19:21 av nigella »
Har laxfärgad dvärgkochin, gul orpington, golden retriever, welsh springer spaniel, katter samt uppfödning av den svenska marsvinsrasen lunkarya.

nilsegårn

  • Inlägg: 1136
    • Dalsland
    • Blekslätten Gård
Sv: Vad skall man ha för tupp till lohman höns
« Svar #3 skrivet: 25 dec-12 kl 19:19 »
Vi har en Hedemora, en faverolle och en Sussex till 10 Lehman och 15 blandraser. Funkar fint!
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

skogsbonne

  • Inlägg: 802
    • Värmland
SV: Vad skall man ha för tupp till lohman höns
« Svar #4 skrivet: 25 dec-12 kl 20:14 »
vi har nu en lohman men vi har haft en svarthöns tupp och en okänd lika stor som dom vita lohman hönsen och alla har funkat bra och då var det 1 tupp till 20 hönor

Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
SV: Vad skall man ha för tupp till lohman höns
« Svar #5 skrivet: 26 dec-12 kl 10:53 »
jersey giant kanske
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Vad skall man ha för tupp till lohman höns
« Svar #6 skrivet: 26 dec-12 kl 14:24 »
Vi har liksom skgosbonne haft en Bohus-Dals svarttupp till Lohmanhöns, vilka i vårt fall var fyra stycken av den bruna varianten. När han kom till oss så var han så ung att han knappt fått kam, medan hönorna var fullvuxna, och tuppen blev supermobbad. Men tuppen gav inte upp sina försök att komma in i flocken, och han växte till sig fysiskt så han till slut var lite större än dem, och efter ett halvår ungefär så gick han finfint ihop med hönorna.

Kan tillägga att vår hönsflock i princip var frigående, så tuppen hade oftast möjlighet att fly undan när han blev trakasserad.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

bybon

  • Inlägg: 65
    • Västerbotten
SV: Vad skall man ha för tupp till lohman höns
« Svar #7 skrivet: 26 dec-12 kl 14:55 »
jag har en hedemora tupp till 10 lohmann och 5 blandningar och det går jättebra...

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Vad skall man ha för tupp till lohman höns
« Svar #8 skrivet: 26 dec-12 kl 19:31 »
Upplever att mina araucanatuppar kan vara ganska bestämda utav sig. :) Dv kochintuppar brukar också kunna vara tuffare än vad man tror.
Som Lina redan skrivit så det nog dock viktigast att när man skaffar tupp/tuppar till lite tuffare hönor att de är könsmogna och har vana att styra och ställa sedan tidigare.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Hassehopp

  • Inlägg: 28
  • Bor på en mindre gård i Ale kommun
    • Västergötland
SV: Vad skall man ha för tupp till lohman höns
« Svar #9 skrivet: 07 jan-13 kl 08:22 »
Hej.

Vi har Brahma till våra Lohman, funkar utmärkt.
Han är lugn med mycket pondus och ser till att hönsen inte blir elaka mot varandra, håller diktaturen i hönsgården i ett stadigt grepp. :P

/Hasse
Den som säger sig vara fulllärd är mer full än lärd!

Paula

  • Inlägg: 7
    • Västergötland
SV: Vad skall man ha för tupp till lohman höns
« Svar #10 skrivet: 06 feb-13 kl 13:14 »
Gotlandstupp till mina vita lohmantjejer. Funkar då helt strålande!

suneman

  • Inlägg: 13
SV: Vad skall man ha för tupp till lohman höns
« Svar #11 skrivet: 05 nov-14 kl 21:39 »
Det viktigaste är nog att tuppen är fullt könsmogen! Har haft samma problem med mina! Jag har nu en leghorntupp som de accepterar. Han dansar å fjäskar som tusan för dem, samtidigt som han tuktar upp dem om de drygar sig. Hade först en Isbartupp. Han fick sitta i ett av värpredenena hela dagarna, annars mobbade de skiten ur honom. Sedan en gigantisk marans tupp. Han lyckades våldta hönorna, men så fort han klev av, jagades han tills de fick tag i honom å de nöp honom, så han skrek som ett flickebarn. Båda dessa tuppar var unga, nyss könsmogna. En fullvuxen leghorntupp funkar dock. Han bringar även ordning bland kärringarna. Bruna lohmann är riktiga taskmörtar!! Hoppas du får ordning på damerna, å hittar en man de gillar!!

emil.jönsson

  • Inlägg: 34
    • Skåne
SV: Vad skall man ha för tupp till lohman höns
« Svar #12 skrivet: 05 nov-14 kl 22:29 »
Jag har 3 blommetuppar och en appenzellertupp till 60 bruna lohman, appenzellern får utstå en del skit men blommetupparna försvarar han, så oftast är de lugnt på tomten :)

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Vad skall man ha för tupp till lohman höns
« Svar #13 skrivet: 06 nov-14 kl 15:57 »
Det viktigaste är nog att tuppen är fullt könsmogen! Har haft samma problem med mina! Jag har nu en leghorntupp som de accepterar. Han dansar å fjäskar som tusan för dem, samtidigt som han tuktar upp dem om de drygar sig. Hade först en Isbartupp. Han fick sitta i ett av värpredenena hela dagarna, annars mobbade de skiten ur honom. Sedan en gigantisk marans tupp. Han lyckades våldta hönorna, men så fort han klev av, jagades han tills de fick tag i honom å de nöp honom, så han skrek som ett flickebarn. Båda dessa tuppar var unga, nyss könsmogna. En fullvuxen leghorntupp funkar dock. Han bringar även ordning bland kärringarna. Bruna lohmann är riktiga taskmörtar!! Hoppas du får ordning på damerna, å hittar en man de gillar!!

Instämmer till 100 %. Bruna Lohman behöver en "karlakarl", annars mobbar de sönder tuppen.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

498 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser