Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  motorsågskurs krav efter nyår?  (läst 8785 gånger)

andtol

  • Gäst
motorsågskurs krav efter nyår?
« skrivet: 31 okt-14 kl 10:40 »
Jag har ej gått motorsågskurs.

Vad gäller efter nyår?

Får jag fälla träd i min egen skog? Men jag får inte sälja timmer/veden vidare?


Jag har för mig att jag hörde ett rykte om detta.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: motorsågskurs krav efter nyår?
« Svar #1 skrivet: 31 okt-14 kl 10:49 »
Kravet på motorsågskörkort gäller inte för egenföretagare eller privatpersoner, endast ANSTÄLLDA eller motsvarande. Däremot bör man ev. kontrollera vilket försäkringsskydd man har om man arbetar utan utbildning.

http://www.da.se/home/da/content.nsf/aget?openagent&key=viktigt_att_tanka_pa_sakerheten_1354523988814

 Rykten är aldrig någon bra källa till information.

andtol

  • Gäst
SV: motorsågskurs krav efter nyår?
« Svar #2 skrivet: 31 okt-14 kl 10:54 »
Försäkringsskydd?

Att jag inte får sjukvård om jag sågar mig i foten?

 

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: motorsågskurs krav efter nyår?
« Svar #3 skrivet: 31 okt-14 kl 11:45 »
Försäkringsskydd?

Att jag inte får sjukvård om jag sågar mig i foten?

Allmän sjukvård får du ju, men kanske inte ev. ersättning från försäkringsbolag vid skada/invaliditet och om man som egenföretagare fäller träd som skadar annans egendom så kan det också ev blir problem med ersättning. Men det är ju något man får kontrollera med försäkringsbolaget vilka krav de ev. har.

bjed0001

  • Inlägg: 35
SV: motorsågskurs krav efter nyår?
« Svar #4 skrivet: 01 nov-14 kl 18:31 »
Kravet på motorsågskörkort gäller inte för egenföretagare eller privatpersoner, endast ANSTÄLLDA eller motsvarande. Däremot bör man ev. kontrollera vilket försäkringsskydd man har om man arbetar utan utbildning.

http://www.da.se/home/da/content.nsf/aget?openagent&key=viktigt_att_tanka_pa_sakerheten_1354523988814

 Rykten är aldrig någon bra källa till information.


Nja som jag förstår det så gäller kravet även företagare.

"En arbetsgivare ska beträffande motorkedjesågar och röjsågar följa det
som föreskrivits i arbetsmiljölagen och de föreskrifter som meddelats
med stöd av den lagen även när det gäller arbetsgivarens eget arbete. För
arbetsgivare som utför arbete för egen räkning gäller samma regler som för
ensam- och familjeföretagare. Detsamma gäller för yrkesmässig verksamhet
som två eller flera personer, som inte är medlemmar av samma familj, driver
för gemensam räkning utan anställda"

Så bedriver du "yrkesmässig verksamhet" på din egen eller annans skog så måste du följa lagen. Jag tror att har du f-skatt och arbetar i skogen så kan det anses vara yrkesmässig verksamhet. 


Däremot så är ensamarbete för andra än arbetstagare undantaget kraven.

"Arbetsgivare som utför arbete för egen räkning och den som ensam
eller gemensamt med familjemedlem driver yrkesmässig verksamhet utan
anställd undantas från bestämmelserna..."
"
"...gäller dock inte den som använder en motor-
kedjesåg eller en röjsåg på ett gemensamt arbetsställe eller inom byggnads-
och anläggningsarbete"


Sen är kravet på utbildning inte motorsågskörkortet utan att du avlagt godkänt teoretiskt och praktiskt prov motsvarande det arbete som du ska genomföra. Har du betyg/kursbevis på motorsågskurs innan motorsågskörkortets tid, exempelvis skogsbruksgymnasium eller dylikt så borde det rimligen duga.

"Exempel på dokumentation som avses i 17
§ andra stycket
kan vara s.k. motorsågskörkort eller annat utbildningsbevis."


http://www.av.se/dokument/afs/afs2012_01.pdf]
[url]http://www.av.se/dokument/afs/afs2012_01.pdf
[/url]

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: motorsågskurs krav efter nyår?
« Svar #5 skrivet: 01 nov-14 kl 19:34 »
Har för mig att det stod om undantag, enligt vad Kurt skrev. Har också för mig att om man tar in privatfolk att hugga ved i ens skog, så ska de ha utbildning.

MagnusH

  • Inlägg: 219
    • Västergötland
SV: motorsågskurs krav efter nyår?
« Svar #6 skrivet: 27 nov-14 kl 10:43 »
Som självverksam behöver man kort om man a) jobbar i någon annans skog eller b) jobbar tillsammans med någon som inte är familjemedlem n i egen skog.

Så man får alltså inte hjälpa svärfar med vindfällena utan kort. Och då måste han ha ett också.

Det är vad jag tror i alla fall. ;)

Skogsola

  • Gäst
SV: motorsågskurs krav efter nyår?
« Svar #7 skrivet: 28 feb-15 kl 19:03 »
Man får hugga så mycket man vill överallt. I vart fall så länge ingen närvarande är anställd av någon. Om någon är anställd så är det arbetsgivarens ansvar att den anställde har adekvat utbildning. Aldrig den enskilde. Företaget Säker Skog har gjort en jätteaffär av det här och prånglat ut 75000 motorsågskörkort för runt 4000 kr styck. Utbildning är aldrig fel. Men försäljning genom skrämselpropaganda är fel.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: motorsågskurs krav efter nyår?
« Svar #8 skrivet: 28 feb-15 kl 19:12 »
Arbetsgivare är ett snävare begrepp än företagare. D.v.s. alla företagare är inte arbetsgivare.

Nja som jag förstår det så gäller kravet även företagare.

"En arbetsgivare ska beträffande motorkedjesågar och röjsågar följa det
som föreskrivits i arbetsmiljölagen och de föreskrifter som meddelats
med stöd av den lagen även när det gäller arbetsgivarens eget arbete. För
arbetsgivare som utför arbete för egen räkning gäller samma regler som för
ensam- och familjeföretagare. Detsamma gäller för yrkesmässig verksamhet
som två eller flera personer, som inte är medlemmar av samma familj, driver
för gemensam räkning utan anställda"

Så bedriver du "yrkesmässig verksamhet" på din egen eller annans skog så måste du följa lagen. Jag tror att har du f-skatt och arbetar i skogen så kan det anses vara yrkesmässig verksamhet. 


Däremot så är ensamarbete för andra än arbetstagare undantaget kraven.

"Arbetsgivare som utför arbete för egen räkning och den som ensam
eller gemensamt med familjemedlem driver yrkesmässig verksamhet utan
anställd undantas från bestämmelserna..."
"
"...gäller dock inte den som använder en motor-
kedjesåg eller en röjsåg på ett gemensamt arbetsställe eller inom byggnads-
och anläggningsarbete"


Sen är kravet på utbildning inte motorsågskörkortet utan att du avlagt godkänt teoretiskt och praktiskt prov motsvarande det arbete som du ska genomföra. Har du betyg/kursbevis på motorsågskurs innan motorsågskörkortets tid, exempelvis skogsbruksgymnasium eller dylikt så borde det rimligen duga.

"Exempel på dokumentation som avses i 17
§ andra stycket
kan vara s.k. motorsågskörkort eller annat utbildningsbevis."



[url=http://www.av.se/dokument/afs/afs2012_01.pdf]http://www.av.se/dokument/afs/afs2012_01.pdf]
[url=http://www.av.se/dokument/afs/afs2012_01.pdf]http://www.av.se/dokument/afs/afs2012_01.pdf]http://www.av.se/dokument/afs/afs2012_01.pdf]
[url]http://www.av.se/dokument/afs/afs2012_01.pdf]http://www.av.se/dokument/afs/afs2012_01.pdf]http://www.av.se/dokument/afs/afs2012_01.pdf]http://www.av.se/dokument/afs/afs2012_01.pdf]
[url]http://www.av.se/dokument/afs/afs2012_01.pdf
[/url]

TraditionsHantverkare

  • Gäst
SV: motorsågskurs krav efter nyår?
« Svar #9 skrivet: 28 feb-15 kl 20:09 »
Det är som vanligt med regler och tolkningar. Egenföretagare får såga i EGEN skog utan motorkörkort förutsatt att inga som inte tillhör familjen utför något arbete samtidigt i samma skog. Men kör du i någon annans skog då blir det yrkesverksamt och då är kravet på motorkörkort solklart. Sen är det krav på varselkläder på överkroppen var du än kör, i egen eller annans skog. Krav på motorkörkort gäller även för de inom byggbranschen som använder motorsåg.
Jag som egenföretagare både inom traditionellt bygghantverk och trädgård har krav på mej att ha rätt motorkörkort för de arbeten jag utför. Även om jag redan för 10 år sedan hade det motorkörkort som togs fram efter stormen Gudrun så fick jag komplettera och förnya en hel del av det nu f.o.m 1/1.
Man är väl en av få företagare i detta land som tycker att kravet på motorkörkortet skulle ha införts för många år sedan!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: motorsågskurs krav efter nyår?
« Svar #10 skrivet: 28 feb-15 kl 20:19 »
Sedan kan man undra över påföljden om någon mot förmodan får för sig att lagföra den som sågar ved i grannens skog, och gud förbjude, iklädd sin gamla skogsblus utan en enda reflex ;D

TraditionsHantverkare

  • Gäst
SV: motorsågskurs krav efter nyår?
« Svar #11 skrivet: 28 feb-15 kl 20:29 »
Påföljden är mycket enkel 10000kr per användare!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: motorsågskurs krav efter nyår?
« Svar #12 skrivet: 28 feb-15 kl 21:50 »
Så högt bötesbelopp går väl till tingsrätten? Och då kan man undra om det har dömts ut något sådant straff.

Skogsola

  • Gäst
SV: motorsågskurs krav efter nyår?
« Svar #13 skrivet: 28 feb-15 kl 22:10 »
  :-\
« Senast ändrad: 28 feb-15 kl 22:22 av Skogsola »

Skogsola

  • Gäst
SV: motorsågskurs krav efter nyår?
« Svar #14 skrivet: 28 feb-15 kl 22:21 »
Frågan diskuteras ivrigt på www.skogsforum.se
Där har en alert forumdeltagare mailat till Arbetsmiljöverket och fått följande svar:
Arbetsmiljöverket: Hej,
Föreskriften gäller i varje verksamhet där en arbetstagare är anställd och arbetar för en arbetsgivare (1 kap 2 § i arbetsmiljölagen). Om det inte finns någon anställd, och arbetet inte utförs på ett gemensamt arbetsställe med andra så gäller inte kraven på utbildning som beskrivs i föreskriften om motorsågar och röjsågar (AFS 2012:1, 17-18§).
Hjälpa grannen:
Föreligger det ett arbetsgivar-arbetstagarförhållande eller är det en väntjänst? Vid ett arbetsgivar-arbetstagarförhållande ska du ha godkänt resultat på teoretiskt och praktiskt prov för motorsåg och utbildning för röjsåg (17-18 §§, AFS 2012:1). Om det är så att arbetet görs utan vinstsyfte och de som utför arbetet när som helst kan lämna sina arbetsuppgifter, dvs inte har en skyldighet att utföra arbetet, så rör det sig med största sannolikhet inte om ett arbetstagar-arbetsgivarförhållande. Om det inte är fråga om ett anställningsförhållande, gäller inte heller kravet på godkänt resultat på teoretiskt och praktiskt prov för motorsåg och utbildning för röjsåg.
Mvh, Svarstjänsten

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: motorsågskurs krav efter nyår?
« Svar #15 skrivet: 28 feb-15 kl 22:30 »
Ja, där kom väl ett svar man kan leva med. Samma måste rimligtvis gälla om jag köper en rotpost, där råder inget arbetsgivar-arbetstagarförhållande.

I vilket fall som helst så kan de stoppa upp sina regler där solen inte lyser, jag kör på farfarsförordningen ;D


Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: motorsågskurs krav efter nyår?
« Svar #16 skrivet: 28 feb-15 kl 23:47 »
Frågan diskuteras ivrigt på www.skogsforum.se
Där har en alert forumdeltagare mailat till Arbetsmiljöverket och fått följande svar:
Arbetsmiljöverket: Hej,
Föreskriften gäller i varje verksamhet där en arbetstagare är anställd och arbetar för en arbetsgivare (1 kap 2 § i arbetsmiljölagen). Om det inte finns någon anställd, och arbetet inte utförs på ett gemensamt arbetsställe med andra så gäller inte kraven på utbildning som beskrivs i föreskriften om motorsågar och röjsågar (AFS 2012:1, 17-18§).
Hjälpa grannen:
Föreligger det ett arbetsgivar-arbetstagarförhållande eller är det en väntjänst? Vid ett arbetsgivar-arbetstagarförhållande ska du ha godkänt resultat på teoretiskt och praktiskt prov för motorsåg och utbildning för röjsåg (17-18 §§, AFS 2012:1). Om det är så att arbetet görs utan vinstsyfte och de som utför arbetet när som helst kan lämna sina arbetsuppgifter, dvs inte har en skyldighet att utföra arbetet, så rör det sig med största sannolikhet inte om ett arbetstagar-arbetsgivarförhållande. Om det inte är fråga om ett anställningsförhållande, gäller inte heller kravet på godkänt resultat på teoretiskt och praktiskt prov för motorsåg och utbildning för röjsåg.
Mvh, Svarstjänsten


Intressant svar. Nu är det bara att se om svaret stämmer när någon vill driva frågan i en rättegång
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

MagnusH

  • Inlägg: 219
    • Västergötland
SV: motorsågskurs krav efter nyår?
« Svar #17 skrivet: 06 mar-15 kl 14:59 »
. Men kör du i någon annans skog då blir det yrkesverksamt och då är kravet på motorkörkort solklart.

NEJ, det är inte soklart! Jag som entreprenör kan bedriva självständigt arbete i annans skog utan krav på motorsågskort. Så lägne jag inte kan beteckans som anställd av skogsägaren. Exempelvis, köpa en rotpost och hugga själv.

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: motorsågskurs krav efter nyår?
« Svar #18 skrivet: 06 mar-15 kl 17:09 »
Jag tycker det är klurigt, ex jag som har trädgårds utbildning där röj/trimmer och motorsågs hantering och körning ingick, anser ju att jag redan har utbildning. Men jag saknar ju då ett kort att visa upp.. får nog läsa på.
Vi har en i byn som jobbat i skogen i 15 år som nu tar kort för många tusen. Men jag såg honnom jobba tidigare och då han faktiskt inte har utbildning så gjorde han saker en utbildad inte gör av försäkrings skäl.. ex sågar över axelhöjd.

Tack för tråden jag ska lägga det här till att göra listan..måste vara klocke klart vad som gäller.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: motorsågskurs krav efter nyår?
« Svar #19 skrivet: 14 mar-15 kl 21:11 »
Hej!

Det finns en aspekt till..... om endera parten har ekonomisk vinning av det som motorsågas krävs m-sågskort, dock inte på egen mark.

Sedan måste jag få undra; varför är en utbildning och certifiering så skrämmande? Det kan väl inte vara farligare att använda m.såg om man fått lite utbildning....

Bara för att någon sågat i skogen i 15 är kan denne ju också gjort fel i 15 år.... eller?

Gör gärna jmf med bilförare- det är inte samma sak idag som för 15år sedan

M-sågskortet är inte så svårt att ta- och kostar ingen förmögenhet, billigare än en veckas sjukskrivning iaf!
MVH/ bo


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

725 gäster, 3 användare (1 dolda)
RickardR, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser