Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  halt och med litet hål ovanför klöverna  (läst 3484 gånger)

Snarrbon

  • Inlägg: 1318
  • Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
halt och med litet hål ovanför klöverna
« skrivet: 02 jul-09 kl 21:12 »
Har en tacka som hela tiden har haft en liten "knöl" mitt ovanför klövarna. Hon är 1,5 år ca och för någon tid sedan började hon halta. Inte mycket och inte hela tiden men efter 14 dagar var hon riktigt halt. Stod på knäna och betade ibland. Veterinären kom, kollade på klöven och menade att den var skadat imellan klövhalvorna. Hon fick smärtstillande och antibiotika i fem dagar. Jag skulle bada hennes fötter i Jodopax 2 ggr pr dag i en vecka. Hon är bra i dag.
Veterinären sa inget om dessa "knöler" så jag antog att det inte var något särskillt.
Dagen efter veterinären hade varit här började tackans syster också att halta på ena frambenet. Och hon har fått sådana knölar också. De ser ut som det var någon körtel. Jag badade också hennes framfötter i Jodopax och hon haltade inte så mycket och ibland inte alls så jag trodde ju att det skulle bli OK. Men nu haltar hon en del igen och de två erfarna fårmänniskor som hjälpte mig att spruta den första tackan med antibiotika hade aldrig set sådana "knölar". Är det någon här som kan berätta vad det är?
Tackorna är syskon så kan det vara något ärftligt?

« Senast ändrad: 03 jul-09 kl 19:20 av Snarrbon »
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

småbrukartanten

  • Gäst
SV: halt och med litet hål ovanför klöverna
« Svar #1 skrivet: 03 jul-09 kl 09:20 »
Blir det var i knölarna?

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: klövar
« Svar #2 skrivet: 03 jul-09 kl 09:56 »
Finns en tidigare tråd om Inflamation i klövtalgkörteln
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=10793.0

 :)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Snarrbon

  • Inlägg: 1318
  • Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
SV: halt och med litet hål ovanför klöverna
« Svar #3 skrivet: 03 jul-09 kl 13:55 »
Det kommer lite grejs ut men inte mycket. Om det är varr? Det tror jag inte riktigt. Det torkar och jag kan ta en liten propp bort. Hon som är bra nu har fortfarande lite kvar av knölorna. Det är bara en liten rund uppsvullen fläck som en femöring med ett hål in i mitten. Inga stora bölder som i tråden som Grimla hänvisar till.
Jag har googlat på klövspaltskörtel och klövtalgkörtel men inte hittat något. Är det någon som har en länk till sådant?
Jag har också funderat på om det kan ha med fodret att göra. Det kom ju efter att jag har börjat slå brännässlorna i hagen så det har jag slutat med. Och så fortsätter jag ge henne fotbad. Om det förvärres får jag ha ut veterinären igen.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: halt och med litet hål ovanför klöverna
« Svar #4 skrivet: 03 jul-09 kl 15:15 »
Inga stora bölder som i tråden som Grimla hänvisar till.

Va  ???
Nä det skrivs väl inte om stora bölder..

Menar du en väldigt liten böld straxt ovanför kövspalten ovanför mitten av klövarna då är det  inflamation i klövspaltskörteln...
« Senast ändrad: 04 jul-09 kl 11:26 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

dennya

  • Inlägg: 51
SV: halt och med litet hål ovanför klöverna
« Svar #5 skrivet: 03 jul-09 kl 15:33 »
Tryck in lite streptocillin. Spentuber åt kor
Lycka står de djärva bi

Snarrbon

  • Inlägg: 1318
  • Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
SV: halt och med litet hål ovanför klöverna
« Svar #6 skrivet: 03 jul-09 kl 17:32 »
Va  ???
Nä det skrivs väl inte om stora bölder..

Ska kolla om jag har en bild i datorn på hur det ser ut  ;)
bölder på storlek som en halv bordtennisbold är stort jämfört med det mina tackor har. Därav uttrycket  :D
Ja tack kolla gärna efter en bild. Jag skall försöka ta en bild av det och lägga in.

Tryck in lite streptocillin. Spentuber åt kor

Var får man tag i detta ? Apoteket? Utan recept? och vad är spentuber?

« Senast ändrad: 03 jul-09 kl 17:35 av Snarrbon »
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: halt och med litet hål ovanför klöverna
« Svar #7 skrivet: 03 jul-09 kl 18:38 »
Hej, nu har jag inte orkat läsa alla "länkar" men så här är det. Får har en körtel mellan klövarna. I bland kan de få ngn. sorts infektion där. Varför vet jag inte men har råkat ut för det på lamm inne bara. Spenstreptocellin används vid juverproblem såsom mastit osv. det är ett antibiotika som är bredsprekligt....oj hur stavas det?Det finns i fiffiga ingivare och är andvändbara till bland annat bölder. Tipsa din vet. om det om honhan inte visste. Jodopax använde vi också men med ingivarna så kommer man in " på djupet" så att säga. Ingen panik alltså. Lycka till!   Frågan bara ...Varför får de detta på betet?

Snarrbon

  • Inlägg: 1318
  • Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
SV: halt och med litet hål ovanför klöverna
« Svar #8 skrivet: 03 jul-09 kl 19:05 »
Hej, nu har jag inte orkat läsa alla "länkar" men så här är det. Får har en körtel mellan klövarna. I bland kan de få ngn. sorts infektion där. Varför vet jag inte men har råkat ut för det på lamm inne bara. Spenstreptocellin används vid juverproblem såsom mastit osv. det är ett antibiotika som är bredsprekligt....oj hur stavas det?Det finns i fiffiga ingivare och är andvändbara till bland annat bölder. Tipsa din vet. om det om honhan inte visste. Jodopax använde vi också men med ingivarna så kommer man in " på djupet" så att säga. Ingen panik alltså. Lycka till!   Frågan bara ...Varför får de detta på betet?

Men det är ovanför klövarna. Nej nu går jag ut o försökar fota det.
Här var en bild. Så snäll hon är att hålla benet fram för fotografen  ;D

Varför får de detta på betet? Dom har gått på samma bete i ett år men det är gott om plats. Dom kan gå in och ut som dom vill men har haft samma ställe inomhus hela tiden. Skall jag kanske byta box i stallet? Jag skall stängsla en annan hage och det var egentligen meningen att det skulle ha blivit gjort nu här i semestern men det har varit alldeles för varmt för mig. Hoppas på svalare väder utan regn i nästa vecka då kan jag kanske hinna med att göra ny beteshage åt dom. Vore ju bra om det har någon betydning.
« Senast ändrad: 03 jul-09 kl 19:30 av Snarrbon »
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

småbrukartanten

  • Gäst
SV: halt och med litet hål ovanför klöverna
« Svar #9 skrivet: 05 jul-09 kl 10:02 »
Jag har haft liknande bölder ovanför klöven på lamm för ett antal år sedan. Det blev rejäla bölder som sedan brast och det kom ut en massa gult var. Men detta var också (som Grimla tror jag det var skrev) medan de var inomhus innan vårutsläppet alltså.
Ute har jag aldrig varit med om något sådant. Men din idé att byta till en ny hage tycker jag låter förnuftigt. Hagar där djuren har gått länge även om de är stora blir ju lätt infekterade av allahanda "skit".

Ulla Krull

  • Inlägg: 325
SV: halt och med litet hål ovanför klöverna
« Svar #10 skrivet: 09 jul-09 kl 13:17 »
Det ser inte ut som om det är körteln som är problemet. Som sagt så har alla får en sådan körtel och den syns lite olika mycket på olika individer. Att hålla på och pilla, klämma och spruta in saker i körteln om det inte är något kan bara leda till problem. Bölder mm brukar ge svullnad och värme runt det angripna stället. Fårens ben och klövar ska kännas ganska hårda och framför allt likadana så jämför benen!

Däremot så låter det som om du ska ta en ordentlig titt mellan klövhalvorna, i klövspalten. Vill inte måla fan på väggen men klövspaltsinflammation och fotröta medför ofta att de äter liggandes på knä.
Här finns info och smaskiga bilder:
http://www.svdhv.org/nyhemsida/Far/aktuella_sjukdomar_fotrota_info.html

 

Snarrbon

  • Inlägg: 1318
  • Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
SV: halt och med litet hål ovanför klöverna
« Svar #11 skrivet: 01 mar-15 kl 22:17 »
Den här gamla tråden kom fram av en slump. Jag fårju berätta hur det har gått. Jo det visade sig att det var elakartad klövröta och alla fem fåren blev slaktade till slut.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

785 gäster, 1 användare
Veztra

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser