Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  plocka bort foderramar  (läst 3204 gånger)

maartenm

  • Gäst
plocka bort foderramar
« skrivet: 28 aug-16 kl 09:52 »
Jag invintrar ett samhälle på 1 låda LN. De har fortfarande yngel, så jag behöver plocka bort fulla sockerramar, sätta dit tomma (utbygggda) ramar och låta bina fylla på där, för att sedan när de är yngelfria sätta tillbaka foderramarna.

Nu till min fråga: ramarna jag plockar bort, behöver de vara täckta? De kommer att stå i förrådet (ca 17 grader). I nuläget är inga ramar täckta mer än till kanske en tiondel.

 

asmir

  • Inlägg: 126
    • -
SV: plocka bort foderramar
« Svar #1 skrivet: 28 aug-16 kl 10:29 »
Varför ska du ta bort och sätta tillbaka igen?
De behöver tömma celler med för att krypa in i vid stark kyla...
Invintra istället på två lådor och ge dem socker tills de är nöjda och inte drar ner mer.

Sent from my OPT


christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: plocka bort foderramar
« Svar #2 skrivet: 28 aug-16 kl 10:32 »
Är det socker eller nektar i ramarna? Bina behöver mat för daglig förbrukning till sig själva och ynglet och den maten bör finnas i yngelkammaren (ytterramarna och som kransfoder) så länge de har yngelsättning. Det går inte att bara plocka ut all mat ur lådan och ersätta med utbyggda ramar. Om de har foderramar som är fyllda på ena sidan går det att vända/placera ramen så att den tomma delen kan utnyttjas till äggläggning. Tycker jag.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: plocka bort foderramar
« Svar #3 skrivet: 28 aug-16 kl 10:32 »
Svaret på din fråga är: Ja, foderramarna du önskar förvara utanför kupan bör vara täckta. MEN, det du tänker göra är inte alls smart. Bäst hjälper du bina i sin övervintringsförmåga om du lyfter upp foderramarna i en andra låda, och ger tomma ramar i dess ställe i nedre lådan. Jag kan garantera dig att oddsen för en lyckad övervintring ökar rejält om du följer detta råd!
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: plocka bort foderramar
« Svar #4 skrivet: 28 aug-16 kl 10:34 »
Bina behöver mat för daglig förbrukning till sig själva och ynglet och den maten bör finnas i yngelkammaren (ytterramarna och som kransfoder) så länge de har yngelsättning.

Nej, den maten bör finnas ovanför yngelrummet, inte ivägen i yngelrummet.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: plocka bort foderramar
« Svar #5 skrivet: 28 aug-16 kl 10:43 »
Nej, den maten bör finnas ovanför yngelrummet, inte ivägen i yngelrummet.
Och förutsättningen var att ts skulle övervintra på en låda LN.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Gilbert

  • Gäst
SV: plocka bort foderramar
« Svar #6 skrivet: 28 aug-16 kl 10:46 »
Det är ingen förutsättning, det är sämsta valet och statistiskt den mest vinterdödliga.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: plocka bort foderramar
« Svar #7 skrivet: 28 aug-16 kl 10:49 »
Det är ingen förutsättning, det är sämsta valet och statistiskt den mest vinterdödliga.
Det kan en säkert hålla med om men nu var ju inte det grundfrågan. Väldigt många vintrar fortfarande in på en låda LN.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

maartenm

  • Gäst
SV: plocka bort foderramar
« Svar #8 skrivet: 28 aug-16 kl 12:13 »
Tack för svaren! Nu uppstår ju en massa nya frågor:

Bäst hjälper du bina i sin övervintringsförmåga om du lyfter upp foderramarna i en andra låda, och ger tomma ramar i dess ställe i nedre lådan. Jag kan garantera dig att oddsen för en lyckad övervintring ökar rejält om du följer detta råd!
Jag har lärt mig (på kurs med lokala biodlarföreningen) att starka samhällen invintras på två lådor, svagare klarar värmehållningen bättre på en låda. Detta är första gången jag försöker mig på att invintra på en låda. (Förra årets något svaga samhälle på två lådor dog över vintern med massor av foder kvar, utan tecken på sjukdom).

Vad skulle poängen vara att de har en i princip tom låda underst över vintern, och all mat ovanför, jfrt med att de bara har en låda full med mat?

MEN, det du tänker göra är inte alls smart.
det är sämsta valet och statistiskt den mest vinterdödliga.
Väldigt många vintrar fortfarande in på en låda LN.
Jag har då lärt mig att en i samhällen som invintras på en låda och har yngel under invintringen kan plocka bort fulla foderramar till samma antal som yngelramarna, för att sedan sätta in dem när ynglet krupit ut. Är det ingen som känner igen eller har praktiserat detta?

Det går inte att bara plocka ut all mat ur lådan och ersätta med utbyggda ramar.
Nej, det här handlade om motsvarande antal ramar som de har yngelramar. Dvs för varje y-ram de har under invintringen, ställer jag bort en full sockerram och sätter in en tomram. Den fylls med socker, och när ynglet är utkrupet sätter jag tillbaka den undanställda sockerramen. Alla andra ramar är hela tiden kvar i samhället.

De behöver tömma celler med för att krypa in i vid stark kyla...
Detta har jag inte hört förut. Fler som instämmer i detta? Jag trodde vitsen var att hålla dem så lagom trångt att de "värmer varandra" (ungefär).

Är det socker eller nektar i ramarna?
Socker.

Svaret på din fråga är: Ja, foderramarna du önskar förvara utanför kupan bör vara täckta.
Ok. För annars ...?

Gilbert

  • Gäst
SV: plocka bort foderramar
« Svar #9 skrivet: 28 aug-16 kl 12:29 »
Vad är vitsen med att plocka bort och lägga dit, mera än en massa onödigt meningslöst jobb. Vilka ramar tillhör vilken kupa sedan, man bara sprider mera problem i sina bigårdar.
Skaffa ny mentor!!

maartenm

  • Gäst
SV: plocka bort foderramar
« Svar #10 skrivet: 28 aug-16 kl 12:43 »
Vad är vitsen med att plocka bort och lägga dit, mera än en massa onödigt meningslöst jobb. Vilka ramar tillhör vilken kupa sedan, man bara sprider mera problem i sina bigårdar.
Skaffa ny mentor!!

Du menar då att det inte stämmer att svagare klarar värmehållningen bättre på en låda? Jag förstår fortfarande inte varför det skulle vara bättre att de har en i princip tom låda underst över vintern, och all mat ovanför, jfrt med att de bara har en låda full med mat?

Och en massa jobb handlar det inte om - det är ett samhälle vi pratar om.  :)

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: plocka bort foderramar
« Svar #11 skrivet: 28 aug-16 kl 12:46 »
...
Nej, det här handlade om motsvarande antal ramar som de har yngelramar. Dvs för varje y-ram de har under invintringen, ställer jag bort en full sockerram och sätter in en tomram. Den fylls med socker, och när ynglet är utkrupet sätter jag tillbaka den undanställda sockerramen. Alla andra ramar är hela tiden kvar i samhället.
...
Jag fattar inte riktigt, hur många yngelramar har de nu då som antalsmässigt ska ersättas med tomma ramar? Är bina redan invintrade, jag menar för att det bara är sockerramar i lådan.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

asmir

  • Inlägg: 126
    • -
SV: plocka bort foderramar
« Svar #12 skrivet: 28 aug-16 kl 13:45 »
Tänk så här: vem håller dem lagom trångt i det vilda innan människor började "odla" bin.
Har du utbyggda ramar ställ dem under den lådan du har nu, annars så ger du bina vinterfoder så fördelar de den hur de vill.

Sent from my OPT


olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: plocka bort foderramar
« Svar #13 skrivet: 28 aug-16 kl 13:58 »
Du menar då att det inte stämmer att svagare klarar värmehållningen bättre på en låda? Jag förstår fortfarande inte varför det skulle vara bättre att de har en i princip tom låda underst över vintern, och all mat ovanför, jfrt med att de bara har en låda full med mat?
Värmeledningsförmåga i foder resp. luft. Fodret leder kylan in i klotet.

Om de har såpass mycket yngel att de inte får plats med foder då är det inte så himla svagt.

Gilbert

  • Gäst
SV: plocka bort foderramar
« Svar #14 skrivet: 28 aug-16 kl 15:04 »
Hur många har inte klagat på att bina inte drar ner fodret som de ska, frågan kommer årligen. Det är de som invintrar på 1 låda, har hyfsade samhällen men inte plats för vinterfoder.
En låda till för flera veckor sedan hade löst allt och gjort samhället riktigt invintringsbart.
Man kan se det så här också, orkar samhället dra ner allt foder på enbart en låda så skulle jag inte offra 200 spänn på att invintra det i befintligt skick. Prognosen är så pass dålig.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: plocka bort foderramar
« Svar #15 skrivet: 28 aug-16 kl 20:39 »
Du menar då att det inte stämmer att svagare klarar värmehållningen bättre på en låda? Jag förstår fortfarande inte varför det skulle vara bättre att de har en i princip tom låda underst över vintern, och all mat ovanför, jfrt med att de bara har en låda full med mat?

Och en massa jobb handlar det inte om - det är ett samhälle vi pratar om.  :)

Varför? Statistik och erfarenheter! Bin övervintrar bäst med tomma celler att sitta på (eller inuti, men därom vet jag inget, eftersom jag inte tittar i samhällena vintertid) och att ha vinterfodret i lådan ovanför. Tomma celler (som det blir när sista rundan yngel kryper ut) är isolerande, foderramar är kylande.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: plocka bort foderramar
« Svar #16 skrivet: 28 aug-16 kl 20:46 »

Jag har lärt mig (på kurs med lokala biodlarföreningen) att starka samhällen invintras på två lådor, svagare klarar värmehållningen bättre på en låda. Detta är första gången jag försöker mig på att invintra på en låda. (Förra årets något svaga samhälle på två lådor dog över vintern med massor av foder kvar, utan tecken på sjukdom).



Ok. För annars ...?

Nej, de klarar värmehållningen bättre i två lådor än i en även om de är svaga. Att ett enda samhälle dog föregående år är inte något statistiskt säkerställande som säger att det skulle vara fel att invintra på två lådor igen.....

Annars kan innehållet i foderramarna ta upp fukt ur luften, vilket leder till jäsning förr eller senare. Om du hittar en halv förpackning falukorv i kylskåpet där hemma, och en annan som ligger halv inuti en plastpåse, vilken väljer du i första hand....?  ;) Just det - livsmedel bör förvaras inslutet. Vaxlock = inslutet.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: plocka bort foderramar
« Svar #17 skrivet: 28 aug-16 kl 22:28 »
Jag förstår inte heller varför det skulle vara varmare i en låda. Då försvinner ju värmen mycket lättare (om du har öppet nerifrån)? Värme stiger och bina stiger med värmen till vinterfodret, har jag lärt mig på detta forum :).

Hur 'svaga' var dem samhällen som dog under vintern? Och när dog dem precis (vilken månad)?

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: plocka bort foderramar
« Svar #18 skrivet: 29 aug-16 kl 08:39 »
Du menar då att det inte stämmer att svagare klarar värmehållningen bättre på en låda? Jag förstår fortfarande inte varför det skulle vara bättre att de har en i princip tom låda underst över vintern, och all mat ovanför, jfrt med att de bara har en låda full med mat?
Om du tänker på HUR samhället gör för att överleva vintern - de sitter ju inte bara där,stilla i ett klot. De expanderar, och drar ihop sig. Hela tiden. Och alltid i kontakt med foderkanten. Tänk också på att de inte vet hur tjock foderkanten är. Ibland t o m löser de upp sig och omgrupperar helt, om det är en solig dag och vintersolen når kupan. Om man tänker på det, så inser man att bara en låda inte är bra, det finns inget manöverutrymme för olika temperaturer. Och manöverutrymmet ska inte vara åt sidan, då finns risken att klotet när kölden sätter in drar åt fel sida (där det fanns foder, men bara lite. Sedan är de fast, för de kan inte flytta på sig om kölden håller i sig.

Quercus

  • Inlägg: 518
  • Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
SV: plocka bort foderramar
« Svar #19 skrivet: 29 aug-16 kl 17:04 »
Hmmm...så invintring på en 11 ramars LS låda är ingen bra idé? Ramytan (om det har någon betydelse?) är 52% större än i en låda LN...
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

514 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, beekeepern, Palle500, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser