Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sköldlöss på citronträdet  (läst 4017 gånger)

Inga-Karin E

  • Inlägg: 413
    • Halland
sköldlöss på citronträdet
« skrivet: 02 sep-10 kl 22:03 »
Vi har ett ganska stort citronträd som står ute på somrarna och inne på en ljus och sval inglasad balkong bland mycket andra växter på vintrarna. Just nu är det ungefär 50 citorner på det, som antagligen mognar till vintern. Men: det är fullt med sköldlöss. Det går nog inte att ta in trädet med löss på, då kommer lössen att flytta över till alla växterna. Hur kan man få bort de odjuren utan att citronerna blir förstörda av gift? Jag har försökt att peta borde dem, titta på ett blad i taget, men det blir väldigt tidskrävande och man kommer inte åt i alla skrymler heller. Har ni något förslag?

hungrigpålivet

  • Inlägg: 5
    • Ångermanland
SV: sköldlöss på citronträdet
« Svar #1 skrivet: 07 sep-16 kl 09:50 »
Hej!
Hittade detta obesvarade inlägg som frågeställaren kanske fått svar på på annat håll men det kanske finns fler som undrar så jag ger mig på att svara ändå  ;)

Sköldlöss gör en liten sköld av "vax" som den skyddar sig och äggen under. Det vanliga husmorsknepet med såpvatten biter därför inte på den. Om man däremot blandar 1L vatten med ca. 1dl såpa och 1-2msk T-röd och sprejar på (inte när solen ligger på) så smälter vaxet och såpan kan göra sitt jobb. Det är rätt skonsamt och effektivt. Funkar även mot ull-lus och andra gynnare som skyddar sig med vax  :)
Alla kan göra nästan allt men nästan ingen vet om det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

766 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser