Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alla äggen ligger inte helt under hönan...  (läst 1272 gånger)

Manicken

  • Inlägg: 9
    • Bohuslän
Alla äggen ligger inte helt under hönan...
« skrivet: 16 maj-17 kl 20:32 »
Hej,

Har haft höns ett halvår och nu har en höna gått och gömt sig och äggen under ladugårdsgolvet, så vi kommer inte åt henne. När jag lyser med lampa genom golvplanket ser jag att flera ägg bara ligger halvvägs under henne.

Blir alla ägg förstörda om hon liksom inte "sluter tätt" runt äggen. Om de i så fall inte kläcks, hur länge stannar en höna och ruvar utan resultat?  Kanske jag ska bryta upp golvet och flytta henne?
Vore väldigt glad för svar!

Malin

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Alla äggen ligger inte helt under hönan...
« Svar #1 skrivet: 16 maj-17 kl 21:49 »
Antagligen har hönan alldeles för många ägg. Det lär inte bli någon lyckad ruvning av detta. Tabort några så hon bara har vad hon kan täcka. Platsen hon valt är säkert alldeles utmärkt för henne och äggen, men risken är ju att något rovdjur hittar henne.  Bortsett från sådant, så brukar ruvning i frihet ge mycket bra resultat, om äggen är befruktade förstås.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Manicken

  • Inlägg: 9
    • Bohuslän
SV: Alla äggen ligger inte helt under hönan...
« Svar #2 skrivet: 16 maj-17 kl 22:39 »
Hej Sonja och tack för svar!

Nu ikväll har vi gjort slag i saken och tagit upp golvet och hönan och det visade sig vara 21 ägg. Vi lade in alla i en kattbur och ställde den i hönshuset, äggen i den ordning de låg i boet (kanske inte spelar någon roll).
 Det är Åsbohönor vi har och hon är ganska liten. Med tanke på vad du skrev så reducerar jag antalet ägg imorgon.

Tupp finns så jag hoppas några är befruktade :)

En till fråga kom upp nu. Det tog nästan en halvtimme innan vi fick tag i hönan , hon smet ju såklart när vi drog upp plankorna. Är det för länge för äggen att vara utan hönan? Tror hon brukar vara ute max en tio minuter, en kvart på sin enda morgonrunda.


sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Alla äggen ligger inte helt under hönan...
« Svar #3 skrivet: 17 maj-17 kl 06:25 »
En halvtimme är nog inget problem. Vad som kan bli problem kan vara att få hönan att acceptera en ny ruvplats. Håll henne instängd hela dagen, och även senare bör hon inte släppas ut så att hon kan komma till sin gamla plats. Ge henne en egen liten hage.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Manicken

  • Inlägg: 9
    • Bohuslän
SV: Alla äggen ligger inte helt under hönan...
« Svar #4 skrivet: 17 maj-17 kl 09:51 »
Tittade till henne i morse och hon har puttat alla ägg fram till luckan och själv trycker hon längst in i kattburen. Ett ägg har hon hackat sänder. Känns som hon är riktigt sur på situationen, stackars liten.
Anledningen till att vi bestämde att flytta henne var att igår morse var räven efter henne när hon var ute på morgonen. Hörde hur hon skrek och när jag kom ut var han bara några meter från henne, men hon flög upp i ett träd så det gick bra.

Ska vi bara ta bort äggen nu? Hon har nog inte legat på dem inatt alls. Går det att lägga över äggen i en kläckmaskin eller är det för sent nu?

Manicken

  • Inlägg: 9
    • Bohuslän
SV: Alla äggen ligger inte helt under hönan...
« Svar #5 skrivet: 17 maj-17 kl 11:30 »
Tack för alla goda råd. Släpper ut henne och hoppas hon hittar en bättre plats nästa gång.

köttkyckling

  • Gäst
SV: Alla äggen ligger inte helt under hönan...
« Svar #6 skrivet: 17 maj-17 kl 11:44 »
Om två hönor lägger ägg på samma ställe, sen börjar en höna ruva, och den andra fortsätter lägga ägg, kan det lätt bli för många ägg under hönan.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Alla äggen ligger inte helt under hönan...
« Svar #7 skrivet: 17 maj-17 kl 11:57 »
Det är mycket möjligt att hon kommer att börja värpa igen på sin utvalda plats, så  sätt nät för.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Manicken

  • Inlägg: 9
    • Bohuslän
SV: Alla äggen ligger inte helt under hönan...
« Svar #8 skrivet: 17 maj-17 kl 12:29 »
Ja, det har vi stängt för nu Sonja, men hon finner dock alltid nya gömställen.
Tidigare har vi plockat bort äggen då det varit för kallt ute, nu tänkte vi att det vore okey med kycklingar.  Det är vår hund som hittar hennes kluriga gömställen :)

Manicken

  • Inlägg: 9
    • Bohuslän
SV: Alla äggen ligger inte helt under hönan...
« Svar #9 skrivet: 17 maj-17 kl 13:24 »
[---], jag var väldigt glad att jag fick svar så fort av Sonja och eftersom många härinne behöver råd så är det väl bättre att dela med sig så mycket man kan. Inte alla som tänker på allt, och vi värnar alla om djuren. [Följdmoderering] /Torpjens



« Senast ändrad: 17 maj-17 kl 19:18 av torpjens »

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Alla äggen ligger inte helt under hönan...
« Svar #10 skrivet: 17 maj-17 kl 14:40 »
Så bra att du inte blev kränkt, Manicken.  Och du Luff,  du får ha överseende. Jag är ju expert på höns, inte på människor, och Manicken känner jag inte alls.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

487 gäster, 4 användare (1 dolda)
Tur-Johan, tuslus, Mahok

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser