Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Storlek på reden för stora höns  (läst 1974 gånger)

Velanda

  • Inlägg: 6
    • Västergötland
Storlek på reden för stora höns
« skrivet: 07 feb-10 kl 11:24 »

Jag har tänkt att skaffa höns av en större ras, typ Brahma. Undrar hur stora redena behöver vara. Jag har sett en skiss på ett kollektivrede där höjden längst in mot väggen är 50 cm, djupet är 40 cm och höjden längst fram är 27 cm. Öppningshålen är lite mindre.

Räcker denna storlek till för såpass stora höns som Brahmor eller behöver jag göra större reden?

Kan även redena bli "för stora" för en mindre ras?

//Nybörjarhönan


grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Storlek på reden för stora höns
« Svar #1 skrivet: 07 feb-10 kl 11:29 »
höjden fram är lite tveksam,... men det borde räcka till annars, brahmorna är väldigt duniga och kan bli mindre än vad de ser ut,tror inte att redena blir för stora för mindre höns...
Fjäderfän och kaniner

 

Velanda

  • Inlägg: 6
    • Västergötland
SV: Storlek på reden för stora höns
« Svar #2 skrivet: 07 feb-10 kl 11:39 »
Ja, det känns lite lågt fram, men ju högre fram desto mindre vinkel på taket. Undrar vilken vinkel som är tillräcklig för att dom inte ska sätta sig på taket? Vill ogärna sätta en extra skiva över taket.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 3 användare (1 dolda)
LimJans, eremit1

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser