Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tid för beskärning fruktträd, sjukdomspridning?  (läst 4836 gånger)

gudu

  • Inlägg: 37
    • Bohuslän
Tid för beskärning fruktträd, sjukdomspridning?
« skrivet: 11 mar-17 kl 17:09 »
Klippte mitt kräftangripna  äppelträd idag. Eftersom så många grenar dör har jag gett upp att planera det och klipper istället det som det går.

Men klippande i det fina vårvädret kom jag att fundera på det där med sjukdomspridning i sårytorna. JAS sägs vara bäst men samtidigt är detta rötmånad och de fuktigaste månaderna på året följt vinterns viloperiod. Nu på våren kommer de torraste månaderna följt av tillväxtperiod.

Hur är det egentligen med belägg på att det är bättre att klippa i juli augusti eller september?
Tanken är snabbare än handen.

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Tid för beskärning fruktträd, sjukdomspridning?
« Svar #1 skrivet: 11 mar-17 kl 17:16 »
Klippte mitt kräftangripna  äppelträd idag. Eftersom så många grenar dör har jag gett upp att planera det och klipper istället det som det går.

Men klippande i det fina vårvädret kom jag att fundera på det där med sjukdomspridning i sårytorna. JAS sägs vara bäst men samtidigt är detta rötmånad och de fuktigaste månaderna på året följt vinterns viloperiod. Nu på våren kommer de torraste månaderna följt av tillväxtperiod.

Hur är det egentligen med belägg på att det är bättre att klippa i juli augusti eller september?
Det är för att trädet är som kraftigast då. Mest energiupptag. Att klippa när det inte har löv gör ju att trädet måste starta med att "blöda" på våren sen när savstigningen sätter igång när det inte har några löv som kan ta upp energi från solen.. Det tar alltså på reservkrafterna som lagrades undan i föregående säsong.

Anledningen att man ofta klipper på vintern är att det är enklare att se grenverket.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Tid för beskärning fruktträd, sjukdomspridning?
« Svar #2 skrivet: 11 mar-17 kl 18:38 »
Anledningen att man ofta klipper på vintern är att det är enklare att se grenverket.

De yrkesverksamma fruktodlarna skrattar högt åt JAS. All forskning och konsultrådgivarna från Holland talar för beskärning vintertid.

Den sax man klippt ett träd med kräfta, bör aldrig användas till andra, friska träd efter detta, såvida den inte badas i Virkon S eller liknande.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Tid för beskärning fruktträd, sjukdomspridning?
« Svar #3 skrivet: 11 mar-17 kl 18:57 »
De yrkesverksamma fruktodlarna skrattar högt åt JAS. All forskning och konsultrådgivarna från Holland talar för beskärning vintertid.
Det där är ju iof inte sant.. Eller jag vet inte vad de säger i Holland iof men det är ju iof ganska ointressant här.
Men visst, det är ju inte en generell sanning heller att JAS-perioden är optimal för alla växter, eller ens alla äppelträd. Yngre träd kan ju till exempel gynnas av vinterbeskärning medans äldre träd är bättre att beskära under JAS-perioden, framförallt om det är en hårdare beskärning, vilket det vanligtvis inte är i fruktodlingar men mer ofta i villaträdgårdar.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Tid för beskärning fruktträd, sjukdomspridning?
« Svar #4 skrivet: 11 mar-17 kl 19:06 »
Det där är ju iof inte sant.. Eller jag vet inte vad de säger i Holland iof men det är ju iof ganska ointressant här.

Visst är det sant! Majoriteten av de kommersiella fruktodlarna i Sverige, med över 90% av arealerna fruktträd, har odlingskonsulter från Holland. Aad Wisse tex. Han har abbonenter i hela Norden, och de stora odlingarna på Åland sköts på samma sätt som de i Sydsverige. Som sagt. De skrattar högt åt JAS, och det gör även de hobbyodlare som vågat anamma den nya beskärningstekniken.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Tid för beskärning fruktträd, sjukdomspridning?
« Svar #7 skrivet: 11 mar-17 kl 20:53 »
Måhända är han guru, men har publicerat 0 vetenskapliga artiklar

https://scholar.google.fi/scholar?hl=en&q=Aad+Wisse+&btnG=&as_sdt=1%2C5&as_sdtp=

Han själv nej, han är inte vetenskapsman, men han har de största forskarna på sina områden i ryggen i det han lär ut.

Varför tror du att fruktodlingsföretagen i Sverige börjat gå med rejäla vinster efter att de gått samman med att ta in odlingskonsulter och rådgivare? Tidigare levde de inte fett, numera ser jag på nära håll hur deras företag mår... Trots att de plöjer ner mångdubbelt mera kapital per hektar vid nyplantering idag mot för 15 år sedan.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Tid för beskärning fruktträd, sjukdomspridning?
« Svar #8 skrivet: 12 mar-17 kl 04:11 »
Jag skulle vill hävda att en vanlig trädgårdsägare inte har något alls att lära av professionella äppelodlare. De odlar sin äpplen på dvärgstammar som inte skjuter en massa vattenskott, alltså kan de beskära på våren utan stora problem. Går runt i ett villaområde vid denna tid på året så ser man vilka förödande konsekvenser vårbeskärning har på starkväxande äppelträd.

De professionella äppelodlarna odlar sorter som är resistenta eller har bra motståndskraft mot de vanligaste sjukdomarna, och de planterar träden i optimala förhållanden, bra dränering och varma solexponerade lägen. En trädgårdsägare väljer sort efter smak, det blir Cox's Orange eller Åkerö, som är känsliga för trädkräfta och de blir ympade på en starkväxande grundstam som ger ett vackert träd. Trädet skall stå där länge, inte bara de max 10-15 år som de professionella odlarnas dvärgstammar håller! Och trädgårdsägare tvingas plantera trädet oavsett om det är lerjord och inte alls solexponerade förhållanden. För en trädgårdsägare så skall inte beskärningen maximera fruktsättningen (de flesta får ändå alldeles för mycket frukt), utan ge ett vackert träd som kan leva länge.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Tid för beskärning fruktträd, sjukdomspridning?
« Svar #9 skrivet: 12 mar-17 kl 11:19 »
Har läst att förr, när trädgårdsmästarna inte hade så mycket att göra (med växtligheten) under vintern, så passade de på att beskära äppelträden. Tycker det låter relevant för under JAS måste de ju haft fullt upp med annat som hör till odlandet som tex skörd och tillvaratagande.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Tid för beskärning fruktträd, sjukdomspridning?
« Svar #10 skrivet: 12 mar-17 kl 17:05 »
Går runt i ett villaområde vid denna tid på året så ser man vilka förödande konsekvenser vårbeskärning har på starkväxande äppelträd.

???

Det stämmer inte, vi är många villaägare som sköter våra fruktträd exakt som proffsen, och inte har vi några mängder med vattenskott! Konsten är att beskära på rätt sätt, och se skillnad på blomknopp och övriga knoppar. I mina ögon är ett upp- och nedvänt "paraply-format" träd likt proffsodlarnas, det vackraste fruktträd man kan skåda. På köpet är de de mest lättskötta då de fått denna formen.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

gudu

  • Inlägg: 37
    • Bohuslän
SV: Tid för beskärning fruktträd, sjukdomspridning?
« Svar #11 skrivet: 12 mar-17 kl 19:32 »
Tack, det blev en intressant diskussion. Inget hugget i trä med andra ord. :)

Vin skall förresten klippas under vintervila. Detta för att det inte skall blöda och ta kraft. Å andra sidan håller man efter det på sommaren med. Men inte på sensommar- höst när tillväxten lugnat sig, då skall energin gå till druvorna...
« Senast ändrad: 13 mar-17 kl 13:06 av gudu »
Tanken är snabbare än handen.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Tid för beskärning fruktträd, sjukdomspridning?
« Svar #12 skrivet: 11 apr-17 kl 08:48 »
Är novis på fruktträd och undrar när det är bäst att gallra i ett körsbärsträd som är ca 4-5 år?

gudu

  • Inlägg: 37
    • Bohuslän
SV: Tid för beskärning fruktträd, sjukdomspridning?
« Svar #13 skrivet: 11 apr-17 kl 09:55 »
Ah, hörde det i helgen men har redan glömt... Undrar om det var mitt i sommaren? Nej, det får vara osagt
Tanken är snabbare än handen.

andtol

  • Gäst
SV: Tid för beskärning fruktträd, sjukdomspridning?
« Svar #14 skrivet: 11 apr-17 kl 10:02 »
Är novis på fruktträd och undrar när det är bäst att gallra i ett körsbärsträd som är ca 4-5 år?


http://www.odla.nu/inspiration/korsbar-0

Citera
Beskär trädet vid plantering, men det bästa är att låta plantskolans kunniga trädgårdsmästare göra det redan när man köper trädet. Man ska inte låta trädet rota sig först och beskära sedan!
Beskär sedan körsbär på sensommaren, men tidpunkten är beroende på vad man vill med trädet. Vill man minska trädets storlek utan att få en massa vattenskott är det bäst att beskära i augusti.

Vill man däremot stimulera skottillväxt på nyplanterade träd, då kan man beskära sent på våren när temperaturen är ordentligt över 0 grader.

Körsbärsträd brukar formas till ett kronträd med grenar jämt fördelade på olika håll.

När man än beskär, är det viktigt att vädret är torrt för att hindra svampsporer att få fäste i de nya snittytorna innan de har hunnit torka.

Alla stenfruktsträd (persika, aprikos, körsbär, bigarrå, plommon m.fl.) beskärs helst under sensommaren/tidiga hösten (=JAS, juli, augusti, september). De ska ofta inte beskäras alls efter de första "barnaåren" utan får vara som de är sedan, med bara lite gallring vid behov.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Tid för beskärning fruktträd, sjukdomspridning?
« Svar #15 skrivet: 11 apr-17 kl 18:36 »
Tack för bra info!  :)

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Tid för beskärning fruktträd, sjukdomspridning?
« Svar #16 skrivet: 11 apr-17 kl 20:59 »
Är novis på fruktträd och undrar när det är bäst att gallra i ett körsbärsträd som är ca 4-5 år?

Dagen efter skörd är den bästa dagen. Körsbär, plommon och persikoträd "blöder" om de beskärs på senvintern eller våren. Jag förmodar att du avser beskärning och inte gallring av fruktämnen?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Tid för beskärning fruktträd, sjukdomspridning?
« Svar #17 skrivet: 11 apr-17 kl 21:22 »
Dagen efter skörd är den bästa dagen.
Det blir ju i JAS så det kan vara en god tumregel.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Tid för beskärning fruktträd, sjukdomspridning?
« Svar #18 skrivet: 11 apr-17 kl 21:46 »
Vad hände med R-regeln? Månader med R i påstås enligt den regeln vara lämpliga för beskärning.


Jag beskar ett stoooort gammalt päronträd på sommarhalvåret, tror det var på våren, det blev ohyggligt mycket vattenskott nu vet jag inte vad jag ska göra för jag vill inte hyra in skylift i flera dagar eller klättra runt i det. Det är helt galet med vattenskott. Är det bara att ge upp och hyra/klättra och ta bort alla och när ska man i så fall göra det så att trädet överlever och det inte blir 10000 nya vattenskott?
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Tid för beskärning fruktträd, sjukdomspridning?
« Svar #19 skrivet: 11 apr-17 kl 21:51 »
Vad hände med R-regeln? Månader med R i påstås enligt den regeln vara lämpliga för beskärning.
Borde snarare bli tvärt om, månader med R är olämpliga för beskärning men det stämmer bara nästan

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Tid för beskärning fruktträd, sjukdomspridning?
« Svar #20 skrivet: 11 apr-17 kl 21:56 »
Ok, så när ska man beskära om man vill att trädet ska klara sig bra men samtidigt vill man slippa vattenskott?


Eller är det en omöjlig kombination?
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Tid för beskärning fruktträd, sjukdomspridning?
« Svar #21 skrivet: 11 apr-17 kl 22:08 »
Ok, så när ska man beskära om man vill att trädet ska klara sig bra men samtidigt vill man slippa vattenskott?


Eller är det en omöjlig kombination?
Juli, augusti, september. Två av årets fyra månader utan R samt en med.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Tid för beskärning fruktträd, sjukdomspridning?
« Svar #22 skrivet: 12 apr-17 kl 18:23 »
Vad hände med R-regeln? Månader med R i påstås enligt den regeln vara lämpliga för beskärning.


Jag beskar ett stoooort gammalt päronträd på sommarhalvåret, tror det var på våren, det blev ohyggligt mycket vattenskott nu vet jag inte vad jag ska göra för jag vill inte hyra in skylift i flera dagar eller klättra runt i det. Det är helt galet med vattenskott. Är det bara att ge upp och hyra/klättra och ta bort alla och när ska man i så fall göra det så att trädet överlever och det inte blir 10000 nya vattenskott?

Päronträd och stenfrukter är en enorm skillnad. JAS gäller stenfrukter om man är proffs eller bryr sig om träden. Äpplen och päron skall beskäras på vintern.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Tid för beskärning fruktträd, sjukdomspridning?
« Svar #23 skrivet: 13 apr-17 kl 14:07 »
Päronträd och stenfrukter är en enorm skillnad. JAS gäller stenfrukter om man är proffs eller bryr sig om träden. Äpplen och päron skall beskäras på vintern.

Vintern, det betyder i större delen av Sverige antingen frostskador eller en massa vattenskott. I båda fallen så är det ju framförallt en säker försäkring att det skapar mera beskärningsjobb åt den som redan beskurit. Som om en läkare medvetet skulle gipsa ihop brutna ben snett, för att skapa mera jobb när de sedan skall brytas upp och gipsas om.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Tid för beskärning fruktträd, sjukdomspridning?
« Svar #24 skrivet: 13 apr-17 kl 14:27 »
Vintern, det betyder i större delen av Sverige antingen frostskador eller en massa vattenskott.

Nej, med mina erfarenheter kan jag säga att det varken blir frostskador eller en massa vattenskott. Det är givetvis viktigt vid vilken tidpunkt beskärningen sker beroende på trädets ålder, vädret dagarna direkt efter beskärningen, och inte minst, att veta vilka grenar som ska bort respektive sparas.

Det är ju tur att inte de kommersiella fruktodlarna lyssnat till dina funderingar...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Tid för beskärning fruktträd, sjukdomspridning?
« Svar #25 skrivet: 13 apr-17 kl 15:31 »
Tidpunkten
När på året fruktträd ska beskäras beror på flera
omständigheter. Inga allmänna regler gäller för
alla sorters ingrepp på alla fruktträd i hela vårt
avlånga land! Några exempel på faktorer som
styr vårt val av beskärningstidpunkt är: växtplats,
zon, sort, ålder på träd, tillväxt och hur trä­
det mår, sjukdomar och vad vi vill uppnå med
ingreppet.
Generellt sett gäller: äldre och sjuka fruktträd
kan med fördel beskäras i JAS (Juli Augusti
September), yngre, friska träd i sin uppbyggnadsfas
(2–3 första åren) kan med fördel beskä­
ras i mars-maj.
”Ingen beskärning när löven slår ut eller när
löven faller” är ett råd som kan gälla för hela landet
utan att man säger en exakt tidpunkt under
året. Torra grenar kan tas bort när som helst, men
skada då inte sårvävnaden som redan kan ha bildats
kring den torra stammen.
Beskärning vid kallare än minus 10 grader
olämpligt för träd, människa och verktyg.
http://www.tradgard.org/kunskap/kunskapsbank/faktabladen/35_beskarning_trad.pdf
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Tid för beskärning fruktträd, sjukdomspridning?
« Svar #26 skrivet: 14 apr-17 kl 00:18 »
 (:)  Städat undan lite OT. Motivera avvikande åsikter. /Torpjens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

gudu

  • Inlägg: 37
    • Bohuslän
SV: Tid för beskärning fruktträd, sjukdomspridning?
« Svar #27 skrivet: 14 apr-17 kl 06:34 »
En annan fråga, invallningen hur noga är det med kragen? Jag måste säga att jag märker ingen direkt skillnad i läkning och  invallningshastighet. Det viktiga verkar vara sträckan som skall invallas. Dvs Inga utstickande stumpar.
Tanken är snabbare än handen.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Tid för beskärning fruktträd, sjukdomspridning?
« Svar #28 skrivet: 14 apr-17 kl 08:30 »
Enligt tidigare angiven källa så ska en undvika att ta bort grenar större än 10 cm i diameter, vilket ju är lättare sagt än gjort om det är gamla träd. Här finns ett Transp Blanche träd som hade grenar med alldeles för spetsiga vinklar och när den ena grenen togs av/gick av så kunde inte trädet valla in på rätt sätt så där är numera ett visserligen grunt men väldigt vanprydande hålrum vid basen där grenen gick av.  Tror det är ganska viktigt att inte ha flera utstickande sk rockhängare på ett träd, men någon enstaka som inte sitter så att fukt och sporer etc kan samlas där är nog ok för trädets del - om en nu inte kan få till det vill säga, för bäst är givetvis att ta av alla grenar så att trädet kan valla över sårskadan på ett bra sätt.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

gudu

  • Inlägg: 37
    • Bohuslän
SV: Tid för beskärning fruktträd, sjukdomspridning?
« Svar #29 skrivet: 14 apr-17 kl 09:51 »
Nej har trädet fått för långa grenar måste man ju kapa dem, annars bryts de.

Det verkar som att grenar kan kapas mot stammen nästan hur nära som helst och de vallas över men att om man kapar en gren rakt av har den svårt att valla över ute i ändan. Kapar man för nära stammen blir såret dock onödigt stort. För ändkapade grenar måste det finnas en sidogren som motiverar livet ut i grenänden annars överges den biten. Verkar det som...
Tanken är snabbare än handen.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Tid för beskärning fruktträd, sjukdomspridning?
« Svar #30 skrivet: 14 apr-17 kl 11:13 »
De professionella fruktodlarna har som tumregel att alla grenar som klipps bort, oavsett diameter, ska klippas med en kvarlämnad tapp som är 1-2 ggr i längd av den aktuella grenens diameter. Så gör jag, och resultatet blir väldigt bra upplever jag.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

gudu

  • Inlägg: 37
    • Bohuslän
SV: Tid för beskärning fruktträd, sjukdomspridning?
« Svar #31 skrivet: 14 apr-17 kl 11:45 »
Ok och den tumregeln gäller kanske då upp till tre cm diameter? Då blir tappen Sex cm. Känns långt?
Tanken är snabbare än handen.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Tid för beskärning fruktträd, sjukdomspridning?
« Svar #32 skrivet: 14 apr-17 kl 12:09 »
Den gäller säker större diametrar än så, men 1-3 cm är vanligt att tapparna blir i längd.

Nu är det ju så att man klipper grenarna då de är 1-2 år gamla som regel, men ibland byter man ju ut en gren som varit med några år, och låter en ny ta dess plats. Då blir ofta tappen 3-5 cm, och är helt normalt.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

591 gäster, 3 användare
xaelanar, gruvtrollet, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser