Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  odla i (typ) 100% lera  (läst 2454 gånger)

miaz

  • Inlägg: 10
    • Övriga världen
odla i (typ) 100% lera
« skrivet: 19 apr-15 kl 08:03 »
har varit och kolla på ett ställe i södra skåne som är väldigt fint och så,
det stora problemet är dock att marken verkar vara uteslutande lera.
tyvärr är det inte heller lerig jord, utan formbar lera som nästan skulle passa att göra krukor av.
förstår att dräneringen kommer vara en mardröm, men går det ens att odla överhuvudtaget?
en fördel är att marken sluttar i princip överallt, så på så vis kanske man kan
hjälpa dräneringen på traven iallafall.

några tips?
"That characters can bring about in one act what we in music cannot dream of, that people practise madly for ten years, completely fanatically, for a concert and then die. That is the greatest work of art for the whole cosmos"

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: odla i (typ) 100% lera
« Svar #1 skrivet: 19 apr-15 kl 08:15 »
har varit och kolla på ett ställe i södra skåne som är väldigt fint och så,
det stora problemet är dock att marken verkar vara uteslutande lera.
tyvärr är det inte heller lerig jord, utan formbar lera som nästan skulle passa att göra krukor av.
förstår att dräneringen kommer vara en mardröm, men går det ens att odla överhuvudtaget?
en fördel är att marken sluttar i princip överallt, så på så vis kanske man kan
hjälpa dräneringen på traven iallafall.

några tips?

Tänker du grönsaker? Isåfall bör det inte vara omöjligt om du om du odlar ovanpå som upphöjda bäddar som du täckodlar alternativt lägger gör kompostlimpor på. Efter några år är jorden klar trevligare om man gör så. Har du tillgång till stallgödsel med mycket halm eller torvströ i är det suveränt att lätta upp jorden med.
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

hildegard

  • Moderator
  • Inlägg: 555
    • Östergötland
SV: odla i (typ) 100% lera
« Svar #2 skrivet: 19 apr-15 kl 12:51 »
Jag har lera som jag änvänder till keramiken också. Så den är rejäl tung.
Det går bra att odla i den om man odlar sådant som växer uppåt, mangold, kål, bönor, ärter mm. Sämre är det med potatis, morötter mm. Till dessa byggde jag lådor som jag fyllde med 0-8-sand, dvs dränäringssand som inte är för kompakt.
Om du varje år fyller på med kompost, gräsklipp mm organiskt material, så blir leran bättre med tiden.
Lycka till!

 

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: odla i (typ) 100% lera
« Svar #3 skrivet: 19 apr-15 kl 13:14 »
Var på tomten såg du detta? Var det uppe i ytan eller grävde du? Har man nyligen gjort arbeten på tomten med grävning/schaktning el dyl?

Lerjord är bra jord om man kan hantera den. Problem har man främst om den är dåligt dränerad eller behandlas fel. Dock tar det lång tid att förbättra en dålig lerjord eller ren lera, om man inte sätter till massor med annat material. Men då köper man ju in något annat i stället för att använda den jord man har.

Mitt recept för lerjord är:
1) välj rätt plats
2) dikning om det behövs
3) upphöjda bäddar + täckodling med stråmaterial
4) en kraftig bearbetning på hösten, för övrigt mycket sparsam till nästan ingen bearbetning
5) endast bearbetning när jorden reder sig
6) tillsats (främst på hösten) av mer närande organiskt material, typ gödsel och kompost: här finns lite olika vägar att gå: mer eller mindre moget material, större eller måttligare mängd material.

qeliott

  • Inlägg: 60
    • Skåne
SV: odla i (typ) 100% lera
« Svar #4 skrivet: 05 maj-15 kl 17:11 »
Kloka råd från Anders!
För fler handfasta råd om no-dig odling av grönsaker i kompostlimpor ovan jord, kan jag tipsa om Charles Dowdings bok Vegetable course som jag sträckläste i helgen som gick. Mums! Riktigt bra bok, köpte den från amazon uk, men han gör även youtubefilmer.

Växer det något på tomten nu? Vad?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

430 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser