Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  3 veckors flasklamm  (läst 1937 gånger)

gotlandstjej

  • Inlägg: 34
    • Gotland
3 veckors flasklamm
« skrivet: 05 maj-07 kl 16:56 »
Mina napplamm är nu tre veckor, de har börjat äta lite hö och får 5 dl lammnäring två gånger om dagen. Ska jag börja ge dem Lammfor eller ska jag vänta. Det är första gången jag har lamm och de växer bra, men man är ju ändå orolig att de inte ska få i sig tillräckligt med näring.
Har häst, lamm och höns av raserna dvärgkochin, Brahma  och Leghorn

Henning

  • Inlägg: 706
Re:3 veckors flasklamm
« Svar #1 skrivet: 05 maj-07 kl 17:02 »
Det är hög tid  att vänja dem vid lammfor eller liknande. Ge dem inte mer än de äter upp på ett par dagar för hygienens skull. Du kan öka givan till flera hg /dag och lamm men det bra om de får komma ut på parasitfritt bete också, så snart som möjligt.

gotlandstjej

  • Inlägg: 34
    • Gotland
Re:3 veckors flasklamm
« Svar #2 skrivet: 05 maj-07 kl 17:08 »
Hej Henning!
De går ute, men är inte så särskilt förtjusta i betet. Däremot så älskar de när jag kommer med vällingen. Jag ska testa med Lammfor och se vad de tycker om det. Kan man börja med 2 hg per lamm till att börja med eller blir det för mycket för deras magar?
Har häst, lamm och höns av raserna dvärgkochin, Brahma  och Leghorn

Henning

  • Inlägg: 706
Re:3 veckors flasklamm
« Svar #3 skrivet: 05 maj-07 kl 21:33 »
Ger du välling?
två hg / dag äter de inte från början. De kommer bara att smaka lite första dagarna och det kan ta ett tag innan de upptäcker att det är gott. börja med 0,5 hg till båda tillsammans.

gotlandstjej

  • Inlägg: 34
    • Gotland
Re:3 veckors flasklamm
« Svar #4 skrivet: 06 maj-07 kl 12:16 »
Ok, då ska jag testa med det. De får lammnäring i flaska, det var det jag menade med välling.
Har häst, lamm och höns av raserna dvärgkochin, Brahma  och Leghorn

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:3 veckors flasklamm
« Svar #5 skrivet: 07 maj-07 kl 11:40 »
Vårat flasklamm, också ca 3 veckor, betar friskt. Väldigt parasitfritt, eftersom det sker utanför hagarna. Tyvärr. Lavendel är tydligen gott. Även maskrosor och kvickrot, vilket inte är tyvärr. Vi har fått täcka över våra nyplanterade jordgubbsplantor. Men hon börjar få svårt att glida genom stängslet, så förhoppningsvis "sitter hon inne" innan sockerärtor, majs, vete etc börjar titta upp. Finns nackdelar att omgärda odlingsmarken med fårhagar, även om det verkar hålla borta rådjuren.

Får givetvis 2*5dl mjölkersättning också fortfarande. Mumsar lite kraftfoder om man ger henne, men trängas vid tråget med de andra vill hon inte.

På tal om vilket, inte för att vi nödvändigtvis skall behålla henne, men en tacka skall stanna i år är det tänkt. Hur blir flasklamm som mödrar? Har de påvisat sämre modersegenskaper?
« Senast ändrad: 07 maj-07 kl 11:41 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

attefocratte

  • Inlägg: 74
Re:3 veckors flasklamm
« Svar #6 skrivet: 07 maj-07 kl 12:15 »
Vi har kvar en tacka som var flasklamm eftersom tackan dog några dagar efter lammning.
Det var lite knöligt i början när folk som promenerade förbi fick sällskap av ett lamm som trodde att människor=mat. Men till sist blev hon ju så stor att hon inte kom igenom nätet.
Hon har lamm för tredje gången i år och hon har funkat utmärkt som mamma hela tiden.
Det enda man kan säga är att hon kommer fram och kollar lite extra när andra lamm får tillskott i nappflaska. Hennes egna har aldrig behövt tillskott, i år har hon tre lamm.,
Mvh Atteforcratte

herde nr7

  • Gäst
Re:3 veckors flasklamm
« Svar #7 skrivet: 07 maj-07 kl 17:19 »
Erfarenhet av hur flasklamm blir som mammor, om man nu skall behålla just dessa. De blir ju speciella då de präglas hårt på två ben som kommer med maten, därför går de gärna ut ur hagen då de snabbt lär sig att maten/flaskan finns utanför, detta växer dock bort och de kan bli väldigt fina att hantera då de vant sig vid vår omvårdnad. De kan bli kanonmammor, risken är att man får jobba lite med att få igång diandet vid första kullen, då de inte varit med om detta själva! Men som sagt bara det inte är så att de har ngt oönskat ärftligt i generna så hindrar inget att man försöker med dem som tackor. (Ida salig i åminnelse.)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

779 gäster, 6 användare
xaelanar, alternaiv, Lucy Rist, Stybben, Oskari, Klas Karlsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser