Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tid mellan lammen?  (läst 8029 gånger)

louise

  • Gäst
Tid mellan lammen?
« skrivet: 22 apr-07 kl 11:22 »
Nu lammar tacka nr två. Vid halvtio hade hon fått ett lamm, men nu har varken efterbörd eller fler lamm kommit. När ska jag bli orolig? Tycker allmäntillståndet ser bra ut. Hon har varit jättetjock och jag har räknat med minst ett till.  Det här med krystningar som andra beskriver ser inte jag hos mina tackor.. Hur vet jag om hon försöker och försöker men att det inte går?
« Senast ändrad: 22 apr-07 kl 11:32 av Lollo »

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Tid mellan lammen?
« Svar #1 skrivet: 22 apr-07 kl 12:14 »
Det jag läst är att lamm nummer två bör komma inom en timme efter det första. På mina tackor har jag sett krystningarna som en vågrörelse genom magen framifrån och bak. Tackan ligger ner och tar i ofta med huvudet höjt och ibland även bräkande. Om det inte går så ligger de ner med kraftiga täta värkar.

På min tacka som hade felläge märktes det tydligt att hon hade det jobbigt. När inget hade hänt på en halvtimme kände jag efter och upptäckte då att lammet låg fel.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

louise

  • Gäst
Re:Tid mellan lammen?
« Svar #2 skrivet: 22 apr-07 kl 12:21 »
Men det har ju gått tre timmar nu!! Vad gör jag nu? Kolla fellägen och vända rätt vet jag inte om jag borde ge mig in på, har ingen som helst kunskap kring det.

Men hon ser ut att ha det mysigt, ligger och tuggar på hö. Värkar skulle jag nog ha svårt att skilja från vanlig idissling.. det har rört sig rätt mycket kring hennes mage i flera månader.

louise

  • Gäst
Re:Tid mellan lammen?
« Svar #3 skrivet: 22 apr-07 kl 14:34 »
halvtre å tvåan e inte ute. ringt veterinär. nervös och lessig. vill inte se emma lida.

leifhh

  • Gäst
Re:Tid mellan lammen?
« Svar #4 skrivet: 22 apr-07 kl 15:44 »
var det första lammet "litet" (jämför med minnesbilden av förra lammet)? om inte så var det sannolikt bara ett.......

jag kan för övrigt inte se på mina tacker om det är ett eller 2 lamm...

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Tid mellan lammen?
« Svar #5 skrivet: 22 apr-07 kl 16:01 »
Trodde ckså sten säkert på två lamm på gammeltackan.. jättetjock var hon..men det blev bara ett..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

louise

  • Gäst
Re:Tid mellan lammen?
« Svar #6 skrivet: 22 apr-07 kl 16:31 »
Drog ut densjälv! Veterinären kunde plötsligt inte komma för nån jävla häst hade trillat ner i en brunn. Lammet låg med bakbenen först. Nummer tre var död. Tackan är jättetrött och orkar inte resa sig. Veterinären säger att jag ska jaga rätt på sockerpasta eller kalkpasta och ge henne. Vad är det för nåt?
« Senast ändrad: 22 apr-07 kl 16:32 av Lollo »

queer

  • Inlägg: 195
Re:Tid mellan lammen?
« Svar #7 skrivet: 22 apr-07 kl 16:42 »
Tråkigt med lammen ...

Bra gjort att få ut lammen själv, inte många oerfarna som skulle klarat det.

louise

  • Gäst
Re:Tid mellan lammen?
« Svar #8 skrivet: 22 apr-07 kl 16:52 »
Tycker inte alls det är tråkigt, jag blev så lycklig så jag grät när jag fick ut tvåan! Tre levande på en 11-åring kanske man inte ska räkna med. Å så blev jag helt upprörd över att en jävla häst i en brunn gjorde att min tacka med lamm kanske skulle dö och lida fruktansvärt. Kan inte folk ha staket runt brunnarna så att inte deras djur trillar i liksom?

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Re:Tid mellan lammen?
« Svar #9 skrivet: 22 apr-07 kl 16:58 »
Vad bra att du fick ut lammet! Hoppas nu att allt går bra med emma och de två som klarade sig.

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

annan

  • Inlägg: 918
Re:Tid mellan lammen?
« Svar #10 skrivet: 22 apr-07 kl 17:06 »
jättebra jobbat lollo! du skall verkligen känna dig stolt för att du kan ta hand om dina djur så bra!

"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Tid mellan lammen?
« Svar #11 skrivet: 22 apr-07 kl 17:07 »
Veterinären kunde plötsligt inte komma för nån jävla häst hade trillat ner i en brunn.  Tackan är jättetrött och orkar inte resa sig.  

Har din tacka klivit upp nu ?

PS
Hästar är rätt värdefulla djur och har man trillat i en brunn är det bråttom med dem !
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

purelyplatonic

  • Inlägg: 356
Re:Tid mellan lammen?
« Svar #12 skrivet: 22 apr-07 kl 17:48 »
Veterinären säger att jag ska jaga rätt på sockerpasta eller kalkpasta och ge henne. Vad är det för nåt?

Energibalans är väl samma sak som sockerpasta, eller? Nästan alla bönder har det hemma har jag fattat. Så ring närmsta bonde och hör efter om du kan låna en dunk tills du kommer in till lantmännen.

louise

  • Gäst
Re:Tid mellan lammen?
« Svar #13 skrivet: 22 apr-07 kl 17:49 »
Fick tips om en mjölkbonde som hade en tub kvar av sockerpastan. Tackan har fått den dos som veterinären rekommenderade och hon var på benen inom några minuter. Båda lammen diar! Suck så bra dag trots allt kaos. Å ingen veterinärräkning, puh. Å så blev jag bjuden på fest av mjölkbonden! Känns riktigt bra när man är ny att man är välkommen. å så fick jag tips om en granne med arbetshästar som kanske kan komma och plöja å lära mig brukskörning. Det var nog tur att Emma blev trött:)

Självklart ska hästar räddas, men det var ju liksom nåt man hade kunnat förhindra. Å andra sidan kunde jag ha varit mer erfaren innan jag skaffade får så att jag klarar av att vända rätt och dra ut om nåt går fel...

Och till slut hittade jag katten Billy som varit borta hela dagen! Hon sitter i en tall och påstår att hon inte kan komma ner.. Jag orkar inte, nu vill jag ha en dusch och mat. De brukar ju komma ner till slut, fast har hon suttit där hela dan så vete fan..
« Senast ändrad: 22 apr-07 kl 17:54 av Lollo »

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Tid mellan lammen?
« Svar #14 skrivet: 22 apr-07 kl 17:50 »
Vad bra att du fick ut de andra två också! Vet inte var man kan hitta sockerpasta eller kalkpasta. På Granngården kanske, eller Apoteket?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Tid mellan lammen?
« Svar #15 skrivet: 22 apr-07 kl 17:55 »
Granngården brukar ha kalkpasta men dom ligger i en förpackning om fyra tuber.....
tror priset är runt 2-300:-

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 23 apr-07 kl 23:36 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Tid mellan lammen?
« Svar #16 skrivet: 22 apr-07 kl 18:00 »
Rosa, vet du om det kalciumkarbonat i pastan eller är det något mer? Om det är kalciumkarbonat kan man kanske ge Kalcitena, som är brustabletter som finns på apoteket istället? Fick tips om det till får i annat sammanhang. Inte lika häftigt i pris. En brustablett innehåller 500 mg. Man löser upp och ger med spruta i munnen
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re: kalcium pastan
« Svar #17 skrivet: 22 apr-07 kl 18:17 »
Ska gå ut o kolla.

Kalcium pastan innehåller: kapslad kalciumklorid med tillsatt magnesium.

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 22 apr-07 kl 22:19 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

louise

  • Gäst
Re:Tid mellan lammen?
« Svar #18 skrivet: 22 apr-07 kl 18:17 »
vad har man kalkpastan till? Varfö.r behöver min emma det?

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Tid mellan lammen?
« Svar #19 skrivet: 22 apr-07 kl 18:25 »
Veterinären säger att jag ska jaga rätt på sockerpasta eller kalkpasta och ge henne.

vad har man kalkpastan till? Varfö.r behöver min emma det?
Om.. du sa till veterinären att hon låg och inte ville resa sig,
så misstänkte han/hon hypokalcemi=dräktighetsförlamning och då ger man kalcium.

Håll koll på tackan nu så att hon ser helt normal ut.

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 22 apr-07 kl 22:38 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

louise

  • Gäst
Re:Tid mellan lammen?
« Svar #20 skrivet: 22 apr-07 kl 19:07 »
Hypokalcemi betyder "för lite kalcium". Kan de bli dräktighetsförlamade av andra orsaker? Hon kan gå, men ligger  helst still. Kvällskraftfodret tyckte hon inte var intressant, men hon har ätit en del hö.

Veterinären sa att jag kunde ta "nåt med kalk i" istället för kalkpasta. Nån som har ett bra förslag? Det enda jag har är släckt kalk, men det är ju frätande, verkar inte så bra.

Nu är det min tur att höja blodsockret:) Levt på kaffe och gelehallon hela dagen.
« Senast ändrad: 22 apr-07 kl 19:27 av Lollo »

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Tid mellan lammen?
« Svar #21 skrivet: 22 apr-07 kl 20:10 »
Hypokalcemi betyder "för lite kalcium". Kan de bli dräktighetsförlamade av andra orsaker? Hon kan gå, men ligger  helst still. Kvällskraftfodret tyckte hon inte var intressant, men hon har ätit en del hö.

Veterinären sa att jag kunde ta "nåt med kalk i" istället för kalkpasta. Nån som har ett bra förslag? Det enda jag har är släckt kalk, men det är ju frätande, verkar inte så bra.
Sa du att din tacka var 11 år? Det finns ju järnladies även bland fåren men det vanligaste är att de är på väg neråt vid den åldern. Ofta är tänderna inte så fräscha och det kan fattas en del gaddar också. Hur som helst så tror jag din tacka behöver energitillskott. Ge inte kalk hur som helst. Alla tillskott måste doseras i rätt mängd. Prova med lite propylenglykol. Det kan du nog köpa av din kobonde. Det heter Energibalans, våmstart (dumt namn), propacet eller något annat. Om inte fårdosen står på förpackningen kan du beräkna en femtedels kodos. Du får ge det i munnen med en flaska med slang eller en injektionsspruta (utan kanyl). Grensla tackan och håll en hand under hakan med nosen en aning lyft så att de rinner ner i svalget. Tänk på att fåren inte kan svälja med öppen mun. För in ingivaren från sidan, ovanpå tungan.

louise

  • Gäst
Re:Tid mellan lammen?
« Svar #22 skrivet: 22 apr-07 kl 20:28 »
Hon har fått "sockerpasta" som jag fick av bonden. En fjärdedels tub sa vetr. var lagom, hon fick drygt det.

Var och puffade på henne nyss och då reste hon sig, men hon verkar inte så intresserad av att göra det självmant. Hon hade bajsat precis där hon låg, rakt i efterbörden.

Jag har förstått att hon är gammal, men hur gammal? När dör de liksom? Vid vilken ålder orkar de inte vara dräktiga längre?
« Senast ändrad: 22 apr-07 kl 20:30 av Lollo »

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Tid mellan lammen?
« Svar #23 skrivet: 22 apr-07 kl 20:28 »
Felläge på en av de första lamningstackorna i Ditt liv, en häst i en brunn och en katt i ett träd, vilken dag!  Men nu vet Du i alla fall hur Du ska göra för att undersöka ett felläge, så kan Du gå in själv och kolla innan Du ringer veterinären nästa gång! :)

(Har kattan kommit ner nu?)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

attefocratte

  • Inlägg: 74
Re:Tid mellan lammen?
« Svar #24 skrivet: 22 apr-07 kl 20:32 »
Duktigt! Har fått lära mig att "baklänges kommande" lamm kan orsaka värksvaghet. Dom trycker tydligen inte på rätt ställe.
Jag har också fått tipset att känna på öronen på tackan är dom kalla så tyder det på kalkbrist. Har stämt på mina!

louise

  • Gäst
Re:Tid mellan lammen?
« Svar #25 skrivet: 22 apr-07 kl 20:33 »
Nej, jag vet inte mer om felläge än förut tycker jag. Det var helt rörigt där inne, fullt med blobbar, hinnor och hårda benbitar:) Jag vände aldrig rätt lammet, det låg ju med bakbenen först så jag bara drog.

Fast det var tacka nr två, den första klarade allt själv. Tur det, hade det varit allra första hade jag blivit helt stirrig.

Nejdu, katten har jag inte sett till. Kanske borde ta en titt innan det blir för mörkt. Tycker mest hon var dum som satte sig där. Helt fel dag,  matte har liksom inte tid med sånt..

louise

  • Gäst
Re:Tid mellan lammen?
« Svar #26 skrivet: 22 apr-07 kl 20:34 »
Men, blir inte öronen kalla så fort djuret är kallt? Oavsett av vilken anledning.. Nog fan har hon kalla öron, lammen också.

attefocratte

  • Inlägg: 74
Re:Tid mellan lammen?
« Svar #27 skrivet: 22 apr-07 kl 20:41 »
Jag har märkt en tydlig skillnad i örontemperatur före och efter kalkpasta på två av mina tackor i år och för all del även i allmäntillstånd!
Vad gäller ålder; vi hade en gammeltacka här som vi inte hade en aning om åldern på. Till sist gick hon bara med flocken och betäcktes inte (vi bestämde det). Vi tippade att hon var ca 15 år då hon slutade sina dagar. De två sista åren var hon utan lamm.

louise

  • Gäst
Re:Tid mellan lammen?
« Svar #28 skrivet: 22 apr-07 kl 21:08 »
Suck. Jag vet inte om jag vågar gå och lägga mig. Hon ligger ner men äter hö från det läget. Har inte koll på om det kommer mjölk ur spenarna. Försökt mjölka men jag tror inte jag kan. Ett av lammen diade när jag var inne nyss men släpper spenen rätt fort. När jag kom in i boxen försökte han dia mig och letade efter spenar.

Å katten sitter 6, 7 meter uppe i tallen. Min stege når bara lite längre än hälften. Kan jag lämna henne där över natten med gott samvete?

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Tid mellan lammen?
« Svar #29 skrivet: 22 apr-07 kl 21:57 »
Att du kan! Det går inte nöd på katten efter en sån här dag!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re: lammen
« Svar #30 skrivet: 22 apr-07 kl 22:45 »
Hon ligger ner men äter hö från det läget. Har inte koll på om det kommer mjölk ur spenarna. Försökt mjölka men jag tror inte jag kan. Ett av lammen diade när jag var inne nyss men släpper spenen rätt fort. När jag kom in i boxen försökte han dia mig och letade efter spenar.

Mata båda lammen så är du säker på att de fått mjölk. Om tackan ligger hela natten kan dom inte dia henne, och lamman kan bli nerkylda om dom inte ätit ordentligt.

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Tid mellan lammen?
« Svar #31 skrivet: 23 apr-07 kl 04:32 »
Lycka nu till med lammen, och Du har ju vågat sticka in en hand i en tacka och försöka lista ut hur det är därinne.  Hoppas att nästa gång dröjer, men då vet Du ju hur det känns!  Och säg åt katten att hon ska ta svansen först, annars får hon ingen kvällsmat!  Gå sen och lägg Dig, så Du inte kör av vägen i morgon...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

louise

  • Gäst
Re:Tid mellan lammen?
« Svar #32 skrivet: 23 apr-07 kl 10:57 »
Tackan stod upp när jag kom ut i morse, lättad att det vänder. Hon fick mer sockerpasta och det märktes att hon var piggare i dag, för hon hade ork att streta emot matningen. Kraftfodret hade hon också ätit upp.

Lammen diar faktiskt när hon ligger ner, ena spenen går att komma åt. Hennes juver är enormt så det går inte att gömma under kroppen:)

Fått tips från Henning att jag ska ta tempen på henne. Går väl å gör det när jag fått i mig kaffet.

Å katten dök plötsligt upp i badrummet! Så lycklig jag blev. Stod och morgonsnöt mig och när jag vände mig om för att gå och sätta på kaffe stod där två katter. Först greppade jag inte, men sen pusslade jag ihop. Om här är två katter så är den ena billy som har kommit ner från trädet! Ovanifrån ser katterna likadana ut, de är helsvarta och enda sättet att skilja dem är att titta under hakan där ders vita fläckar ser lite olika ut.

Det är bara för fint att bara bonde. Efter morgonturen i ladugården fick jag kaffe med Billy som myste i min famn. Hon  var allt glad att vara hemma igen.

louise

  • Gäst
Re:Tid mellan lammen?
« Svar #33 skrivet: 23 apr-07 kl 11:42 »
Just det. Det döda lammet ska visst enligt reglerna hämtas av nån.. firma, myndighet eller vad det är. Men vart vänder jag mig? Jag vet bara att det är en regel att det ska hämtas på nåt sätt.

purelyplatonic

  • Inlägg: 356
Re:Tid mellan lammen?
« Svar #34 skrivet: 23 apr-07 kl 14:50 »
Va skönt att det böjar att rätta till sig för dig.  :) Synd bara med lammet. :(
Vi ringde Svensk lantbrukstjänst och de hade en firma som kom och hämtade vår tacka. Gå in på deras hemsida så står det vilket bolag du ska kontakta http://www.svensklantbrukstjanst.se

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Tid mellan lammen?
« Svar #35 skrivet: 23 apr-07 kl 16:41 »
I lamningstider kan det vara smart att frysa ner döda lamm och skicka iväg alla på en gång när lamningen är över. Man spar ju lite pengar på det samtidigt som vi också spar på miljön genom att det blir mindre mil för kadaverbilen.

louise

  • Gäst
Re:Tid mellan lammen?
« Svar #36 skrivet: 23 apr-07 kl 20:45 »
Oj, det trodde jag inte man fick. Ska tänka på det till nästa år. Nu är det bara en tacka kvar, får hoppas att inget av hennes dör.

Klipparn

  • Inlägg: 983
  • Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
Re:Tid mellan lammen?
« Svar #37 skrivet: 23 apr-07 kl 21:09 »
hämtning av kadaver är gratis om tackan är över 18 mån (tror jag de e)
små lamm kan kosta en del att lämna...
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

louise

  • Gäst
Re:Tid mellan lammen?
« Svar #38 skrivet: 23 apr-07 kl 21:36 »
Jo. Lamm upp till 100 kg kostar 200 + moms. Så man kan ju frysa in en 50 lamm innan man ringer...

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Tid mellan lammen?
« Svar #39 skrivet: 24 apr-07 kl 14:18 »
Finns det någon regel om att man måste lämna in döda lamm någonstans? Det har jag aldrig hört.

Jag är med i fårhälsovården och där vet jag att man får gratis obduktion av ens får/lamm om de dör men, då får man se till att det döda djuret kommer till analysstället. Till vissa ställen kan man skicka det döda lammet via bussgods eller posten men, inte till Analycen i Kristianstad. Som är det närmsta analysstället för mig. Jag behövde köra dit själv eller anlita kadaverbilen som tar 89:- milen så jag grävde ner det döda lammet istället.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Tid mellan lammen?
« Svar #40 skrivet: 24 apr-07 kl 18:01 »
Det tar tid att lära sig alla regler. Tyvärr är de inte samlade djurslagsvis men det kommer kanske. Det är bara i vissa glesbygdsområden i Norrland som det är tillåtet att gräva ner kadaver av får och lamm. Efter Galna-ko-sjukan har man blivit uppmärksam på att djurproteiner och andra smittämnen kan leva länge i marken och även smitta vilda djur. Det är helt omöjligt att veta vilka eventuella smittämnen som finns i en djurkropp. Det är sällan det de har dött av som man är rädd för. Det är smygande sjukdomar som tar flera år att utveckla och som inte syns på djuret. Hos fåren är scrapie en sådan och Nor 98 en annan. Bland bakteriella smittor har vi tuberkulos och paratuberkulos. Det är tillåtet att bränna kadaver men då måste pannan vara besiktigad och godkänd av Jordbruksverket. (Rök från kadaverbränning lik luktar inte gott och grannarna blir nog inte så glada) Den som vill fördjupa sig i ämnet kan kolla vidare här:
http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/animaliskabiprodukterkadavermm/omhandertagandeavdjurkadaverochslaktbiprodukter.4.7502f61001ea08a0c7fff34638.html


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

576 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser