Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dräktig tacka?  (läst 2512 gånger)

Beza

  • Inlägg: 30
    • CHarity for Animals Society
Dräktig tacka?
« skrivet: 16 apr-07 kl 21:43 »
Vi har 3 Oxford Down tackor som har gått tillsammans med 2 kastrerade baggar i 2,5 år. Igår märkte vi att en tacka ser ut som om hon skulle vara dräktig, men är osymetrisk, dvs det är en större "bula" på hennes högra sida än på vänstra, dessutom den större bulan hänger längre ner än den andra.
Dessutom märkte vi blodspår vid svansen (tackan brukar klia sig i rumpan, men vi vet inte om blodet kom på det sättet).
Hon mår bra, äter bra, har fri tillgång till hö (de får i sig ca 2 kilo bra hö per fåret).
Hon låter sig inte känna på magen, det kräver lite större arrangemang :-)

Kan hon vara dräktig?
Eller är hon bara tjock?
Något annat?

Jag vill tillägga att de fåren är som sällskap - de skall INTE ha ungar :-)

Tack för hjälpen :-)
Om du räddar en hund förändrar du inte världen - men världen förändras för just den hunden...

www.djurskyddiosteuropa.se

purelyplatonic

  • Inlägg: 356
Re:Dräktig tacka?
« Svar #1 skrivet: 17 apr-07 kl 06:47 »
Hur är hennes juver? Det ska ju bli stort och mjölkfyllt mot slutet av dräktigheten.
Det där med blod i stjärten låter inte så bra oavsett om hon är dräktig eller inte. Om hon är dräktig så ska hon väl inte blöda förän efter lamningen om jag har fattat det rätt.

Beza

  • Inlägg: 30
    • CHarity for Animals Society
Re:Dräktig tacka?
« Svar #2 skrivet: 17 apr-07 kl 09:38 »
Jag försökte titta på juvren - men för att vara ärlig vet jag inte vad som är normalt :-(

Våra får (förutom pappa-baggen) är inte speciellt keliga....

Det visade sig att det inte var blod (som tur är) - utan hon kliade sig mot det röda vindskyddet.

Fåren har, som jag har förstått, 4 magar - kan ena mage vara fylld så att det ser ut på det sättet? Det hoppas jag verkligen.....
Om du räddar en hund förändrar du inte världen - men världen förändras för just den hunden...

www.djurskyddiosteuropa.se

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Dräktig tacka?
« Svar #3 skrivet: 17 apr-07 kl 17:47 »
Ja, fast våmmen är den mage som brukar synas mest, och den ligger på vänster sida.  Så det kanske är bäst att göra de där lite större arrangemangen och ta en närmare titt?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Beza

  • Inlägg: 30
    • CHarity for Animals Society
Re:Dräktig tacka?
« Svar #4 skrivet: 17 apr-07 kl 17:55 »
Tack för svaret, det skall vi göra!

Tyvärr hittar jag inte någonstans på nätet fårets anatomi
:-(

Detta innebär att på fårets vänstra sida (dvs när jag tittar framifrån på min högra sida) ligger vommen - vad ligger på andra sidan (dvs på samma sida som levern - om får har levern på samma sida som vi).
Ufff, det här var svårt......
Om du räddar en hund förändrar du inte världen - men världen förändras för just den hunden...

www.djurskyddiosteuropa.se

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Dräktig tacka?
« Svar #5 skrivet: 17 apr-07 kl 18:35 »
Nätmagen ligger på vänster sida, framför våmmen, bladmagen ungefär mitt i buken och löpmagen litte på snedden i mitten längst ner mot bukväggen. På höger sida finns i huvudsak tarmpaketet. Levern ligger i främre delen av bukhålan, innanför revbenen. Utbuktningar på höger sida kan orsakas av gasfyllda tarmar. Utbuktning till vänster är oftast gasig våm.

Beza

  • Inlägg: 30
    • CHarity for Animals Society
Re:Dräktig tacka?
« Svar #6 skrivet: 17 apr-07 kl 21:13 »
Tack :-)
Jag antar att om tackan mår bra, äter mycket bra, får enbart hö och vatten - det är inte mycket jag kan göra.... Och förmodligen inget att oroa sig för?
Om du räddar en hund förändrar du inte världen - men världen förändras för just den hunden...

www.djurskyddiosteuropa.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

815 gäster, 3 användare (1 dolda)
malarmaster, norrbottn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser