Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Frövallmo  (läst 4409 gånger)

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
Frövallmo
« skrivet: 22 sep-17 kl 14:47 »
Vet inte om frövallmo kan räknas som grönsak men admin får flytta om frågan passar bättre under någon annan rubrik.

Jag har alltså odlat frövallmo i år. Det blir MYCKET! I alla fall många frökapslar. Nu funderar jag på mognaden. Nu är frökapslarna gröna inuti med vita frön. De behöver alltså mogna och torka innan de kan användas. Eftersom det börjar närma sig slutet av september kan jag inte räkna med att det är så många veckor kvar att mogna på ute. Eller kan de sitta kvar även om det blir frost? Eller ska jag ta in frökapslarna och låta dem mogna/torka inne? Eller, vilket gud förbjude, är det kört och inte möjligt att odla frövallmo här (i alla fall ett sådant här år med dålig värme)?
« Senast ändrad: 23 sep-17 kl 10:13 av torpjens »
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Frövallmo
« Svar #1 skrivet: 23 sep-17 kl 14:37 »
Tror inte det är kört. Ha dom ute så länge det går och ta in med stjälkarna kvar och ställ i en urna tills frökapslarna blir bruna och det går att skaka ut fröna.

PellePutt

  • Inlägg: 146
SV: Frövallmo
« Svar #2 skrivet: 23 sep-17 kl 18:59 »
Vilken sort odlar du? Jag har också funderat på att odla vallmo för fönas skull.
Bli vägitarian - ät bara roadkill

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: Frövallmo
« Svar #3 skrivet: 25 sep-17 kl 12:58 »
Vet inte vilken sort det är.

Jag kastade ut en fråga (möjligen här på alternativ) om vilka vallmosorter en kunde använda som brödvallmo. Ett svar innehöll också ett erbjudande att få några fröer till en lämplig sort. Utan att få något namn, vad jag minns. Jag får väl föra erbjudandet vidare. Om mina frökapslar torkar och ger mogna fröer så kan jag erbjuda en liten påse om det är några andra som vill odla. Hör av er med pm i så fall.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Häxan & Trollgubben

  • Inlägg: 70
    • Värmland
SV: Frövallmo
« Svar #4 skrivet: 18 apr-18 kl 09:08 »
Papaver somniferum är den vallmosort som odlas främst för sina fröer till bröd. Finns till bra priser hos lindbloms frö. :)

Hannes62

  • Inlägg: 3
    • Dalarna
SV: Frövallmo
« Svar #5 skrivet: 19 jul-19 kl 18:11 »
Hej i forumet,

Har funderat ett tag på vallmo.

Hur kommer man bäst igång?

mvh
Hannes

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Frövallmo
« Svar #6 skrivet: 19 jul-19 kl 22:19 »
Santa Marias från krydhyllan i mataffären gror finfint! Är både vackra och ger mycket frön. Ca 2 dl vallmofrö pr kvadratmeter vallmo har jag skördat. Har sått inne runt 1 april och satt ut nån vecka in i maj, 5 x 5  plantor/kvadratmeter.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 2 användare
xaelanar, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser