Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lämna honung vid invintring?  (läst 7396 gånger)

raggot

  • Inlägg: 47
    • -
SV: Lämna honung vid invintring?
« Svar #20 skrivet: 01 sep-14 kl 19:49 »
1 kg socker som 60% lösning ger 1,1 kg vinterfoder. Om du ger i lösn 50% blir det bara 1 kg. Resten får du räkna ut själv.

Vart försvinner de 100g socker?
Går energin till att minska vattenhalten?

addebadde

  • Inlägg: 263
    • Västergötland
SV: Lämna honung vid invintring?
« Svar #21 skrivet: 01 sep-14 kl 20:32 »
Vart försvinner de 100g socker?
Går energin till att minska vattenhalten?

Just precis

krulle

  • Inlägg: 241
SV: Lämna honung vid invintring?
« Svar #22 skrivet: 02 sep-14 kl 06:39 »
lemne 15kg honing till bienen för vinter medför minskad inkomst ca 15x100kr=1500kr !!! >:( >:( >:( >:( >:(

Blanga zukker 15x10kr=150kr  ojojoj billig!!! ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Bifor ca 200kr per hink 1,5 hinke 300kr  dubble zukkerpriset !!! :( :( :( :( :( :( :( :(


Då blir det zukker men måste trimme till en bra metod att avge till bine pa enkelt vis--Dette skall vi jobbe med !!!!!! (:) (:) (:) (:) (:) (:) (:)

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Lämna honung vid invintring?
« Svar #23 skrivet: 02 sep-14 kl 10:50 »
Om bina tillåts övervintra som de själva hade tänkt så behövs inte mycket foder under själva vintern. 

raggot

  • Inlägg: 47
    • -
SV: Lämna honung vid invintring?
« Svar #24 skrivet: 02 sep-14 kl 17:40 »
Om bina tillåts övervintra som de själva hade tänkt så behövs inte mycket foder under själva vintern. 

Du menar med fodret samlat över bina på 2 lådor invintring tidigt så bina hinner försegla med lock


mantis777

  • Inlägg: 196
    • Östergötland
SV: Lämna honung vid invintring?
« Svar #25 skrivet: 02 sep-14 kl 20:09 »
Du menar med fodret samlat över bina på 2 lådor invintring tidigt så bina hinner försegla med lock
På en kupa kommer vi testa att vintra in på honung. 3 lådor 3/4 langstroth där vi lämnade översta lådan fylld med honung. Ska bli intressant.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Lämna honung vid invintring?
« Svar #26 skrivet: 02 sep-14 kl 20:38 »
Mycket intressant, hur mycket honung får de ha kvar i kilo mätt?
« Senast ändrad: 03 sep-14 kl 06:31 av christelle »
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

 

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Lämna honung vid invintring?
« Svar #27 skrivet: 02 sep-14 kl 22:45 »
På en kupa kommer vi testa att vintra in på honung. 3 lådor 3/4 langstroth där vi lämnade översta lådan fylld med honung. Ska bli intressant.

Vad har de i de två undre lådorna?

mantis777

  • Inlägg: 196
    • Östergötland
SV: Lämna honung vid invintring?
« Svar #28 skrivet: 03 sep-14 kl 19:31 »
Vad har de i de två undre lådorna?
Förstår nog inte riktigt vad du menar. Drottningen har två lådor nu som hon lagt/lägger sina ägg i och en låda överst fylld med honung.

krulle

  • Inlägg: 241
SV: Lämna honung vid invintring?
« Svar #29 skrivet: 04 sep-14 kl 06:56 »
Hej

Ekonomi förlust att lemne 20kg honing  20x100=2000kr

Ge bienen zukker 15kgx10kr=150kr

2000kr-150kr=1850kr vinst  ;D ;D ;D för jobbe med att blanda o give vinterfoder till bienen.

(se upp med hink i bilen min velte och ran ut i hele bilen rekond 2000kr) :'(

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Lämna honung vid invintring?
« Svar #30 skrivet: 04 sep-14 kl 09:52 »
Förstår nog inte riktigt vad du menar. Drottningen har två lådor nu som hon lagt/lägger sina ägg i och en låda överst fylld med honung.

Det var just det jag undrade. Ditt upplägg kommer att fungera bra.

urdus

  • Inlägg: 283
    • Gotland
    • Koorpmusic
SV: Lämna honung vid invintring?
« Svar #31 skrivet: 07 sep-14 kl 10:38 »
Ni som tar bort "all" honung, hur gör ni när det är yngel kvar i ramarna? Väntar tills de krupit ut? Kollade ett par av mina igår och det är fortfarande yngel utspritt över nästan alla ramarna.
Jag behöver ingen karta... Jag har kompass..

krulle

  • Inlägg: 241
SV: Lämna honung vid invintring?
« Svar #32 skrivet: 07 sep-14 kl 12:28 »
invinter på 2 låder och den overste tom och bienen lagrer sucker ovan ynglenestet :) :) :)

Alternativet att infodra och i sluttet september placere om ramerne i kuppen så inga tome hamnar mellen foder ramer

Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: Lämna honung vid invintring?
« Svar #33 skrivet: 17 sep-14 kl 13:39 »
Jag invintrar på 2 lådor fyllda med honung (iaf 15 ramar som är helt eller delvis fyllda). Har bara skattat 2 ramar men de håller på med att fylla de nya ramarna redan nu med (var ifrån kommer all nektar så här sent?!). Tycket det är spännande med alla motsvarande meningar, men ska höra av mig på våren, om min enda kupa med svärmbin har överlevt :D

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Lämna honung vid invintring?
« Svar #34 skrivet: 20 jun-16 kl 18:55 »
Det var just det jag undrade. Ditt upplägg kommer att fungera bra.

Hej

Nu spelar det ingen större roll vilken tråd jag tar upp igen...det kommer som ett brev med posten att även i år så blir det samma frågeställning och samma svar.

Varför jag tar upp en av dessa redan nu?

Jag pressar min honung i stället för att slunga och därför är jag tvungen att skära sönder honungskakorna.
Så medan jag skördade mitt första samhälle i dag så såg jag hur ofta jag stötte på pollenceller (som alltid satt samlade).

De som slungar sin honung sätter kakorna tillbaks för att samhället skall fylla de inför vintern med sockerlösning.
Under denna tid finns inte mycket pollen alls, om än några, så det som utgör vinterfoder i ett sådant samhälle har alla gånger brist på pollen i en sådan foderram.

Detta är säkert inget nytt, men ändå har jag aldrig stött på att just detta alla gånger gör en skillnad mellan sockerfodring och övervintring på biets egentillverkade honungskakor.
Däri ligger det tveklöst för mig en skillnad i dessa två metoder att förbereda ett samhälle inför vintern.

Själv har mina samhällen utan förluster övervintrat på det de har samlat in och delvis med stöd av sockerlösning...men inte som skall läggas i utslungade ramar utan i de celler som de själva har byggd men som var tomma...sommaren var dålig/samhället var en svärm eller skaksvärm som inte hann samla tillräckligt mycket.

Så jag har skördad en låda i dag i en Warré-kupa och det finns redan tillräckligt med honung kvar inför vintern (och vem vet, jag kanske kan få en låda till?)...oavsett: detta samhälle är slutskördat och redan "invintrat" för i år för min del.

Visst, 12 kg är inte mycket i de flestas ögon ( de står i den småländska skogsbygden, inga raps- eller andra stora monokulturer i närheten) men jag fick en fin svärm förra året, ett fint samhälle i år där Varroan inte är ett bekymmer (än) och jag slipper allt jobb med sockerlösning och matning och lyft och störa mera...
Det finns säkert en betydande andel honung kvar på våran om samhället klarar vintern (där kommer jag inte ha några bekymmer om fodret räcker eller ej, en annars återkommande fråga för många biodlare tidigt på våren har jag förstått).
Resterande honung kan jag i så fall skörda så tidigt som i april kommande år.

Jag gjorde det redan i år med två samhällen och honungen var av mycket bra kvalitet enligt andra (än bara mig själv :-)).
Bi vet hur man övervintrar inte bara sig själv utan även honung...det hänger jo ihop!

Så kommer då frågan angående melezitose honung ("löss/skogshonung") som är belastande för biets tarm med eventuell Nosema till följd:
Just nu sitter alltså samhället med sommarhonung insprängd med pollendeponier ovanför deras huvuden.
Det finns inte mycket plats för melezitosa vill säga och om, så förbrukas denna jo först med en chans till rensningsflygning tom så sent som slutet av december så som skedde förra året.
Inga större problem mao.

Så finns det de som säger att deras yngelnäste blir full av honung om man inte "sköter" det rätt.
Jag tycker jag att detta kan till en stor del beror på "fel skötsel" som man försöker rätta till i efterhand.

Nu funderar jag fritt med enbart en vag föreställning i sammanhanget...

Men vad händer om samhället i fråga så småningom skulle fylla allt med honung och det kommer färre ungbin?
Klart, mindre skörd!!!
Och därmed går biodlarens liv "under" (eller åtminstone hans reputation som "duktig biodlare").

Men bisamhället?
Färre bin, mindre nektaringång, "man äter sig fri" som kanske redan är de som skall bli vinterbi, är välfödd och så finns det plats för drottningen att lägga ägg igen som skall bli fler vinterbi?

Som sagt, där spekulerar jag fritt...

Däremot är det ingen spekulation (för att återkommer till temat) att den som matar med sockerlösning inför vintern garanterat inte har några "pollendepåer" i dessa "honungskakor" för övervintring, eller ännu viktigare, när äggläggningen börjar och larver "kräver": just pollen!

Åtminstone det kan vi väl vara överens om...
för en gångs skull! ;)

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Lämna honung vid invintring?
« Svar #35 skrivet: 20 jun-16 kl 19:11 »
Men de lagrar väl pollen även i yngelrummen? Och det är inte alltid pollenet slungas ut vid slungningen.
En fråga när det gäller att ta honung på våren - spelar det ingen roll att bina/kupan har oxalsyrabehandlats - rinner oxalsyran sas förbi den täckta honungen?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Gep

  • Inlägg: 410
    • Blekinge
SV: Lämna honung vid invintring?
« Svar #36 skrivet: 20 jun-16 kl 19:49 »
Ledsen Kap Horn ... Det går att vara oense även här.
Många ramar har kvar pollen hos mig även efter slungningen.
Jag är noga med att se till att just de ramarna kommer tillbaka till bina.
I snitt så får de nog tillbaka två ramar per samhälle där det sitter pollen i de flesta cellerna.
Jag ser till att de ramarna hamnar i lådorna där de lagrar vinterfodret.
Hos mig är det oftast drag ett bra tag efter invintringen så de fixar även
lite vinterhonung på egen hand.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Lämna honung vid invintring?
« Svar #37 skrivet: 20 jun-16 kl 20:57 »
Hej Christelle

Eftersom jag använder förångare så "rinner" ingenting...och efter mycket läsning så "vet" jag att eventuella rester ligger långt under det som är godkänt. Även i ramvirket!!!)

Förvisso så slungas inte allt pollenet ut men det missta sitt skydd vid avtäckning/perforering...resten kan var och en fundera över precis så som jag gör...

Hej Gep
Du behöver inte vara ledsen...(vad är vi mera inte överens om?)
Vinterhonung visst...men pollen?

Annars:
se ovan...

Varje ingrepp hos bin "sabba" deras upplägg...mera...eller mindre.
Och jag vill gärna tillhöra de som lär sig att förstå: hur gör jag mindre.
« Senast ändrad: 20 jun-16 kl 22:00 av Kap Horn »

Gilbert

  • Gäst
SV: Lämna honung vid invintring?
« Svar #38 skrivet: 20 jun-16 kl 21:20 »
Det här var en riktigt kul tråd!

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Lämna honung vid invintring?
« Svar #39 skrivet: 20 jun-16 kl 21:59 »
Hej Gilbert

Om du tycker det:


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

724 gäster, 2 användare
javill, Ekman

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser