Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  skattefri bil?  (läst 15915 gånger)

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Re:skattefri bil?
« Svar #20 skrivet: 02 sep-06 kl 19:38 »
Var det inte någon välkänd tillverkares stadsjeepar (BMW?) som för något år sedan återkallades pga att fyrhjulsdriften inte fungerade. Det hade dock ingen kund märkt eftersom bilarna bara kördes på asfalt i stan.

 ;D ;D ;D
Det säger ju allt!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

AntiUrban

  • Inlägg: 395
    • Backwoods Home
Re:skattefri bil?
« Svar #21 skrivet: 02 sep-06 kl 22:13 »
vissa SUVar saknar diffspärr tom.

Joppan_8912

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
SV: Re:skattefri bil?
« Svar #22 skrivet: 05 sep-13 kl 13:43 »
Skattebefrielsen infaller det år bilen blir 30 år.

Veteranbilsförsäkringen heter egentligen Entusiastförsäkring och gäller för bilar som är i mycket fint skick och som INTE används som bruksfordon. Man måste få bilen besiktigad av försäkringsbolagets representant och han ska anse att bilen är en entusiastbil och ingen bruksbil. Man måste dessutom ha en annan inregistrerad bil som man kan påvisa att den är ditt bruksfordon.

Du kan ju alltid välja att bara trafikförsäkra din Valp och välja lägsta årliga körsträcka. Då kommer det nog inte att kosta mer än en 1000-lapp per år typ.

Storbonden  :)


En entusiastförsäkring och en veteranbilsförsäkring är inte samma sak. En en entusiastförsäkring brukar ha lite "lättare" villkor, t.ex. bilen måste inte vara 30 år gammal, som en veteranbil måste. En entusiastbil är inte skattebefriad - den blir det då den fyller 30. Det finns även en del andra fordon som är skattebefriade, t.ex vissa skogsmaskiner och andra fordon som egentligen inte är till för att användas på våra vägar. källa

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Re:skattefri bil?
« Svar #23 skrivet: 05 sep-13 kl 14:12 »
Skattebefrielsen infaller det år bilen blir 30 år.

Veteranbilsförsäkringen heter egentligen Entusiastförsäkring och gäller för bilar som är i mycket fint skick och som INTE används som bruksfordon. Man måste få bilen besiktigad av försäkringsbolagets representant och han ska anse att bilen är en entusiastbil och ingen bruksbil. Man måste dessutom ha en annan inregistrerad bil som man kan påvisa att den är ditt bruksfordon.

Du kan ju alltid välja att bara trafikförsäkra din Valp och välja lägsta årliga körsträcka. Då kommer det nog inte att kosta mer än en 1000-lapp per år typ.

Storbonden  :)

Finns det inga kvinnliga försäkringsbolagsrepresentanter? Eller andra kön?
 Det är lätt att tolka det som ett sexistiskt tänkesätt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: skattefri bil?
« Svar #24 skrivet: 05 sep-13 kl 16:13 »
Om man inte är rädd för att skruva en del, så går det att stoppa i en liten dieselmotor i t ex valpen. Det är bilens årtal som gäller vid besiktning och skattebefrielse, så då får man bort den gamla törstiga motorn utan att få dieselbilens ruskiga skatt. Skall man bara köra lite lugnt så går det säkert att stoppa i en Kubota på 20 hästar, då behöver man knappt stänga av den när man jobbar i skogen ;D

Oj, det blev visst sexistiskt med mycket man, men den känslige får väl tänka hen istället för man ;)

Huggorm

  • Gäst
SV: skattefri bil?
« Svar #25 skrivet: 05 sep-13 kl 17:29 »
Jag har allvarliga funderingar på att köpa någon veteran och stoppa i en relativt modern dieselmotor. Antingen en bubbla med någon liten smidig trecylindrig diesel eller också en amazon med VAG-diesel. Gäller bara att hitta rätt bil, alla jag vill ha finns så långt bort...

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: skattefri bil?
« Svar #26 skrivet: 05 sep-13 kl 18:33 »
En bubbla med en Kubota skulle vara ett kul projekt. Inte blir det så stor effektförlust heller ;D

Annars får man faktiskt tänka till att tiden gått fort. De bilar som fanns när jag tog körkort är alla veteranklassade idag, även de splitter nya :-\ Om man tar en bekväm framhjulsdriven bil från början av 80-talet och sätter en fin vag-diesel från sent 90-tal i den, så har man en rätt trevlig bil.

Sjaunja

  • Inlägg: 5531
    • -
SV: skattefri bil?
« Svar #27 skrivet: 05 sep-13 kl 19:26 »
Jag har allvarliga funderingar på att köpa någon veteran och stoppa i en relativt modern dieselmotor. Antingen en bubbla med någon liten smidig trecylindrig diesel eller också en amazon med VAG-diesel. Gäller bara att hitta rätt bil, alla jag vill ha finns så långt bort...

Amazon kombi vore väl kalas! Det var en till salu på blocket här i västerbotten nyligen. Skapligt skick och pris.

Huggorm

  • Gäst
SV: skattefri bil?
« Svar #28 skrivet: 05 sep-13 kl 19:41 »

Amazon kombi vore väl kalas! Det var en till salu på blocket här i västerbotten nyligen. Skapligt skick och pris.
Ingen kombi helst, jag tycker inte de är lika snygga som sedanerna

Sjaunja

  • Inlägg: 5531
    • -
SV: skattefri bil?
« Svar #29 skrivet: 05 sep-13 kl 20:04 »
 :o Oj. Nu blev jag förstummad. Jag som nästan hade lust att köra ner en lämplig kombi till dej bara för att få köra en av världens vackraste bilar. Sedanen kommer ju på tredje plats efter kombipaddan  :)

Huggorm

  • Gäst
SV: skattefri bil?
« Svar #30 skrivet: 05 sep-13 kl 20:28 »
En granne till mig kör amazonkombi faktiskt, och har ytterligare en som renoveringsprojekt

Sjaunja

  • Inlägg: 5531
    • -
SV: skattefri bil?
« Svar #31 skrivet: 05 sep-13 kl 21:03 »
Skönt! En förmildrande omständighet. Då får du ju njuta av världens vackraste bil ändå, fast lite på avstånd.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Re:skattefri bil?
« Svar #32 skrivet: 05 sep-13 kl 22:23 »
Var det inte någon välkänd tillverkares stadsjeepar (BMW?) som för något år sedan återkallades pga att fyrhjulsdriften inte fungerade. Det hade dock ingen kund märkt eftersom bilarna bara kördes på asfalt i stan.

På många fyrhjulsdrivna VAG-bilar (VW, Audi, Skoda m fl) slutar fyrhjulsdriften att fungera efter några år, för att slangar till vakuumdosor som styr diverse kopplingar, diffspärrar mm går sönder, dels kommer då inget vakuum fram då det ska komma och dels kommer fukt och vägsalt in och får vakuumdosor och ventiler att rosta ihop. Men det är många bilägare som inte har en aning om att något inte är som det ska.

vissa SUVar saknar diffspärr tom.

Ganska många, skulle jag vilja påstå. Diffspärrar och "stum" fyrhjulsdrift i händerna på en okunnig förare är liktydigt med täta haverier. Det vet biltillverkarna mycket väl, så för att slippa onödigt garantibråk och att bli uthängda för att ligga dåligt till i försäkringsbolagens maskinskadestatistik så avstår man från diffspärrarna på de SUV-modeller som förväntas tilltala vanliga stadsbor.

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: skattefri bil?
« Svar #33 skrivet: 05 sep-13 kl 23:05 »
Köp en traktor för arbete och en personbil för att köra hälsningar i...

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Re:skattefri bil?
« Svar #34 skrivet: 06 sep-13 kl 09:08 »
En entusiastförsäkring och en veteranbilsförsäkring är inte samma sak. En en entusiastförsäkring brukar ha lite "lättare" villkor, t.ex. bilen måste inte vara 30 år gammal, som en veteranbil måste. En entusiastbil är inte skattebefriad - den blir det då den fyller 30. Det finns även en del andra fordon som är skattebefriade, t.ex vissa skogsmaskiner och andra fordon som egentligen inte är till för att användas på våra vägar. källa

Som regel är även en helt vanlig försäkring rätt billig på en skattebefriad bil. Betalar ungefär 1400 kr om året för en helförsäkring på mitt eget veteranåk :) .
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

DrömmarenAlex

  • Inlägg: 43
    • Värmland
SV: Re:skattefri bil?
« Svar #35 skrivet: 06 sep-13 kl 10:01 »


Till ämnet så söker jag en diesel-veteran typ skåpbil eller "folkabuss", om någon av er som diskuterar här har en på lager. Pm-a. Är ju bra att kunna ha diesel och ändå slippa den höga skatten. Då kan man även tanka veg-olja.
« Senast ändrad: 11 sep-13 kl 08:49 av take »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 3 användare
xaelanar, peterm, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser