Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  slakta får  (läst 3340 gånger)

Marmelad

  • Inlägg: 18
    • Blekinge
slakta får
« skrivet: 27 maj-16 kl 10:58 »
Vi har ett får som vi vill slakta till hemmabruk Vad är det som gäller?
Vi slaktar den hemma med slaktmask och tar till vara på köttet och pälsen, inälvorna ska hundarna få, men vad gör man med de som blir över?
Den är öronmärkt, hur gör jag med den? ska den skickas någonstans eller är det bara till att kasta dom?

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: slakta får
« Svar #1 skrivet: 28 maj-16 kl 16:59 »
 Hej!
Hemslakt är lagligt- bara se till att djurets död bokförs/ anmäls på rätt sätt- kan inte bestämmelserna för får.....- vad är det som blir över? 4 ben och ett skinn samt skallen- mata räven eller gräv ner. Öronmärkena tar du bort och kastar i soptunnan. Mag o tarminnehåll gräver du ner i gödselstacken. Vid styckningen får du en del ben o fett o lite sånt som du kan kalla köksavfall.
Har du vedeldning kan du med fördel elda upp styckningsbenen.

MVH/bo

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: slakta får
« Svar #2 skrivet: 28 maj-16 kl 17:32 »
Ja, men först en god buljong på alla de fina benen!  Sen brinner de bättre också, för de torkar lättare om de är kokta.  Fett är mångsidigt användbart, så kasta inte det!  Ett ensamt skinn kan den som har energi bereda själv.

  Och så blodet.  Först skjuter du, sen kollar du att ögonreflexen är borta, sen sticker du, gärna precis bakom käkbenet, då kan du undvika båda struparna och få ett renare snitt.  Helst ända ut genom skinnet på andra sidan.  Om du är riktigt igång, kan du försöka ta vara på blodet; samerna torkar det, men vi i södern brukar vispa det.  Näringsrikt och gott, men ett ömtåligt livsmedel!

  Rikta bulten mot området "mitt mellan ögon och öron".  På får är det ganska långt bak, alltså inte i pannan, där är benet tjockt.  Kom ihåg att slaktmasken måste ha kontakt med fårets huvud när du trycker av, och sätt gärna ett pekfinger innanför avtryckaren när du har spänt fjädern. Innan du spänner fjädern kan du lämpligen kolla en eller två gånger att fåret verkligen står still när det känner metallen mot huvudet.

  Om du har höns, kan du prova att ge dem innehållet i våmmen, men inte från de andra delarna av matsmältningskanalen.

  Vad skulle mer kunna bli över?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Marmelad

  • Inlägg: 18
    • Blekinge
SV: slakta får
« Svar #3 skrivet: 29 maj-16 kl 11:18 »
Tack för jätte bra svar :)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: slakta får
« Svar #4 skrivet: 29 maj-16 kl 11:22 »
Håll tillgodo, välkommen hit, och fråga gärna igen om det är något du undrar!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Agrosen

  • Inlägg: 6
    • Västerbotten
SV: slakta får
« Svar #5 skrivet: 26 apr-17 kl 17:34 »
Hej!
Hemslakt är lagligt- bara se till att djurets död bokförs/ anmäls på rätt sätt- kan inte bestämmelserna för får.....- vad är det som blir över? 4 ben och ett skinn samt skallen- mata räven eller gräv ner. Öronmärkena tar du bort och kastar i soptunnan. Mag o tarminnehåll gräver du ner i gödselstacken. Vid styckningen får du en del ben o fett o lite sånt som du kan kalla köksavfall.
Har du vedeldning kan du med fördel elda upp styckningsbenen.

MVH/bo
Räven får man inte mata mer om inte Fåret är besiktat och egentligen ska resterna skickas med kadaverbilen ,skallar får man aldrig kasta på grund av risker och spridning av
 scrapie

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: slakta får
« Svar #6 skrivet: 27 apr-17 kl 09:40 »
Alltså är det vettigt att först koka, sedan bränna alla benen!  En gång blev jag tillfrågad om jag kunde leverera klövar till ett musikinstrument.  Varför inte?  Efter kokning, alltså.

  Hur gick det, Marmelad?  Blev det en lycklig död för fåret, fick ni ordning på pappersarbetet medan den goda buljongen kokade?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

783 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, beekeepern, Ahlman, Banelinjen, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser