Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tät grep för fårgödsel  (läst 3851 gånger)

09

  • Inlägg: 175
    • -
Tät grep för fårgödsel
« skrivet: 15 jul-15 kl 11:25 »
Jag har mina får i en lösdift tillsammans med mina hästar. I lösdriften har jag spån. Problemet är att det går inte att mocka bort fårens små bajskulor med en vanlig spångrep. De trillar liksom emellan.
Finns det någon form av grep som är tätare än en spångrep så att man får med sig fårbajset?
Någon annan som har spån hos sina får? Hur gör ni?
Det är ju fruktansvärt oekonomiskt och arbetsamt att mocka ut hela ligghallen så ofta som jag måste göra nu bara för att jag inte får bort båset.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Tät grep för fårgödsel
« Svar #1 skrivet: 15 jul-15 kl 18:06 »
De flesta har varmbädd till sina får. Man startar upp en bädd med halm och sedan mockar man inte ut utan strör på ny halm ovanpå bädden allt eftersom. Sedan mockar man ut en gång om året när fåren är ute på bete. Har man väl startat en bädd ska man inte röra i den eftersom det är risk att man drar upp bakterier som är farliga för fåren.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Tät grep för fårgödsel
« Svar #2 skrivet: 15 jul-15 kl 23:21 »
Man brukar inte ha spån i bädden hos fåren, eftersom spånet (spånen) hamnar i ullen, och gör den smutsig och blir ett problem vid klippningen. Smutsig ull med spån eller annat som geggar i, är i stort sett oanvändbar för hantverksändamål. Halm är det man brukar använda till sina varmbäddar för får.

På sommaren, så har inte får något större behov av en ligghall/vindskydd, ullen skyddar bra, men skugga och vindskydd från träd och buskar behöver de.
Hästar använder gärna vindskydd/ligghall sommartid, inte minst för att fp skugga och komma undan bitande insekter.

Har du hästar och får tillsammans på vintern också? Använd i så fall halm istället, ha bädd till hästarna och mocka endast hästhögarna. Det mesta av fårpluttarna "ramlar ner" mellan halmstråna. Har du många får, samt tänker få lamm till våren, så behöver fåren ett eget utrymme.

Ta ut hela varmbädden under betesperioden, och anlägg ny bädd på hösten.

Jag har både hästar i lösdrift på varmbädd med halm, och får. Men jag blandar inte djurslagen annat än temporärt på betet, de delar aldrig ligghall. Hästarna är ofta "för häftiga" med fåren, särskilt unghästar.

Gilbert

  • Gäst
SV: Tät grep för fårgödsel
« Svar #3 skrivet: 16 jul-15 kl 06:22 »
Vi gör som "javill" och mockar ur snart med maskin (Bobcat). Högbädden blir tung och kompakt och ett himla jobb att mocka för hand. Sedan spolar vi rent och desinficerar och låter det torka ut.
Rör man bädden vid t ex lammning finns överhängande risk att lamm dör av infektioner, kan nästan påstå att det blir så.

09

  • Inlägg: 175
    • -
SV: Tät grep för fårgödsel
« Svar #4 skrivet: 16 jul-15 kl 20:47 »
Nu var det inte bädden jag undrade över, utan tips på en grep. Jag har gutefår som fäller den mesta av ullen själva och jag använder inte ullen utan har fåren för att de ska äta sly i hästhagen. Så för min det gör det inget att ullen blir lite skräpig och fåren verkar inte bry dig om det heller.

Jag vill ha spån i ligghallen då jag tycker att det är smidigare och det blir mer lättmockat efter hästarna. Så det tänker jag inte ändra på.
Däremot vill jag gärna veta om det finns någon grep som är så tät att den får med sig fårpluttarna.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Tät grep för fårgödsel
« Svar #5 skrivet: 16 jul-15 kl 22:15 »
Jag har sett någon grep dom är så tät att den får med sig fårpluttar i någon större utsträckning. Vanligt spångrep tar kanske en del, men något "finmaskigare" än sådana har jag inte träffat på.
Kankse skiljer sig olika fabrikat åt?

När jag tillfälligt har några får i en hästbox (halm) några dagar-en vecka, så brukar jag strunta i att specifikt försöka mocka ut efter fåren. Jag lägger bara på ett nytt lager halm på bädden, mockar hästarnas högar som vanligt, och sedan så försvinner "allt" när jag byter bädden (normalt en gång under sommaren), om inget särskilt händer.

Jag har slutat att använda spån som strö, dels därför att det är svårt att få en fungerande bädd till hästarna, dels för att jag ibland har får i hästboxarna någon kortare period (t.ex. karantän för nyköpt avelsdjur), men inte minst eftersom det tar alldeles för lång tid innan det kan spridas på åkrarna, så mycket gödselplatta har jag bara inte. Hästskit blandat med halm, blandat med fårbädd, kan jag sprida samma höst som jag tog ut "skiten" från stall och ligghallar.

Har du funderat över att använda torv istället för spån? Om du lägger om bädden två gånger per säsong, så kan du kanske strunta i fårens pluttar, eller så stäng ut fåren från ligghallen under sommaren?

09

  • Inlägg: 175
    • -
SV: Tät grep för fårgödsel
« Svar #6 skrivet: 17 jul-15 kl 07:19 »
Nej jag vill helst fortsätta med spån.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Tät grep för fårgödsel
« Svar #7 skrivet: 17 jul-15 kl 12:20 »
Om du absolut vill ha spån, och ingen grep på marknaden fungerar, så prata då med någon som kan svetsa ihop en grep i metall åt dig, med tätare "tänder".

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Tät grep för fårgödsel
« Svar #8 skrivet: 17 jul-15 kl 12:36 »
Testat med att trä i järntråd lagom glest mellan tänderna i en grep du redan har?
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

695 gäster, 5 användare (2 dolda)
surris91, javill, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser