Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Närgången räv...  (läst 5469 gånger)

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
Närgången räv...
« skrivet: 18 nov-14 kl 21:26 »
Vi har under en längre tid haft en räv strykandes runt på går´n. Han brukar krypa in i ladan genom kattluckan, tidigare ikväll såg jag honom inne i fårens vindskydd. Han verkar totalt orädd för dem. Men när jag kom och lyste på honom med pannlampa så lufsade han motvilligt iväg. Trots pannlampan såg jag honom inte så bra så jag kan avgöra om det var en skabbis. Fåren har betett sig märkligt ett par dagar, mycket tystare och lugnare än vanligt, och nu senare på kvällen verkade de inte så sugna på att gå in i vindskyddet trots att det vid det tillfället var rävfritt. Inte helt lätt att komma på honom med bössan i hand. Men bort måste han ju. Frågan är bara, är det bråttom? Är det någon fara för fåren att ha rävsällskap i hagen en tid? Har inga små lamm nu, bara vuxna och halvvuxna får, men till våren lär det ju bli. Hur är det med skabb, är det vanligt att det går över på får, om det nu är en skabbräv... och finns det risk att han går på stora får och skadar dem?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Närgången räv...
« Svar #1 skrivet: 18 nov-14 kl 21:54 »
Jag hade en räv inne hos fåren förra vintern, en frisk hona tyckte jag det var. Bråkade med en av katterna, men gjorde inte fåren något. Fast jag har rätt mycket gute i mina får, så de tolererar inte närgångna små rovdjur.

Små får utan skyddsinstinkt och en stor hanräv, då kanske det väger över åt fel håll.

Rävskit kan ju innehålla riktigt otrevliga parasiter, men det är inte så vanligt än. Skabben är så bunden till arten de lever på, så det borde vara riskfritt.

Jag lyckades inte knäppa min räv, man går ju sällan omkring med bössan. Lycka till med din.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Närgången räv...
« Svar #2 skrivet: 18 nov-14 kl 22:13 »
Oftast verkar räven inte utgöra några problem. Saken var uppe till diskussion nyligen på facebook-guppen "vi som har får" och erfarenheterna där varierade från de som hade lamm som levde sida vid sida med rävungar i hagen till de som hade fått vuxna tackor dödade av räv.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Närgången räv...
« Svar #3 skrivet: 18 nov-14 kl 22:22 »
Det är främst lamm som är i farozonen.. Katter tar räven i enstaka fall men det är mycket sällsynt, men slåss med katter kan de göra.  En räv som går genom kattluckan låter inte helt frisk...står kattmaten innanför?
Fjäderfän och kaniner

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
SV: Närgången räv...
« Svar #4 skrivet: 18 nov-14 kl 22:37 »
Har haft kattmat där vid de tillfällen vi åkt bort... men det är länge sedan, ändå kommer räven tillbaka in dit... vet inte vad han kan vara ute efter där? Värpfoder är väl knappast något han lär gilla? Jag säger han, men vet förstås inte. Har bara sett hen i mörker.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Närgången räv...
« Svar #5 skrivet: 18 nov-14 kl 22:44 »
Värpfoder är han inte intresserad av..däremot djuren som äter det.
Skabb smittar till hundar, hur det är med katter vet jag ej.. 
Fjäderfän och kaniner

hallstabonden

  • Inlägg: 231
SV: Närgången räv...
« Svar #6 skrivet: 18 nov-14 kl 23:37 »
En Gyttorp röd i kaliber 12 och 5:ans hagelstorlek. Mycket bra medicin

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
SV: Närgången räv...
« Svar #7 skrivet: 19 nov-14 kl 09:49 »
Hallstabonden:  Gäller bara att han kommer just när man är ute med den... det är väl det svåra.

Grimbart: Har två kattungar som snart ska få börja utföra sina arbetsuppgifter utanför huset... känns inte så lyckat med räven här då.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Närgången räv...
« Svar #8 skrivet: 19 nov-14 kl 10:51 »
Du får göra som herdarna utomlands, skaffa en vakthund som bor med flocken. Eller ännu bättre, idag har man ett Lamadjur i flocken. De är tydligen perfekta väktare, orädda och observanta. Klart man ska nog ha tämligen stor flock för att det ska löna sig och varg.... :-[

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Närgången räv...
« Svar #9 skrivet: 19 nov-14 kl 19:17 »
Jag hade en skabbräv som strök runt fårhuset hela vintern. Den levde på ströbädden = fårskit :o Jag har haft hundar som har lyckats bli tjocka, genom att äta fårskit i hagen... Så näring nog, är det nog i det!!!
Jag tror inte att det är någon fara för att räven ska ta fåren - däremot att du får problem till våren för lammen + rävskabbsfaran. Men du kanske inte har något hunddjur hemma?!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Närgången räv...
« Svar #10 skrivet: 19 nov-14 kl 20:23 »
Jag hade en räv som strök omkring runt gården förra vintern vilket jag såg av spåren i snön. Fåren kan gå ut och in i lagården som de vill så dörren står öppen. En dag kring kl 18 hittade jag räven i stallet där den låg i ett hörn. Jag stängde in honom där och gick över till grannen och bad honom skjuta räven.
Jag vet inte hur länge fåren haft sällskap av räv men de fick inte skabb i alla fall. Jag tror räven gick in i lagården för det var varmt att ligga där i halmen och att den var för sjuk för att jaga själv så den kanske letade efter lite mat.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Närgången räv...
« Svar #11 skrivet: 19 nov-14 kl 20:40 »
Som grimbart skriver så finns det bra foder för räven i ett fårhus. Foderspill och gömslen, det föder många möss.

Jag flyttade ett ankhus igår, och det var inte en mus som sprang iväg när huset lyftes.

hallstabonden

  • Inlägg: 231
SV: Närgången räv...
« Svar #12 skrivet: 20 nov-14 kl 19:07 »
Själv sköt jag en skabbräv 1 meter utanför fårhagen i våras, han låg och sov på en halvrutten gammal bal som jag dumpat utanför hagen. Han var i så dåligt skick så han hörde mej inte heller,och jag såg honom av en ren tillfällighet,smög in efter salongaren,sträckte mej över staketet och sköt han på ca 20cm avstånd i huvudet. Så dom blir nog bra avtrubbade av skabben

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
SV: Närgången räv...
« Svar #13 skrivet: 20 nov-14 kl 20:14 »
Det här är jag tveksam till om den ens har skabb... men särskild skygg verkar den ju inte vara.

pettson

  • Inlägg: 130
  • Månskensbonde som gärna vill ha mer tid hemma
    • Skåne
    • www.bodilsbod.se
SV: Närgången räv...
« Svar #14 skrivet: 24 nov-14 kl 11:19 »
Hade länsstyrelsen här för inspektion av rovdjursstängsel. En kollega som jagar hade varit i kontakt med en fåruppfödare i Sörmland där räv hade tagit får. Därför frågade jag länsstyrelsen om de hade erfarenhet av räv som tar vuxna får. De svarade att en vuxen räv kan ta vuxna får. Det är ovanligt, men det händer.
Bor i en glänta i skogen med fru, barn, gotlandsfår, leicesterfår, gökfärgade maranhöns, isbar, blommehöns, pärlhöns & katter.
Meningen med livet är inte vad Du gör för Dig själv. Meningen med livet är vad Du gör för andra!

JonasWess

  • Inlägg: 199
  • En konstnärssjäl, djurälskare & drömmare i livet.
    • Närke
SV: Närgången räv...
« Svar #15 skrivet: 18 dec-14 kl 16:16 »
Mycket sällan en vuxen räv tar ett vuxet får, men är klart farlig och dödshotade emot små lamm. Om det är en skabb räv ska den av ren självklarhet och medlidande skjutas. Är det en frisk räv tycker jag man avgör själv, jag hade nog testat skrämma bort den främst med ljusrörelsedetektorer som tänds vid rörelser utomhus på natten. Varningsskott kan skrämma iväg rovdjur med, men bäst är nog att ha en hund eller flera katter på gården.

Lamor kan vara en bra idé med, men även dom är flockdjur och trivs bäst om dom är två som kan vakta fåren emot inkräktare. Inte att förväxlas med Alpackor som är nästan lika små som får och som visst där hingstar är duktiga på att skydda, men fölen lätt blir utsatta. Nej 2 kastrerade Lamor skulle passa bäst då om man funderar på såna djur för vakt. Sådana kan man köpa för några tusenlappar (5-6000 kr/st)

Lycka till med att nu hålla räven borta från djuren!  :)
En mysig & snäll gaykille. Jag har utbildning från Naturbruksgymnasium & Konstskola. Älskar djur & natur! Delar mitt liv med 2 hundar & 1 katt. Jag har tidigare jobbat med hästar, får, kor & hundar, men intresse finns hos många djursorter.

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
SV: Närgången räv...
« Svar #16 skrivet: 20 dec-14 kl 23:02 »
Räven lever, men kommer inte lika ofta. Rörelsestyrd utebelysning har vi har men det blir den inte störd av... Fällan har stått på går´n i några veckor, räven har lagt en lort i den utan att den slog igen... Den är helt klart listig den rackarn.

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Närgången räv...
« Svar #17 skrivet: 21 dec-14 kl 01:21 »
Själv sköt jag en skabbräv 1 meter utanför fårhagen i våras, han låg och sov på en halvrutten gammal bal som jag dumpat utanför hagen. Han var i så dåligt skick så han hörde mej inte heller,och jag såg honom av en ren tillfällighet,smög in efter salongaren,sträckte mej över staketet och sköt han på ca 20cm avstånd i huvudet. Så dom blir nog bra avtrubbade av skabben

Har liknade erf.
Lyckligtvis verkar skabben vara borta i våra trakter, för inte ens räven är värd ett sådant öde. ("så jägare jag är").

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Närgången räv...
« Svar #18 skrivet: 21 dec-14 kl 08:44 »
Jag hade en skabbräv som krafsade i mina odlingar och komposthögar, vilket ställde till det en del. Sådder kan ju förstöras t.ex. Den letade nog mest mask. Kunde antagligen inte jaga sork längre. Svansen såg ut som en gles vit gardin som hängde ned. Sista stadiet är tydligen att den bara ser ut som ett streck. Hade jag varit jägare hade jag skjutit den. Några månader senare var den borta. Nu finns en ny frisk ung räv där i stället. Den gör inte mycket skada ännu, men ställer till det lite när den gräver efter sork.

JonasWess

  • Inlägg: 199
  • En konstnärssjäl, djurälskare & drömmare i livet.
    • Närke
SV: Närgången räv...
« Svar #19 skrivet: 30 dec-14 kl 16:30 »
Rävar är allätare, så var den i en kompost och rotade letade den nog efter lite allt möjligt som fanns där. Potatisskal, morötter eller något annat du kastat ut. Har man en bössa och kan skjuta tycker jag det är mest humant att avliva en skabbeäv för dom lider oerhört mycket innan dom dör.
En mysig & snäll gaykille. Jag har utbildning från Naturbruksgymnasium & Konstskola. Älskar djur & natur! Delar mitt liv med 2 hundar & 1 katt. Jag har tidigare jobbat med hästar, får, kor & hundar, men intresse finns hos många djursorter.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Närgången räv...
« Svar #20 skrivet: 30 dec-14 kl 20:55 »
Den rotade mest i täckodlingar, så där tror jag det var mask den letade. Den krafsade då även en del i intillliggande land som inte var täckt, vilket medförde en del problem. Den rotade också i en hög med hushållskompost. Denna kompost hade först legat i tunna i uthus i ett halvår-år, sen i hög på marken ett tag innan räven hittade den, men där fanns tillräckligt mycket intressant för räven ändå tydligen, kanske ben. Då samlade jag ihop det i tunna i utrhus igen tills det kan spridas på landena.

Kajsa

  • Inlägg: 231
    • Blekinge
SV: Närgången räv...
« Svar #21 skrivet: 06 jan-15 kl 13:00 »
Jag har också haft problem med räv. Jag bommade igen kattöppningen och öppnade upp på ett annat ställe, lite högre upp som katten med lite hjälpmedel ändå kan använda men som räven än så länge inte fattat… Nu finns han fortfarande kvar ute i hagen men jag slipper ha honom inne i ladugården, vill ha fredad zon för katten och trygg miljö för kommande lamm.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

513 gäster, 6 användare (2 dolda)
Slowfox, Mathias., von tratt, wazi

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser